P-vakt
Close
Väktare som har parkeringsbevakning som sidouppdrag har i regel larm med sig. Larm är inte lika vanligt för dem som jobbar för renodlade parkeringsbolag.
Close
Utsatt yrkesgrupp

Grövre våld och mer hot

P-vakter. Vardagen har blivit tuffare för parkeringsvakter och väktare som delar ut parkeringsavgifter. De som har koll på branschen är eniga: Hoten och våldet blir allt grövre.

Björn Larsson, p-vakt
Björn Larsson är huvudskyddsombud på Q-park i Stockholm. Foto: John Antonsson

Björn Larsson har jobbat som parkeringsvakt i 30 år, och nog har det blivit tuffare.

– Fler blir arga, tar konflikt och säger att vi ska riva boten. Jag vet att många utsätts för hot. Men vissa vågar inte säga något. De är rädda att bli uppsökta i hemmet och få repressalier från den som hotat, säger Björn Larsson som är huvudskyddsombud på Q-park i Stockholm.

Transportarbetaren har pratat med ett flertal av Transports regionala skyddsombud. Fram träder bilden av en allt tuffare vardag för parkeringsvakter. Speciellt i stora städer och städer där våldsbrott är vanligare. På många ställen har hot och våld blivit vanligare. Framför allt har det blivit grövre.

Del av större trend

Jari Sotkasiira är regionalt skyddsombud (RSO) för Transport i Sörmland. Han ser våldet mot parkeringsvakter och annan säkerhetspersonal som en del av en större trend.

– Det händer något hela tiden. Jag går ständigt på helspänn för att det ska komma ett dödsfall. Men jag är rädd att det inte är en fråga om om, utan när.

Jari Sotkasiira berättar att Sörmlandsavdelningen har både Eskilstuna och Södertälje i sitt område. Två av de städer i landet som är värst drabbade av våldsbrott. (Se artikel längre ner) Många medlemmar lever under stor press, men det är svårt att som ensamt RSO hantera allt som händer.

– Det är otäckt det som utvecklas. De som håller på, jag kallar dem skitungar, bryr sig inte om blåljuspersonalen. Så varför skulle de bry sig om väktare och parkeringsvakter? säger han.

Ingen statistik

Hur vanligt det är att just parkeringsvakter drabbas av våld och hot finns det ingen statistik om i dag. Siffrorna på Brottsförebyggande rådet paketerar ihop våld mot alla möjliga tjänstemän i samma tabeller.

Arbetsmiljöverket borde ha uppgifterna eftersom arbetsgivare enligt lag måste rapportera allvarliga tillbud om hot eller våld dit. Men efter att Transportarbetaren sökt på de största företagen i branschen visar det sig att vissa företag är betydligt sämre på att anmäla tillbud än andra.

– Att titta på statistiken över hur många som gjort tillbudsanmälningar till Arbetsmiljöverket skulle vara till jättestor nytta, ifall vissa av våra konkurrenter också började följa lagen och anmäla händelser, säger David Lundin på Nokas personalavdelning.

Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya) är ett samarbete mellan Transport och företagen inom bevakningsbranschen. Medlemsföretagen i Bya har ett system som heter GIA där alla incidenter ska rapporteras in. Där finns dock inte parkeringsjättarna Apcoa och Q-park med.

Hårdare klimat

Förra året rapporterades 62 tillbud och olycksfall när det gäller parkeringsvakter till GIA. Av dessa handlade 18 om hot och våld. 2015 var det fem inrapporterade fall av hot och våld, i år har redan sex rapporter om hot och våld mot parkeringsvakter kommit till GIA. Även om det är skillnad i rapportering mellan 2015 och 2016 är det helt omöjligt att se en trend på så få år.

David Lundin på Nokas delar bilden av att klimatet har blivit hårdare.

– Parkeringsvakter är en av våra mest utsatta yrkesgrupper. Vi jobbar mycket med att få vår personal att anmäla händelser. Men en anmälan i sig är ingenting värd. Vi har nytta av den först när vi tillsammans med kunden ser till att hitta strategier som minimerar riskerna för personalen.

När vakterna rör sig i mer problemtyngda områden kan strategier som att vara snabb, att bara jobba när polisen är aktiv och att lyssna av stämningen i området vara sätt att minska riskerna, berättar David Lundin.

– Jag undrar vad som skulle ske om fler visste om vad som händer för våra yrkesgrupper. Om de visste vad människor utsätter parkeringsvakter för. Då kanske fler skulle ha civilkurage att hjälpa till när någon står och skriker på en parkeringsplats, säger Lundin.

 

 

Fängelsestraff för grov misshandel

En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt efter att han delat ut en parkeringsbot. Gärningsmännen döms till ett respektive ett och ett halvt års fängelse.

Hovrättsprotokoll
Hovrätten fastställde tingsrättens dom. Gärningsmännen är skyldiga till grov misshandel och grovt våld mot tjänsteman.  Foto: John Antonsson

En sen kväll i Eskilstuna, i april tidigare i år. En väktare på Securitas jobbar ensam. Han stannar på en parkeringsplats i Fröslunda och delar ut parkeringsböter. En till bil rullar in på parkeringen. Väktaren och bilens förare pratar lite. Under samtalet kommer två unga män till parkeringen. De upptäcker att de fått en parkeringsbot. En av dem springer fram. Arg.

Väktaren vill inte stanna och prata. Det har redan varit problem för bevakningspersonal i området. Väktaren rullar upp rutan och börjar köra. En av killarna ställer sig framför bilen och blir påkörd i låg hastighet. Sedan går det fort. Väktaren slits ut ur bilen. Han drar batong och försöker försvara sig. Först med slag mot ben. Tumult. Väktaren är över en av männen. Då kommer den andra gärningsmannen och hjälper till att övermanna väktaren. Till slut. Väktaren ligger på marken och blir sparkad och slagen med batong på huvudet. Batongen var en 26 tum lång teleskopbatong med knopp längst fram. Väktaren fick sy 15 stygn i ansiktet.

Fängelsestraff

Gärningsmännen dömdes i tingsrätten till ett respektive ett och ett halvt års fängelse för grovt våld mot tjänsteman och grov misshandel.

Domen överklagades sedan till hovrätten, avgörandet kom i slutet av september.

De anklagades försvar hävdade att den ena gärningsmannen agerade i nödvärn. Men rätten sa att det våld som väktaren använde var för att freda sig själv.

En annan del i försvaret handlade om ett försök att ta ifrån väktaren det särskilda skydd som vissa personer har i sin myndighetsutövning. Försvararna försökte hävda att misshandeln av väktaren inte skulle räknas som ”våld mot tjänsteman” eftersom han just då, som en del av sin runda, också delade ut parkeringsböter.

Rätten sa att det förvisso stämmer att parkeringsuppdraget inte är myndighetsutövning i lagens mening. Däremot anses att en väktare som jobbar för ett bevakningsföretag utför myndighetsutövning om han eller hon utför en bevakningstjänst.

Eftersom väktaren hade bevakningstjänst i närheten av platsen han misshandlades på, såg rätten det som att parkeringsuppdraget var en sidouppgift och att han hade därmed hade kvar sitt särskilda skydd.

Hovrätten håller med om tingsrättens dom i sin helhet och gärningsmännen får avtjäna sina straff.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Transportarbetarens logga

Väktare knivskuren vid akutmottagning

Bevakning. En väktare knivskars under tisdagen vid akuten i Norrtälje. Skyddsvästen var söndertrasad och armen fick sys.

Transportarbetarens logga

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.