Godstransporter på natten ska lösa Stockholms trafikproblem

Åkeri. Stockholms stad vill öppna för godstransporter nattetid. Minskad trängsel ska göra distributionen effektivare. Transport påpekar att nattarbete medför hälsorisker.

– Dessutom kan staden behöva bygga ut den kommunala servicen med fler nattöppna förskolor, säger Transports utredare Jonatan Karreskog.

Stockholms kommun har tagit fram en handlingsplan för godstrafiken som är tänkt att gälla från 2018 till 2022. Politikerna vill bland annat ha färre tomtransporter, ökad samlastning och mer gods på fartyg.

I dag råder förbud mot godstransporter nattetid mellan klockan 22 och 06 i huvudstaden. Efter försök med nattleveranser med elfordon är politikerna beredda att ompröva förbudet.

Femårsplanen har skickats ut på remiss till myndigheter, kranskommuner och branschens aktörer. De flesta är positiva – även till nattarbetet.

Transport utredare Jonatan Karreskog är tveksam. Det finns gott om studier som pekar på negativa hälsoeffekter vid nattarbete.

– Samtidigt kommer nya uppgifter som säger att kontinuerligt nattarbete i vart fall är bättre än skiftgång. Staden bör noga väga in de här sakerna, liksom ökad risk för att chaufförerna utsätts för hot och våld på natten, säger han,

Åkeriföretaget Schenker ställer sig bakom en regeländring som tillåter nattleveranser. Men åkeriföretaget påpekar att tidigare försök med distribution nattetid lett till klagomål på buller.

Schenker noterar också att det redan nu är svårt att hitta chaufför för jobb på dagtid. Hur blir det då på natten? Även Schenker ser ökade risker för nattjobbare.

I handlingsplanen hävdar Stockholms stad att var fjärde lastbil rullar tom. Det ifrågasätter Schenker. En distributionsbil både levererar och samlar in gods. Under en kort del av trippen kan bilen vara tom. Av naturliga skäl är exempelvis sopbilar tomma när det kör ut, påpekar Schenker.

Åkeriföretaget konstaterar att konkurrensverket inte tillåter att ett företag driver en samlastningscentral. Av konkurrensskäl. Antingen måste staden göra det. Eller så måste reglerna ändras.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag (SÅ) har en lokalavdelning för Stockholm och Uppsala. SÅ pekar på flera problem som åkerierna brottas med i huvudstadsregionen:

  • Vilket bränsle gäller i framtiden? Stockholm stad vill ha fler elbilar. SÅ ser framför sig en utveckling där ökad konkurrens om biodrivmedel gör att den fossilfria dieseln HVO inte kommer att räcka.
  • Fler lätta lastbilar transporterar gods, ofta med överlass. En förklaring till trenden är bristen på C-kortschaufförer. Fler chaufförsutbildningar behövs, enligt SÅ.
  • Organisationen välkomnar nattrafik. Samtidigt efterlyser man fler tillgängliga lastzoner, fler rastplatser och fler ställen där chauffören kan parkerna ett släp, när bilen lossas.
  • Så och andra aktörer vill att staden tillåter längre fordon. I dag är gränsen tolv meter i innerstaden. Minst 15 meter vill SÅ ha.

Mer på gods på sjön avfärdas av flera bedömare. Här kan man erinra sig att Stockholms båda oljehamnar, Loudden och Bergs oljehamn i Nacka, kan vara borta om några år. Södertälje pekas ut som en alternativ hamn. Det skulle innebära hundratals nya tankbilstransporter med farligt gods varje vecka.

Enligt Stockholm stad utförs över 100 000 lastbilstransporter under en normal vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Almedalen 2018. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Almedalen 2018. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

Transportarbetarens logga

Regeringen tillsätter nytt nationellt godstransportråd

Politik. Ett nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth på torsdagen presenterade en ny samlad strategi för godstransporterna.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.