I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.
Close
I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.
Close

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Onsdag kväll. Klockan är 16. En strid ström av män i varselkläder kommer gående längs Öbergsgatan i Grums. De är på väg mot den fackliga expeditionen som ligger 400–500 meter från själva byggarbetsplatsen. Det är öppet hus med grillning. På plats finns skyddsombud, ombudsmän och andra fackligt aktiva från Transport, Byggnads, IF Metall, Elektrikerna, Fastighets och Målarna.

Mats Ericsson, ursprungligen väktare i Transports Karlstadsavdelning, jobbar nu heltid i det fackliga samverkansprojektet.

– Målet är att få till kollektivavtal och bra villkor för dem som jobbar vid bygget. Arbetsmiljön är viktig. Vi brukar uttrycka det drastiskt: Ingen ska dö när kartongmaskinen byggs. Vi har haft en del ganska allvarliga olyckor, men inget dödsfall än så länge.

Mats Ericsson har siktet inställt på alla de chaufförer som passerar in genom fabriksgrindarna. Det är svenska skogs- och betongsbilsförare, men också hundratals utländska chaufförer.

Facken har haft flera grillkvällar, då man också anlitar tolkar som kan översätta från bland annat polska och ryska.

Chaufförerna brukar sällan dyka upp när det är öppet hus, berättar Mats Ericsson. I stället får han söka upp dem. Denna kväll tar Mats och Nermin Pudic bilen bort till en vägkrog där östförarna brukar övernatta.

Till vardags är Nermin färdtjänstchaufför och aktiv i Transports Örebroavdelning. Han kommer från Bosnien och har flera gånger ryckt in som tolk. Han översätter ledigt från de forna jugoslaviska språken, plus bulgariska.

Vid vägkrogen knackar Nermin Pudic och Mats Ericsson på dörren till en bulgarisk dragbil. Det blir ett långt samtal där Pudic berättar om svensk arbetsrätt, försäkringar och svenska lönenivåer.

Chauffören lyssnar noga. Han heter Yilmaz Vatansever och har dubbelt medborgarskap – i Bulgarien och Turkiet.

Lönen han får motsvarar 14 000 svenska kronor. Inklusive allt. Och då handlar det snarare om 250 timmars arbete per månad, än de 174 som är en normal svensk heltid.

– Lönen är inte så dåligt, säger Yilmaz. En vanlig chaufförslön hemma i Bulgarien är bara på 4 000 kronor.

När vi skiljs åt frågar Nermin Pudic om chauffören vill följa med och äta en hamburgare. Yilmaz Vatansever tackar nej.

– Jag gillar vita bönor, säger han. I morgon ska jag köra vidare. Mot Grekland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.