Johanna Takman
Close
Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).
Close

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

1. Hur ser klimatmålen ut när det gäller svenska (gods)transporter?

– Sverige har ett mål för alla inrikestransporter. Det säger att utsläppen av växthusgaser ska minska med 70 procent under två decennier, från 2010 till år 2030. Men målet gäller både persontrafik och yrkestrafik, och handlar om de samlade utsläppen på vägar, järnväg och i sjöfart. Bara flyget står utanför eftersom det har ett eget mål.

– Det finns däremot inget särskilt mål för godstrafiken. Så vi har utgått från att samma mål gäller för lastbilar och andra godstransporter. En minskning med 70 procent på 20 år alltså.

2. Vem har bestämt det målet?

– Riksdagen har beslutat om ramarna för Sveriges miljöpolitik. Regeringen och framtida regeringar ska arbeta utifrån det för att nå alla olika klimatmål. Utsläppsminskningen på 70 procent för transporter är ett delmål. Övergripande gäller att det inte ska släppas ut några växthusgaser över huvud taget i Sverige senast 2045.

3. Hur går det i allmänhet?

– Utsläppen av växthusgaser minskar, men det går inte tillräckligt fort. För alla inrikestransporter var minskningen 18,9 procent vid den senaste mätningen, från 2010 till 2018. Om vi ska hålla en jämn takt och klara målet borde utsläppen ha minskat med 28 procent.

Cirkeldiagram: Växthusgasutsläpp i olika trafikslag i Sverige 2018
Grafik: Christina Ahlund

4. … och för den tunga lastbilstrafiken i synnerhet?

– Bättre. De tunga lastbilarna håller takten. För dem hade utsläppen av växthusgaser minskat med 28,5 procent under samma period. Det betyder att målet kan nås om det fortsätter på samma sätt. Och detta trots att lika mycket gods har transporterats lika långt som tidigare.

5. Vad är det som gör att utsläppen av växthusgaser går ner i lastbilstrafiken?

– Vi har tittat på tre möjliga förklaringar. Har gods flyttats över till järnväg och sjöfart? Är godstrafiken mer effektiv än tidigare, till exempel med högre fyllnadsgrad i lastbilarna? Eller har andelen förnyelsebara drivmedel ökat?

– Det ser inte ut som om gods har flyttat till järnväg eller fartyg. Och när det gäller effektivare transporter är det tyvärr svårt att hitta svar i den officiella statistiken. Vad vi däremot vet är att andelen förnyelsebara drivmedel har ökat kraftigt sedan 2010.

– Framför allt har HVO, som blandas i diesel, ökat jättemycket under perioden. Det är typiskt svenskt att köra på HVO, och det finns de som säger att Sverige dammsuger världsmarknaden på det drivmedlet. Bakom ökningen ligger framför allt tunga lastbilar och bussar.

(Fakta för läsare som själva inte kör tunga lastbilar: HVO är en olja som görs av bland annat oljeväxter, slaktavfall och tallolja.)

6. Ser det ut att behövas andra metoder?

– Det kan jag egentligen inte säga något om utifrån våra egna undersökningar. Men det finns andra studier och prognoser där det ser ut som om transporterna som helhet inte verkar nå målen. Därför kan det komma att behövas kraftigare styrmedel och åtgärder. Då tänker jag både på politiska beslut och på åtgärder som företag och hela branscher gör.

7. Tycker andra länder att Sverige är bäst i klassen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Professor: ”El enda hållbara lösningen för vägtransporter”

Åkeri. För att nå klimatmålet krävs eldrivna vägtransporter. Den slutsatsen drar Maria Bratt Börjesson i en ny rapport. Hon vill att staten tar ansvar för utbyggnad av elnät längs vägarna.

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.