Hallå där!

Elin Engström som är på väg till Kanada för att prata om kvinnliga lastbilschaufförer i Sverige.

Varför finns det fler kvinnor i lastbilarna i Sverige än i andra länder?

– Min uppfattning är att det beror på att vi inte kvoterar in kvinnor. I stället har vi lagt fokus på att göra arbetsplatserna generellt sett mer jämställda. Det finns dubbla omklädningsrum. Sedan har reklamkampanjer både för Scania och branschen inkluderat män och kvinnor, yngre och äldre.

Vad kör du själv?

– Jag började på Scania i Norge i måndags, och här jobbar jag som säljassistent. Men tidigare har jag kört både distribution, utrikestransporter och tankbil.

– Till i förra veckan var jag demochaufför på Scania i Södertälje, jag tog emot folk som körde lastbil på inhägnat område. Det kunde vara allt från ett gäng dagisfröknar som ville prova – till företagets medarbetare som skulle provköra en särskild modell. Och så kom det kunder från hela världen som ställde alla tekniska frågor om bilen innan de gjorde en beställning.

Hur kommer det sig att du ska åka till Kanada?

– Det är en väldigt underlig process … Jag har kört lastbil i sex år, men så sa jag upp mig, åkte till USA och pluggade till skådis. När jag kom tillbaka i somras började jag på Scania igen, och när min chef frågade om jag ville vara med i ett engelskt radioprogram sa jag förstås ja. Jag och Heather Jones, som startat chaufförsutbildning i Australien, diskuterade kvinnor i branschen i ett BBC-program som heter The conversation. (Lyssna här.)

– Sedan fick jag frågan om jag ville åka till konferensen i Toronto som hålls de första dagarna i mars.

Och så den obligatoriska frågan: Hur blir kvinnor bemötta av åkerier, manliga chaufförer, kunder och andra?

– Yrket har generellt sett ganska låg status. Och när jag som tjej berättar att jag kör lastbil är det aldrig normalt. Antingen blir folk överraskade och tycker att det är häftigt eller så blir de förvånade och undrar om jag verkligen klarar det …

– Men jag gillar när jag får någon att tänka till. Det är ju bara att köra, och skita i alla fördomar. Men visst var det ett tufft klimat när jag körde utrikes.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Peter Andersson

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Soffan Leben

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Sofie

En vägdrottning på nätet

Månadens medlem. Först kommer familjen och lastbilarna – sedan är det Queen of the road som gäller. Vissa dagar ägnar Sofie Dahlström många timmar åt sitt stora intresse: Facebookgruppen som bara kvinnor får gå med i.

Adhd på jobbet
Pauli Brunila

”Adhd är en del av mig”

Mötet. Pauli Brunila är stuveriarbetare och huvudskyddsombud i Gävle hamn. I vuxen ålder fick han diagnosen adhd, ett funktionshinder som nyligen kostade honom en skriftlig varning.

Adhd

Så kan adhd funka på jobbet

Experten. Dagens arbetsgivare har dålig kunskap om adhd och liknade diagnoser. – Här har både fack och arbetsgivarorganisationerna en viktig uppgift att fylla, säger Maria Petersson på riksförbundet Attention.

Hallå där!

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.