God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40–45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagens unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Pensionsmyndigheten släpper inte bara orangea kuvert, utan också tjocka rapporter i samma signalfärg. I den senaste summeras 2017. Och det är inga stora överraskningar.

Pensionssystemet blev inte som politikerna tänkt sig när den stora reformen röstades igenom i riksdagen på 1990-talet. Utgångspunkten var att livslängden skulle fortsätta öka och förhoppningsvis skulle åldringarna få ungefär 70 procent av slutlönen i total pension.

I verkligheten har livslängden ökat betydligt mer än vad forskarna förutspådde. Pensionskapitalet måste därmed räcka längre och de utbetalade slantarna blir magrare.

Resultat har blivit pensioner kring 55-60 procent av slutlönen. Myndigheterna har därför myntat ett nytt begrepp – alternativ pensionsålder.

Barn som föds år 2020 förväntas i snitt leva till 91 års ålder. De kan varken lämna förvärvslivet vid fyllda 65, 67 eller 69. I stället måste de jobba till 72,5 år för att få samma pension (som andel av slutlönen) som släktingar födda på 1930-talet.

Inom arbetarrörelsen är det uppenbart att vanliga LO-medlemmar ofta har svårt att orka ens till 65-årsstrecket. LO och Socialdemokraterna har olika förslag till lösningar.

Partiet vill höja pensionerna med 600 kronor för åldringar som ligger i intervallet 11 000-14 000 kronor i pension. LO ser hellre att avgiften till det allmänna pensionssystemet höjs med två procentenheter. Från dagens 18,5 procent på inkomsten till 20,5 procent.

Får LO inte gehör har facket uttalat att kravet i stället kommer att riktas mot arbetsgivarna i nästa avtalsrörelse – i form av höjd avsättning till tjänstepensionen.

När det gäller den allmänna pensionen fungerar systemet så att de förvärvsarbetande generationerna varje månad betalar in avgifter, som sedan går rakt ner i fickorna på pensionärerna. Staten har AP-fonder, men de är bara en buffert. Utan påfyllnad skulle de sina snabbt.

Sina kan de också göra om avkastningen blir lägre än det basscenario som Pensionsmyndigheten räknar på. I det ska AP-fonderna öka med 3,25 procent i snitt per år, samtidigt som inkomsterna i samhället inte stiger mer än 1,8 procent.

I den optimistiska prognosen hoppas myndigheten på 5,5 procent i tillväxt i fonderna och löneökningar som stannar på 2,5 procent. Då kommer AP-fonderna att växa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    27 maj, 2018

    Tillväxt i fonderna, hur går det till då? jo genom kursökningar på börserna och aktieutdelningar. Bankerna tex, ägs till stor del av institutioner, AP-fonder, försäkringsbolag etc. Delar bankerna ut pengar till aktieägarna så ökar ditt pensionskapital. Ökade kapitalskatter leder således till sämre pensioner. Jämför med fondavgifterna.

Lästips:

Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.