Annons:
Annons:
Nicklas Neuman
Close
Gapet minskar mellan hur mycket män står för maten i Sverige – och hur mycket kvinnorna lagar, enligt kostforskaren Nicklas Neuman.
Close
Sommarspecial

Grillen fortfarande manligt territorium

Grillforskning. Killen vid grillen börjar få sällskap. Det sker en inbrytning av kvinnor även i denna av tradition manliga bastion.

Enligt grillandslagets förbundskapten stod det 95 procent män runt grillarna för 20 år sedan. Jämfört med 80 procent i dag.

– Och på samma sätt har det ändrats när det gäller tillbehören, säger Ulrik Lindelöv. De sköttes till 95 procent av kvinnor då, och den senaste siffran jag har sett är 80 där också.

En strävan mot större jämställdhet inom matlagning i allmänhet och även grillning bekräftas av Nicklas Neuman, kostforskare vid Uppsala universitet.

Hans avhandling handlar om manlighet och matlagning. Han tittar bakåt i historien och han bygger en del på intervjuer med män i olika åldrar.

– Sett över tid lagar svenska män allt mer mat i hemmen, säger han. Samtidigt som kvinnor lagar allt mindre.

I dag säger statistiken att män lagar en tredjedel av maten.

– Det finns en idé om jämställdhet och matlagning numera, säger Nicklas Neuman. Och det blir mer och mer en självklarhet att män ska dela ansvaret och ha kunskap om matlagningen. Min forskning visar att det inte längre räcker att steka korv och koka makaroner.

Men killen vid grillen då?

– Det finns ingen statistik i min avhandling, men min uppfattning är att grillning fortfarande primärt är något för män.

Hur kommer det sig?

– Kopplingen mellan män, kött och eld är historisk.

Nicklas Neuman beskriver också att matlagning utanför hemmet av tradition är en mer manlig domän än hemma i köket.

– Det handlar om stjärnkockar och maten som konstform, men också om grillen ute på tomten.

Just detta med matlagning på tomten har även en rad folklivsforskare angett som förklaring till att grillen oftast hanteras av en man. Det där med att visa upp sin matlagning för grannar och förbipasserande ligger tydligen fortfarande mer för det manliga kynnet. Grillkocken presenterar sig själv, gärna tillsammans med stora köttstycken och en noga utvald utrustning.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Inför EU-valet
Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Deras beslut berör din vardag

Analys / John Antonsson. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut. I sena maj är det val till samma parlament.

Självmord
Per-Olof "Turken" Lundin vid Ockelbo kyrka

Varför, Kristofer, varför?

Familjen. En natt i somras knackade två poliser på Per-Olof Lundins dörr. De berättade att hans son inte längre var i livet. Han hade hängt sig i garaget.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Psykologen. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan.

”Du är kass, värdelös …”

Mejlet. Här är ett utdrag ur ett långt mejl som Kristofer skickade till sina anhöriga i januari 2018. Chauffören som Kristofer delade lastbil med har vi kallat XX. XX har en nära relation med åkeriets ägare.

Kultur
S/Y Loris

Träsmak

Båtar. Den sexcylindriga motorn vägde 1,6 ton och drog 32 liter bensin per landmil. Då gjorde den 15 meter långa ”expresskryssaren” S/Y Loris 27 knop. Ombord fanns tändstickskungen Ivar Kreuger.