Hallå där!

Elin Engström som är på väg till Kanada för att prata om kvinnliga lastbilschaufförer i Sverige.

Varför finns det fler kvinnor i lastbilarna i Sverige än i andra länder?

– Min uppfattning är att det beror på att vi inte kvoterar in kvinnor. I stället har vi lagt fokus på att göra arbetsplatserna generellt sett mer jämställda. Det finns dubbla omklädningsrum. Sedan har reklamkampanjer både för Scania och branschen inkluderat män och kvinnor, yngre och äldre.

Vad kör du själv?

– Jag började på Scania i Norge i måndags, och här jobbar jag som säljassistent. Men tidigare har jag kört både distribution, utrikestransporter och tankbil.

– Till i förra veckan var jag demochaufför på Scania i Södertälje, jag tog emot folk som körde lastbil på inhägnat område. Det kunde vara allt från ett gäng dagisfröknar som ville prova – till företagets medarbetare som skulle provköra en särskild modell. Och så kom det kunder från hela världen som ställde alla tekniska frågor om bilen innan de gjorde en beställning.

Hur kommer det sig att du ska åka till Kanada?

– Det är en väldigt underlig process … Jag har kört lastbil i sex år, men så sa jag upp mig, åkte till USA och pluggade till skådis. När jag kom tillbaka i somras började jag på Scania igen, och när min chef frågade om jag ville vara med i ett engelskt radioprogram sa jag förstås ja. Jag och Heather Jones, som startat chaufförsutbildning i Australien, diskuterade kvinnor i branschen i ett BBC-program som heter The conversation. (Lyssna här.)

– Sedan fick jag frågan om jag ville åka till konferensen i Toronto som hålls de första dagarna i mars.

Och så den obligatoriska frågan: Hur blir kvinnor bemötta av åkerier, manliga chaufförer, kunder och andra?

– Yrket har generellt sett ganska låg status. Och när jag som tjej berättar att jag kör lastbil är det aldrig normalt. Antingen blir folk överraskade och tycker att det är häftigt eller så blir de förvånade och undrar om jag verkligen klarar det …

– Men jag gillar när jag får någon att tänka till. Det är ju bara att köra, och skita i alla fördomar. Men visst var det ett tufft klimat när jag körde utrikes.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Peter Andersson

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Frank Lillvik på Himalaya

Från fattig byskola till svindlande höjder

Månadens medlem. Nio veckor gav mersmak: Förra vårvintern var Frank Lillvik datalärare i en fattig by i Nepal. I år blev det några veckor i skolan och byn igen – sedan vandring och klättring i Himalaya.

Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Hallå där!

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Val 2018
Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Rolf Hansson

Fotbollsfantasten som inte släpper sin sport

Månadens medlem. Han kikar på åtminstone ett par träningar i veckan. Och Hardebergas matcher. Plus allsvenskan på tv, utländsk klubbfotboll och Champions League när han får tillgång till fjärrkontrollen. Hamnarbetaren Rolf Hansson medger att han tillhör ”fotbollsidioterna”.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.