Marcus Horn vid sin sopbil
Close
Marcus Horn väljer att starta jobbet vid fyra på morgonen under de hetaste dagarna. Han har jobbat med sophämtning i elva år – och aldrig upplevt en varmare sommar.
Close

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

– Det är skönt att unna utnyttja de svala timmarna, säger Marcus Horn. Den värsta värmen kommer vid åttatiden, och vid tolv har jag jobbat färdigt.

Han valde att tidigarelägga arbetet under den hetaste veckan i juli. Då landade termometern på ungefär 32 grader. Enligt SMHI kan stora delar av Sverige komma upp i en liknande temperatur i morgon, onsdag, när vindarna kommer från Afrika.

– Jag skulle inte orka jobba de tiderna under flera veckor, säger Marcus Horn. Men det är en bra lösning när det är extremt varmt.

Idén med den flyttade arbetstiden fick Ulf Dock, avdelningschef i södra Skåne för Suez recykling, på sommarens semester i södra Frankrike. Där hämtades sopor på natten under de varma sommardygnen. Och när Ulf Dock kom hem igen var det ännu hetare i Skåne än på franska sydkusten.

– Rent krasst har vi ett antal soptunnor som ska tömmas varje dag, säger han. Vi kan inte ta bort några. Det skulle också vara svårt att tillföra fler fordon.

Hans lösningar blev i stället:

– Vi förser de anställda med mycket dricka. Vi uppmanar dem att ta mycket rast och jobba i ett mer behärskat tempo än vanligt.

Men även den medelhavska modellen med tidigarelagda arbetsdagar har införts i södra Skåne.

– Jag pratade med kommunerna som anlitar oss, berättar Ulf Dock. De visar stor förståelse för arbetssituationen och gick med på att sophämtningen kan starta vid fyra när temperaturen förväntas bli 30 grader eller mer.

Gryningsarbetet är frivilligt. Marcus Horn tvekade inte att testa, men de flesta av kollegorna väljer att jobba sina vanliga tider. Dock i ett lugnare tempo, enligt avdelningschefen.

Inne i hytten har renhållningsarbetarna luftkonditionering, men de flesta rör sig utanför bilen under den största delen av arbetsdagen. Marcus Horn tömmer flera hundra soptunnor om dagen i Skurups villaområden. Och hans tempo är högt.

Arbetsmiljöverket har inga temperaturgränser för när arbete inte får utföras utomhus. Men Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, har många gånger pekat på arbetsgivarens huvudansvar för de anställdas arbetsmiljö, som även omfattar klimatet. Miljeteig lyfter då de anställdas rätt att avbryta jobbet – om de upplever att arbetet är så farligt att det riskerar personalens liv och hälsa.

– Men då måste man genast underrätta arbetsgivaren, är Martin Miljeteigs budskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Transportarbetarens logga

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.