Close
Thomas Gahnström är Transports ombudsman och regionala skyddsombud på Gotland.
Close
Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Det är onsdag och Almedalsveckans tredje dag. Vid lunchtid kommer det in över Visby. Regnet. Tunga kalla droppar som skapar forsar längs stadens kullerstensgränder.

I LO-tältet är det ingen som längre frågar efter vattenflaskor, utan bara efter de regnponchos som försäkringsinformatörerna också bullat upp med.

Många besökare flyr till biblioteket och får trängas med alla de journalister som använder läsesalarna som redaktion. Själv hamnar jag på Gotlands museum och ett tankeväckande seminarium om de växande klyftorna i samhället.

På scenen står Per Molander, ordförande i Jämlikhetskommissionen. (Nej, jag hade inte heller hört talas om den innan Almedalsveckan.)

Molander redogör för konsekvenser i ett samhälle där klyftorna växer. Han sammanfattar det i några kusliga punkter.

Hur många vet att forskningen visar att jämlik fördelning inte är ett stabilt tillstånd? Att ojämlikheten växer – om man inte aktivt motarbetar den. Eller att marknadsliknande styrformer förstärker ojämlikheter.

Molander har jobbat 30-40 år i regeringskansliets närhet. Går det inte att få politikerna att lyssna?

– De är tyvärr rätt faktaresistenta, säger han och ett lågt fnitter hörs i salen.

Per Molanders ord ekar i min skalle när jag åker upp till Stenhuggarvägen strax utanför Visby stad.

Där ligger Transports avdelning 16, som delar hus med ett tiotal andra LO-fack. Den här kvällen har avdelningen bjudit in de representanter från Transports förbundskontor som kommit till Almedalsveckan.

– Vi gjorde samma sak förra året. Det regnade då också, säger Patrik Gardelin, som är tidningsbud och ordförande i Gotlandsavdelningen.

Han berättar att medlemsantalet nu ligger kring 330. Det är egentligen för lite för att finansiera en ombudsman och ett regionalt skyddsombud, så förbundet har löst det genom att baka ihop de två tjänsterna.

Avdelningen bor alltså ihop med andra LO-förbund. Betyder det också ett nära samarbete?

– Nja, säger Patrik Gardelin. Just nu samarbetar vi mest kring studier. Förbunden är ofta för små här för att kunna ordna egna kurser.

Thomas Gahnström och Patrik Gardelin förklarar att åkeri är den bransch där flest Transportmedlemmar jobbar. På Gotland finns många små åkeriföretag, men också ett par stora där det största är Gotlands bilfrakt – med omkring 120 anställa. 80 av dem är stationerade på ön, resten på fastlandet.

Den gotländska tidningsbranschen har också klarat sig undan upplageraset bättre än de stora drakarna på fastlandet. Omkring 18 000 tidningar delas ut varje natt på Gotland. Av 43 bud.

Den här kvällen är förbundssekreterare Lars Mikaelsson en av gästerna på avdelningen. Han redogör för saker som är på gång i förbundet. Avtalsrörelsen, som den här gången har lite annorlunda upplägg än tidigare.

Mer fokus läggs på branschernas utveckling och på ”mjuka” frågor i kollektivavtalen, nu när industrin i praktiken kommit att bestämma lönehöjningarna.

– Fast det bestäms först i höst om det blir en ny samordningen mellan LO-förbunden, betonar Lars Mikaelsson.

Han berättar att Transport också satsar mycket krut på medlemsvärvning. Avdelningarna kan söka pengar från förbundet för särskilda insatser.

Mikaelsson är försiktigt optimistisk:

– Förra året värvade vi faktiskt 6 500 medlemmar, det är väldigt bra. Kruxet är att 7 500 lämnade förbundet. En del byter jobb och går till andra förbund, det är naturligt.

– Men vi måste bryta den nedåtgående trenden. Det är absolut nödvändigt om inte facket ska tappa i styrka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Hej chaufför! Är du med i facket?

Enkät. Facket är inte alltid så bra (eller billigt) att man själv vill gå med. Men det behövs. Det stod klart när vi snackade om facket och framtiden med så många chaufförer vi hann under en oktoberdag på Rastas parkering i Ödeshög.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.