Marcus Horn vid sin sopbil
Close
Marcus Horn väljer att starta jobbet vid fyra på morgonen under de hetaste dagarna. Han har jobbat med sophämtning i elva år – och aldrig upplevt en varmare sommar.
Close

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

– Det är skönt att unna utnyttja de svala timmarna, säger Marcus Horn. Den värsta värmen kommer vid åttatiden, och vid tolv har jag jobbat färdigt.

Han valde att tidigarelägga arbetet under den hetaste veckan i juli. Då landade termometern på ungefär 32 grader. Enligt SMHI kan stora delar av Sverige komma upp i en liknande temperatur i morgon, onsdag, när vindarna kommer från Afrika.

– Jag skulle inte orka jobba de tiderna under flera veckor, säger Marcus Horn. Men det är en bra lösning när det är extremt varmt.

Idén med den flyttade arbetstiden fick Ulf Dock, avdelningschef i södra Skåne för Suez recykling, på sommarens semester i södra Frankrike. Där hämtades sopor på natten under de varma sommardygnen. Och när Ulf Dock kom hem igen var det ännu hetare i Skåne än på franska sydkusten.

– Rent krasst har vi ett antal soptunnor som ska tömmas varje dag, säger han. Vi kan inte ta bort några. Det skulle också vara svårt att tillföra fler fordon.

Hans lösningar blev i stället:

– Vi förser de anställda med mycket dricka. Vi uppmanar dem att ta mycket rast och jobba i ett mer behärskat tempo än vanligt.

Men även den medelhavska modellen med tidigarelagda arbetsdagar har införts i södra Skåne.

– Jag pratade med kommunerna som anlitar oss, berättar Ulf Dock. De visar stor förståelse för arbetssituationen och gick med på att sophämtningen kan starta vid fyra när temperaturen förväntas bli 30 grader eller mer.

Gryningsarbetet är frivilligt. Marcus Horn tvekade inte att testa, men de flesta av kollegorna väljer att jobba sina vanliga tider. Dock i ett lugnare tempo, enligt avdelningschefen.

Inne i hytten har renhållningsarbetarna luftkonditionering, men de flesta rör sig utanför bilen under den största delen av arbetsdagen. Marcus Horn tömmer flera hundra soptunnor om dagen i Skurups villaområden. Och hans tempo är högt.

Arbetsmiljöverket har inga temperaturgränser för när arbete inte får utföras utomhus. Men Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, har många gånger pekat på arbetsgivarens huvudansvar för de anställdas arbetsmiljö, som även omfattar klimatet. Miljeteig lyfter då de anställdas rätt att avbryta jobbet – om de upplever att arbetet är så farligt att det riskerar personalens liv och hälsa.

– Men då måste man genast underrätta arbetsgivaren, är Martin Miljeteigs budskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.