Hallå där!

Elin Engström som är på väg till Kanada för att prata om kvinnliga lastbilschaufförer i Sverige.

Varför finns det fler kvinnor i lastbilarna i Sverige än i andra länder?

– Min uppfattning är att det beror på att vi inte kvoterar in kvinnor. I stället har vi lagt fokus på att göra arbetsplatserna generellt sett mer jämställda. Det finns dubbla omklädningsrum. Sedan har reklamkampanjer både för Scania och branschen inkluderat män och kvinnor, yngre och äldre.

Vad kör du själv?

– Jag började på Scania i Norge i måndags, och här jobbar jag som säljassistent. Men tidigare har jag kört både distribution, utrikestransporter och tankbil.

– Till i förra veckan var jag demochaufför på Scania i Södertälje, jag tog emot folk som körde lastbil på inhägnat område. Det kunde vara allt från ett gäng dagisfröknar som ville prova – till företagets medarbetare som skulle provköra en särskild modell. Och så kom det kunder från hela världen som ställde alla tekniska frågor om bilen innan de gjorde en beställning.

Hur kommer det sig att du ska åka till Kanada?

– Det är en väldigt underlig process … Jag har kört lastbil i sex år, men så sa jag upp mig, åkte till USA och pluggade till skådis. När jag kom tillbaka i somras började jag på Scania igen, och när min chef frågade om jag ville vara med i ett engelskt radioprogram sa jag förstås ja. Jag och Heather Jones, som startat chaufförsutbildning i Australien, diskuterade kvinnor i branschen i ett BBC-program som heter The conversation. (Lyssna här.)

– Sedan fick jag frågan om jag ville åka till konferensen i Toronto som hålls de första dagarna i mars.

Och så den obligatoriska frågan: Hur blir kvinnor bemötta av åkerier, manliga chaufförer, kunder och andra?

– Yrket har generellt sett ganska låg status. Och när jag som tjej berättar att jag kör lastbil är det aldrig normalt. Antingen blir folk överraskade och tycker att det är häftigt eller så blir de förvånade och undrar om jag verkligen klarar det …

– Men jag gillar när jag får någon att tänka till. Det är ju bara att köra, och skita i alla fördomar. Men visst var det ett tufft klimat när jag körde utrikes.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jens Holm (V)

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Hallå där!

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Månadens klubb
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Månadens medlem
Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Cyklar. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.