God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40–45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagens unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Pensionsmyndigheten släpper inte bara orangea kuvert, utan också tjocka rapporter i samma signalfärg. I den senaste summeras 2017. Och det är inga stora överraskningar.

Pensionssystemet blev inte som politikerna tänkt sig när den stora reformen röstades igenom i riksdagen på 1990-talet. Utgångspunkten var att livslängden skulle fortsätta öka och förhoppningsvis skulle åldringarna få ungefär 70 procent av slutlönen i total pension.

I verkligheten har livslängden ökat betydligt mer än vad forskarna förutspådde. Pensionskapitalet måste därmed räcka längre och de utbetalade slantarna blir magrare.

Resultat har blivit pensioner kring 55-60 procent av slutlönen. Myndigheterna har därför myntat ett nytt begrepp – alternativ pensionsålder.

Barn som föds år 2020 förväntas i snitt leva till 91 års ålder. De kan varken lämna förvärvslivet vid fyllda 65, 67 eller 69. I stället måste de jobba till 72,5 år för att få samma pension (som andel av slutlönen) som släktingar födda på 1930-talet.

Inom arbetarrörelsen är det uppenbart att vanliga LO-medlemmar ofta har svårt att orka ens till 65-årsstrecket. LO och Socialdemokraterna har olika förslag till lösningar.

Partiet vill höja pensionerna med 600 kronor för åldringar som ligger i intervallet 11 000-14 000 kronor i pension. LO ser hellre att avgiften till det allmänna pensionssystemet höjs med två procentenheter. Från dagens 18,5 procent på inkomsten till 20,5 procent.

Får LO inte gehör har facket uttalat att kravet i stället kommer att riktas mot arbetsgivarna i nästa avtalsrörelse – i form av höjd avsättning till tjänstepensionen.

När det gäller den allmänna pensionen fungerar systemet så att de förvärvsarbetande generationerna varje månad betalar in avgifter, som sedan går rakt ner i fickorna på pensionärerna. Staten har AP-fonder, men de är bara en buffert. Utan påfyllnad skulle de sina snabbt.

Sina kan de också göra om avkastningen blir lägre än det basscenario som Pensionsmyndigheten räknar på. I det ska AP-fonderna öka med 3,25 procent i snitt per år, samtidigt som inkomsterna i samhället inte stiger mer än 1,8 procent.

I den optimistiska prognosen hoppas myndigheten på 5,5 procent i tillväxt i fonderna och löneökningar som stannar på 2,5 procent. Då kommer AP-fonderna att växa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    27 maj, 2018

    Tillväxt i fonderna, hur går det till då? jo genom kursökningar på börserna och aktieutdelningar. Bankerna tex, ägs till stor del av institutioner, AP-fonder, försäkringsbolag etc. Delar bankerna ut pengar till aktieägarna så ökar ditt pensionskapital. Ökade kapitalskatter leder således till sämre pensioner. Jämför med fondavgifterna.

Lästips:

Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.