Close
Thomas Gahnström är Transports ombudsman och regionala skyddsombud på Gotland.
Close
Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Det är onsdag och Almedalsveckans tredje dag. Vid lunchtid kommer det in över Visby. Regnet. Tunga kalla droppar som skapar forsar längs stadens kullerstensgränder.

I LO-tältet är det ingen som längre frågar efter vattenflaskor, utan bara efter de regnponchos som försäkringsinformatörerna också bullat upp med.

Många besökare flyr till biblioteket och får trängas med alla de journalister som använder läsesalarna som redaktion. Själv hamnar jag på Gotlands museum och ett tankeväckande seminarium om de växande klyftorna i samhället.

På scenen står Per Molander, ordförande i Jämlikhetskommissionen. (Nej, jag hade inte heller hört talas om den innan Almedalsveckan.)

Molander redogör för konsekvenser i ett samhälle där klyftorna växer. Han sammanfattar det i några kusliga punkter.

Hur många vet att forskningen visar att jämlik fördelning inte är ett stabilt tillstånd? Att ojämlikheten växer – om man inte aktivt motarbetar den. Eller att marknadsliknande styrformer förstärker ojämlikheter.

Molander har jobbat 30-40 år i regeringskansliets närhet. Går det inte att få politikerna att lyssna?

– De är tyvärr rätt faktaresistenta, säger han och ett lågt fnitter hörs i salen.

Per Molanders ord ekar i min skalle när jag åker upp till Stenhuggarvägen strax utanför Visby stad.

Där ligger Transports avdelning 16, som delar hus med ett tiotal andra LO-fack. Den här kvällen har avdelningen bjudit in de representanter från Transports förbundskontor som kommit till Almedalsveckan.

– Vi gjorde samma sak förra året. Det regnade då också, säger Patrik Gardelin, som är tidningsbud och ordförande i Gotlandsavdelningen.

Han berättar att medlemsantalet nu ligger kring 330. Det är egentligen för lite för att finansiera en ombudsman och ett regionalt skyddsombud, så förbundet har löst det genom att baka ihop de två tjänsterna.

Avdelningen bor alltså ihop med andra LO-förbund. Betyder det också ett nära samarbete?

– Nja, säger Patrik Gardelin. Just nu samarbetar vi mest kring studier. Förbunden är ofta för små här för att kunna ordna egna kurser.

Thomas Gahnström och Patrik Gardelin förklarar att åkeri är den bransch där flest Transportmedlemmar jobbar. På Gotland finns många små åkeriföretag, men också ett par stora där det största är Gotlands bilfrakt – med omkring 120 anställa. 80 av dem är stationerade på ön, resten på fastlandet.

Den gotländska tidningsbranschen har också klarat sig undan upplageraset bättre än de stora drakarna på fastlandet. Omkring 18 000 tidningar delas ut varje natt på Gotland. Av 43 bud.

Den här kvällen är förbundssekreterare Lars Mikaelsson en av gästerna på avdelningen. Han redogör för saker som är på gång i förbundet. Avtalsrörelsen, som den här gången har lite annorlunda upplägg än tidigare.

Mer fokus läggs på branschernas utveckling och på ”mjuka” frågor i kollektivavtalen, nu när industrin i praktiken kommit att bestämma lönehöjningarna.

– Fast det bestäms först i höst om det blir en ny samordningen mellan LO-förbunden, betonar Lars Mikaelsson.

Han berättar att Transport också satsar mycket krut på medlemsvärvning. Avdelningarna kan söka pengar från förbundet för särskilda insatser.

Mikaelsson är försiktigt optimistisk:

– Förra året värvade vi faktiskt 6 500 medlemmar, det är väldigt bra. Kruxet är att 7 500 lämnade förbundet. En del byter jobb och går till andra förbund, det är naturligt.

– Men vi måste bryta den nedåtgående trenden. Det är absolut nödvändigt om inte facket ska tappa i styrka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Hej chaufför! Är du med i facket?

Enkät. Facket är inte alltid så bra (eller billigt) att man själv vill gå med. Men det behövs. Det stod klart när vi snackade om facket och framtiden med så många chaufförer vi hann under en oktoberdag på Rastas parkering i Ödeshög.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.