Green Cargo lägger ner direktlinje för kombitransporter

Godstrafik. Att köra trailrar och containrar på järnväg skulle bli ett miljövänligt alternativ till långväga lastbilstransporter. Nu lägger den statliga tågoperatören Green Cargo ner direktlinjen mellan Skåne och Årsta i Stockholm. En som drabbas är åkaren Ulf Jönsson i Helsingborg som satsat just på järnvägstransporter i bolaget Stay Fresh Sweden.

– Vi har satsat 10–12 miljoner kronor på de här intermodala transporterna och lagt mycket tid på att övertyga våra kunder om miljövinsten med tåg. Nu läggs linjen ner med kort varsel. Det känns väldigt konstigt efter alla diskussioner om klimatet, säger Ulf Jönsson, ägare till Stay Fresh Sweden.

I flera års tid har Green Cargo lastat trailrar och containrar på tågvagnar i bland annat Malmö och Trelleborg och kört dem till Årsta, som är ett stort logistiknav i södra Stockholm.

Strax före jul gick tågbolaget ut med att direktlinjen skulle läggas ner. Sista avgångarna gick den 18-19 januari. Ulf Jönsson är besviken, både på nedläggningsbeslutet och på bristen på service som han menar präglat Green Cargos verksamhet:

– Vi har lagt ner mycket tid på att få våra kunder att känna förtroende för järnvägen som transportlösning. Vi hade tio till tolv trailrar om dagen som gick med tåget till Årsta och vi lyckades till och med få en grönsakskund att haka på.

– Då kan man inte agera som Green Cargo. Det har varit massor av problem. Vid ett tillfälle blev ett vagnset stående en dag därför att lokföraren som skulle sköta växlingen var hemma och vab:ade.

Nu lägger Green Cargo ner linjen, med hänvisning till bristande lönsamhet, konstaterar Ulf Jönsson:

– Tågtransporterna har inte varit lönsamma för vårt företag heller. Vi såg det som en långsiktig satsning. Det fanns inte med i vår vildaste fantasi att man plötsligt skulle lägga ner en tåglinje som motsvarar landsvägens E4. Green Cargo borde ha varit uthålligare, de har ju investerat massor i terminalen i Årsta. Bland annat i nya kranar. I och med nedläggningen är det bortkastade pengar.

Sohana Josefsson är pressansvarig och sitter i ledningsgruppen för Green Cargo. Hon anser att kunderna tidigt fick information om att direktlinjen läggs ner:

– Det är ett rent affärsbeslut. Vi har inte lyckats få lönsamhet på sträckan på grund av fallande priser för lastbilstransporter. Vi klarar inte konkurrensen.

– Det känns oerhört tråkigt. Vi har uppvaktat politikerna i riksdagens trafikutskott och påtalat att höjda banavgifter har försvårat för oss. Förutsättningarna måste bli rättvisare mellan trafikslagen.

Sohana Josefsson poängterar att Green Cargo fortsätter med intermodala transporter, fast det blir ingen direktlinje inom Sverige. Trailrar och containrar kommer att lastas om i Rosersberg norr om Stockholm.

För Ulf Jönssons bolag är Rosersberg inget alternativ. Inte Eskilstuna heller som är den andra lösningen Green Cargo pekar ut.

– Eskilstuna blir en lång omväg. Med Rosersberg hamnar godset på fel sida Stockholm. Att köra det tvärs igenom staden fungerar inte. Det vi kan erbjuda våra kunder nu är lastbil hela vägen från Helsingborg till Årsta, säger Ulf Jönsson.

Transportarbetaren har under måndagen sökt ansvariga politiker i trafikutskottet, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Janne:
    23 januari, 2018

    Inte många statliga företag som är lönsamma förutom de som har monopol
    Oftast inkompetent ledning är bara förnamnet och obefintlig service är efternamnet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Godstransporter på natten ska lösa Stockholms trafikproblem

Åkeri. Stockholms stad vill öppna för godstransporter nattetid. Minskad trängsel ska göra distributionen effektivare. Transport påpekar att nattarbete medför hälsorisker.

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Sjukförsäkringen. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.