Green Cargo lägger ner direktlinje för kombitransporter

Godstrafik. Att köra trailrar och containrar på järnväg skulle bli ett miljövänligt alternativ till långväga lastbilstransporter. Nu lägger den statliga tågoperatören Green Cargo ner direktlinjen mellan Skåne och Årsta i Stockholm. En som drabbas är åkaren Ulf Jönsson i Helsingborg som satsat just på järnvägstransporter i bolaget Stay Fresh Sweden.

– Vi har satsat 10–12 miljoner kronor på de här intermodala transporterna och lagt mycket tid på att övertyga våra kunder om miljövinsten med tåg. Nu läggs linjen ner med kort varsel. Det känns väldigt konstigt efter alla diskussioner om klimatet, säger Ulf Jönsson, ägare till Stay Fresh Sweden.

I flera års tid har Green Cargo lastat trailrar och containrar på tågvagnar i bland annat Malmö och Trelleborg och kört dem till Årsta, som är ett stort logistiknav i södra Stockholm.

Strax före jul gick tågbolaget ut med att direktlinjen skulle läggas ner. Sista avgångarna gick den 18-19 januari. Ulf Jönsson är besviken, både på nedläggningsbeslutet och på bristen på service som han menar präglat Green Cargos verksamhet:

– Vi har lagt ner mycket tid på att få våra kunder att känna förtroende för järnvägen som transportlösning. Vi hade tio till tolv trailrar om dagen som gick med tåget till Årsta och vi lyckades till och med få en grönsakskund att haka på.

– Då kan man inte agera som Green Cargo. Det har varit massor av problem. Vid ett tillfälle blev ett vagnset stående en dag därför att lokföraren som skulle sköta växlingen var hemma och vab:ade.

Nu lägger Green Cargo ner linjen, med hänvisning till bristande lönsamhet, konstaterar Ulf Jönsson:

– Tågtransporterna har inte varit lönsamma för vårt företag heller. Vi såg det som en långsiktig satsning. Det fanns inte med i vår vildaste fantasi att man plötsligt skulle lägga ner en tåglinje som motsvarar landsvägens E4. Green Cargo borde ha varit uthålligare, de har ju investerat massor i terminalen i Årsta. Bland annat i nya kranar. I och med nedläggningen är det bortkastade pengar.

Sohana Josefsson är pressansvarig och sitter i ledningsgruppen för Green Cargo. Hon anser att kunderna tidigt fick information om att direktlinjen läggs ner:

– Det är ett rent affärsbeslut. Vi har inte lyckats få lönsamhet på sträckan på grund av fallande priser för lastbilstransporter. Vi klarar inte konkurrensen.

– Det känns oerhört tråkigt. Vi har uppvaktat politikerna i riksdagens trafikutskott och påtalat att höjda banavgifter har försvårat för oss. Förutsättningarna måste bli rättvisare mellan trafikslagen.

Sohana Josefsson poängterar att Green Cargo fortsätter med intermodala transporter, fast det blir ingen direktlinje inom Sverige. Trailrar och containrar kommer att lastas om i Rosersberg norr om Stockholm.

För Ulf Jönssons bolag är Rosersberg inget alternativ. Inte Eskilstuna heller som är den andra lösningen Green Cargo pekar ut.

– Eskilstuna blir en lång omväg. Med Rosersberg hamnar godset på fel sida Stockholm. Att köra det tvärs igenom staden fungerar inte. Det vi kan erbjuda våra kunder nu är lastbil hela vägen från Helsingborg till Årsta, säger Ulf Jönsson.

Transportarbetaren har under måndagen sökt ansvariga politiker i trafikutskottet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne:
    23 januari, 2018

    Inte många statliga företag som är lönsamma förutom de som har monopol
    Oftast inkompetent ledning är bara förnamnet och obefintlig service är efternamnet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Transportarbetarens logga

Åkeri kan stämmas för uteblivna löner

Åkeri. Sex chaufförer väntar på lön eller traktamente från ett åkeri i Malmö. Transports ombudsman har upprepade gånger försökt få företaget till förhandlingsbordet. Nu har fackens juristbyrå tagit hand om kraven från Transportmedlemmarna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.