Godstransporter på natten ska lösa Stockholms trafikproblem

Åkeri. Stockholms stad vill öppna för godstransporter nattetid. Minskad trängsel ska göra distributionen effektivare. Transport påpekar att nattarbete medför hälsorisker.

– Dessutom kan staden behöva bygga ut den kommunala servicen med fler nattöppna förskolor, säger Transports utredare Jonatan Karreskog.

Stockholms kommun har tagit fram en handlingsplan för godstrafiken som är tänkt att gälla från 2018 till 2022. Politikerna vill bland annat ha färre tomtransporter, ökad samlastning och mer gods på fartyg.

I dag råder förbud mot godstransporter nattetid mellan klockan 22 och 06 i huvudstaden. Efter försök med nattleveranser med elfordon är politikerna beredda att ompröva förbudet.

Femårsplanen har skickats ut på remiss till myndigheter, kranskommuner och branschens aktörer. De flesta är positiva – även till nattarbetet.

Transport utredare Jonatan Karreskog är tveksam. Det finns gott om studier som pekar på negativa hälsoeffekter vid nattarbete.

– Samtidigt kommer nya uppgifter som säger att kontinuerligt nattarbete i vart fall är bättre än skiftgång. Staden bör noga väga in de här sakerna, liksom ökad risk för att chaufförerna utsätts för hot och våld på natten, säger han,

Åkeriföretaget Schenker ställer sig bakom en regeländring som tillåter nattleveranser. Men åkeriföretaget påpekar att tidigare försök med distribution nattetid lett till klagomål på buller.

Schenker noterar också att det redan nu är svårt att hitta chaufför för jobb på dagtid. Hur blir det då på natten? Även Schenker ser ökade risker för nattjobbare.

I handlingsplanen hävdar Stockholms stad att var fjärde lastbil rullar tom. Det ifrågasätter Schenker. En distributionsbil både levererar och samlar in gods. Under en kort del av trippen kan bilen vara tom. Av naturliga skäl är exempelvis sopbilar tomma när det kör ut, påpekar Schenker.

Åkeriföretaget konstaterar att konkurrensverket inte tillåter att ett företag driver en samlastningscentral. Av konkurrensskäl. Antingen måste staden göra det. Eller så måste reglerna ändras.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag (SÅ) har en lokalavdelning för Stockholm och Uppsala. SÅ pekar på flera problem som åkerierna brottas med i huvudstadsregionen:

  • Vilket bränsle gäller i framtiden? Stockholm stad vill ha fler elbilar. SÅ ser framför sig en utveckling där ökad konkurrens om biodrivmedel gör att den fossilfria dieseln HVO inte kommer att räcka.
  • Fler lätta lastbilar transporterar gods, ofta med överlass. En förklaring till trenden är bristen på C-kortschaufförer. Fler chaufförsutbildningar behövs, enligt SÅ.
  • Organisationen välkomnar nattrafik. Samtidigt efterlyser man fler tillgängliga lastzoner, fler rastplatser och fler ställen där chauffören kan parkerna ett släp, när bilen lossas.
  • Så och andra aktörer vill att staden tillåter längre fordon. I dag är gränsen tolv meter i innerstaden. Minst 15 meter vill SÅ ha.

Mer på gods på sjön avfärdas av flera bedömare. Här kan man erinra sig att Stockholms båda oljehamnar, Loudden och Bergs oljehamn i Nacka, kan vara borta om några år. Södertälje pekas ut som en alternativ hamn. Det skulle innebära hundratals nya tankbilstransporter med farligt gods varje vecka.

Enligt Stockholm stad utförs över 100 000 lastbilstransporter under en normal vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.