Godstransporter på natten ska lösa Stockholms trafikproblem

Åkeri. Stockholms stad vill öppna för godstransporter nattetid. Minskad trängsel ska göra distributionen effektivare. Transport påpekar att nattarbete medför hälsorisker.

– Dessutom kan staden behöva bygga ut den kommunala servicen med fler nattöppna förskolor, säger Transports utredare Jonatan Karreskog.

Stockholms kommun har tagit fram en handlingsplan för godstrafiken som är tänkt att gälla från 2018 till 2022. Politikerna vill bland annat ha färre tomtransporter, ökad samlastning och mer gods på fartyg.

I dag råder förbud mot godstransporter nattetid mellan klockan 22 och 06 i huvudstaden. Efter försök med nattleveranser med elfordon är politikerna beredda att ompröva förbudet.

Femårsplanen har skickats ut på remiss till myndigheter, kranskommuner och branschens aktörer. De flesta är positiva – även till nattarbetet.

Transport utredare Jonatan Karreskog är tveksam. Det finns gott om studier som pekar på negativa hälsoeffekter vid nattarbete.

– Samtidigt kommer nya uppgifter som säger att kontinuerligt nattarbete i vart fall är bättre än skiftgång. Staden bör noga väga in de här sakerna, liksom ökad risk för att chaufförerna utsätts för hot och våld på natten, säger han,

Åkeriföretaget Schenker ställer sig bakom en regeländring som tillåter nattleveranser. Men åkeriföretaget påpekar att tidigare försök med distribution nattetid lett till klagomål på buller.

Schenker noterar också att det redan nu är svårt att hitta chaufför för jobb på dagtid. Hur blir det då på natten? Även Schenker ser ökade risker för nattjobbare.

I handlingsplanen hävdar Stockholms stad att var fjärde lastbil rullar tom. Det ifrågasätter Schenker. En distributionsbil både levererar och samlar in gods. Under en kort del av trippen kan bilen vara tom. Av naturliga skäl är exempelvis sopbilar tomma när det kör ut, påpekar Schenker.

Åkeriföretaget konstaterar att konkurrensverket inte tillåter att ett företag driver en samlastningscentral. Av konkurrensskäl. Antingen måste staden göra det. Eller så måste reglerna ändras.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag (SÅ) har en lokalavdelning för Stockholm och Uppsala. SÅ pekar på flera problem som åkerierna brottas med i huvudstadsregionen:

  • Vilket bränsle gäller i framtiden? Stockholm stad vill ha fler elbilar. SÅ ser framför sig en utveckling där ökad konkurrens om biodrivmedel gör att den fossilfria dieseln HVO inte kommer att räcka.
  • Fler lätta lastbilar transporterar gods, ofta med överlass. En förklaring till trenden är bristen på C-kortschaufförer. Fler chaufförsutbildningar behövs, enligt SÅ.
  • Organisationen välkomnar nattrafik. Samtidigt efterlyser man fler tillgängliga lastzoner, fler rastplatser och fler ställen där chauffören kan parkerna ett släp, när bilen lossas.
  • Så och andra aktörer vill att staden tillåter längre fordon. I dag är gränsen tolv meter i innerstaden. Minst 15 meter vill SÅ ha.

Mer på gods på sjön avfärdas av flera bedömare. Här kan man erinra sig att Stockholms båda oljehamnar, Loudden och Bergs oljehamn i Nacka, kan vara borta om några år. Södertälje pekas ut som en alternativ hamn. Det skulle innebära hundratals nya tankbilstransporter med farligt gods varje vecka.

Enligt Stockholm stad utförs över 100 000 lastbilstransporter under en normal vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.