Nicklas Neuman
Close
Gapet minskar mellan hur mycket män står för maten i Sverige – och hur mycket kvinnorna lagar, enligt kostforskaren Nicklas Neuman.
Close
Sommarspecial

Grillen fortfarande manligt territorium

Grillforskning. Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.

Enligt grillandslagets förbundskapten stod det 95 procent män runt grillarna för 20 år sedan. Jämfört med 80 procent i dag.

– Och på samma sätt har det ändrats när det gäller tillbehören, säger Ulrik Lindelöv. De sköttes till 95 procent av kvinnor då, och den senaste siffran jag har sett är 80 där också.

En strävan mot större jämställdhet inom matlagning i allmänhet och även grillning bekräftas av Nicklas Neuman, kostforskare vid Uppsala universitet.

Hans avhandling handlar om manlighet och matlagning. Han tittar bakåt i historien och han bygger en del på intervjuer med män i olika åldrar.

– Sett över tid lagar svenska män allt mer mat i hemmen, säger han. Samtidigt som kvinnor lagar allt mindre.

I dag säger statistiken att män lagar en tredjedel av maten.

– Det finns en idé om jämställdhet och matlagning numera, säger Nicklas Neuman. Och det blir mer och mer en självklarhet att män ska dela ansvaret och ha kunskap om matlagningen. Min forskning visar att det inte längre räcker att steka korv och koka makaroner.

Men killen vid grillen då?

– Det finns ingen statistik i min avhandling, men min uppfattning är att grillning fortfarande primärt är något för män.

Hur kommer det sig?

– Kopplingen mellan män, kött och eld är historisk.

Nicklas Neuman beskriver också att matlagning utanför hemmet av tradition är en mer manlig domän än hemma i köket.

– Det handlar om stjärnkockar och maten som konstform, men också om grillen ute på tomten.

Just detta med matlagning på tomten har även en rad folklivsforskare angett som förklaring till att grillen oftast hanteras av en man. Det där med att visa upp sin matlagning för grannar och förbipasserande ligger tydligen fortfarande mer för det manliga kynnet. Grillkocken presenterar sig själv, gärna tillsammans med stora köttstycken och en noga utvald utrustning.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.