Close
Thomas Gahnström är Transports ombudsman och regionala skyddsombud på Gotland.
Close
Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Det är onsdag och Almedalsveckans tredje dag. Vid lunchtid kommer det in över Visby. Regnet. Tunga kalla droppar som skapar forsar längs stadens kullerstensgränder.

I LO-tältet är det ingen som längre frågar efter vattenflaskor, utan bara efter de regnponchos som försäkringsinformatörerna också bullat upp med.

Många besökare flyr till biblioteket och får trängas med alla de journalister som använder läsesalarna som redaktion. Själv hamnar jag på Gotlands museum och ett tankeväckande seminarium om de växande klyftorna i samhället.

På scenen står Per Molander, ordförande i Jämlikhetskommissionen. (Nej, jag hade inte heller hört talas om den innan Almedalsveckan.)

Molander redogör för konsekvenser i ett samhälle där klyftorna växer. Han sammanfattar det i några kusliga punkter.

Hur många vet att forskningen visar att jämlik fördelning inte är ett stabilt tillstånd? Att ojämlikheten växer – om man inte aktivt motarbetar den. Eller att marknadsliknande styrformer förstärker ojämlikheter.

Molander har jobbat 30-40 år i regeringskansliets närhet. Går det inte att få politikerna att lyssna?

– De är tyvärr rätt faktaresistenta, säger han och ett lågt fnitter hörs i salen.

Per Molanders ord ekar i min skalle när jag åker upp till Stenhuggarvägen strax utanför Visby stad.

Där ligger Transports avdelning 16, som delar hus med ett tiotal andra LO-fack. Den här kvällen har avdelningen bjudit in de representanter från Transports förbundskontor som kommit till Almedalsveckan.

– Vi gjorde samma sak förra året. Det regnade då också, säger Patrik Gardelin, som är tidningsbud och ordförande i Gotlandsavdelningen.

Han berättar att medlemsantalet nu ligger kring 330. Det är egentligen för lite för att finansiera en ombudsman och ett regionalt skyddsombud, så förbundet har löst det genom att baka ihop de två tjänsterna.

Avdelningen bor alltså ihop med andra LO-förbund. Betyder det också ett nära samarbete?

– Nja, säger Patrik Gardelin. Just nu samarbetar vi mest kring studier. Förbunden är ofta för små här för att kunna ordna egna kurser.

Thomas Gahnström och Patrik Gardelin förklarar att åkeri är den bransch där flest Transportmedlemmar jobbar. På Gotland finns många små åkeriföretag, men också ett par stora där det största är Gotlands bilfrakt – med omkring 120 anställa. 80 av dem är stationerade på ön, resten på fastlandet.

Den gotländska tidningsbranschen har också klarat sig undan upplageraset bättre än de stora drakarna på fastlandet. Omkring 18 000 tidningar delas ut varje natt på Gotland. Av 43 bud.

Den här kvällen är förbundssekreterare Lars Mikaelsson en av gästerna på avdelningen. Han redogör för saker som är på gång i förbundet. Avtalsrörelsen, som den här gången har lite annorlunda upplägg än tidigare.

Mer fokus läggs på branschernas utveckling och på ”mjuka” frågor i kollektivavtalen, nu när industrin i praktiken kommit att bestämma lönehöjningarna.

– Fast det bestäms först i höst om det blir en ny samordningen mellan LO-förbunden, betonar Lars Mikaelsson.

Han berättar att Transport också satsar mycket krut på medlemsvärvning. Avdelningarna kan söka pengar från förbundet för särskilda insatser.

Mikaelsson är försiktigt optimistisk:

– Förra året värvade vi faktiskt 6 500 medlemmar, det är väldigt bra. Kruxet är att 7 500 lämnade förbundet. En del byter jobb och går till andra förbund, det är naturligt.

– Men vi måste bryta den nedåtgående trenden. Det är absolut nödvändigt om inte facket ska tappa i styrka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Hej chaufför! Är du med i facket?

Enkät. Facket är inte alltid så bra (eller billigt) att man själv vill gå med. Men det behövs. Det stod klart när vi snackade om facket och framtiden med så många chaufförer vi hann under en oktoberdag på Rastas parkering i Ödeshög.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.