Green Cargo lägger ner direktlinje för kombitransporter

Godstrafik. Att köra trailrar och containrar på järnväg skulle bli ett miljövänligt alternativ till långväga lastbilstransporter. Nu lägger den statliga tågoperatören Green Cargo ner direktlinjen mellan Skåne och Årsta i Stockholm. En som drabbas är åkaren Ulf Jönsson i Helsingborg som satsat just på järnvägstransporter i bolaget Stay Fresh Sweden.

– Vi har satsat 10–12 miljoner kronor på de här intermodala transporterna och lagt mycket tid på att övertyga våra kunder om miljövinsten med tåg. Nu läggs linjen ner med kort varsel. Det känns väldigt konstigt efter alla diskussioner om klimatet, säger Ulf Jönsson, ägare till Stay Fresh Sweden.

I flera års tid har Green Cargo lastat trailrar och containrar på tågvagnar i bland annat Malmö och Trelleborg och kört dem till Årsta, som är ett stort logistiknav i södra Stockholm.

Strax före jul gick tågbolaget ut med att direktlinjen skulle läggas ner. Sista avgångarna gick den 18-19 januari. Ulf Jönsson är besviken, både på nedläggningsbeslutet och på bristen på service som han menar präglat Green Cargos verksamhet:

– Vi har lagt ner mycket tid på att få våra kunder att känna förtroende för järnvägen som transportlösning. Vi hade tio till tolv trailrar om dagen som gick med tåget till Årsta och vi lyckades till och med få en grönsakskund att haka på.

– Då kan man inte agera som Green Cargo. Det har varit massor av problem. Vid ett tillfälle blev ett vagnset stående en dag därför att lokföraren som skulle sköta växlingen var hemma och vab:ade.

Nu lägger Green Cargo ner linjen, med hänvisning till bristande lönsamhet, konstaterar Ulf Jönsson:

– Tågtransporterna har inte varit lönsamma för vårt företag heller. Vi såg det som en långsiktig satsning. Det fanns inte med i vår vildaste fantasi att man plötsligt skulle lägga ner en tåglinje som motsvarar landsvägens E4. Green Cargo borde ha varit uthålligare, de har ju investerat massor i terminalen i Årsta. Bland annat i nya kranar. I och med nedläggningen är det bortkastade pengar.

Sohana Josefsson är pressansvarig och sitter i ledningsgruppen för Green Cargo. Hon anser att kunderna tidigt fick information om att direktlinjen läggs ner:

– Det är ett rent affärsbeslut. Vi har inte lyckats få lönsamhet på sträckan på grund av fallande priser för lastbilstransporter. Vi klarar inte konkurrensen.

– Det känns oerhört tråkigt. Vi har uppvaktat politikerna i riksdagens trafikutskott och påtalat att höjda banavgifter har försvårat för oss. Förutsättningarna måste bli rättvisare mellan trafikslagen.

Sohana Josefsson poängterar att Green Cargo fortsätter med intermodala transporter, fast det blir ingen direktlinje inom Sverige. Trailrar och containrar kommer att lastas om i Rosersberg norr om Stockholm.

För Ulf Jönssons bolag är Rosersberg inget alternativ. Inte Eskilstuna heller som är den andra lösningen Green Cargo pekar ut.

– Eskilstuna blir en lång omväg. Med Rosersberg hamnar godset på fel sida Stockholm. Att köra det tvärs igenom staden fungerar inte. Det vi kan erbjuda våra kunder nu är lastbil hela vägen från Helsingborg till Årsta, säger Ulf Jönsson.

Transportarbetaren har under måndagen sökt ansvariga politiker i trafikutskottet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne:
    23 januari, 2018

    Inte många statliga företag som är lönsamma förutom de som har monopol
    Oftast inkompetent ledning är bara förnamnet och obefintlig service är efternamnet.

Lästips:

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Transportarbetarens logga

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.