God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40–45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagens unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Pensionsmyndigheten släpper inte bara orangea kuvert, utan också tjocka rapporter i samma signalfärg. I den senaste summeras 2017. Och det är inga stora överraskningar.

Pensionssystemet blev inte som politikerna tänkt sig när den stora reformen röstades igenom i riksdagen på 1990-talet. Utgångspunkten var att livslängden skulle fortsätta öka och förhoppningsvis skulle åldringarna få ungefär 70 procent av slutlönen i total pension.

I verkligheten har livslängden ökat betydligt mer än vad forskarna förutspådde. Pensionskapitalet måste därmed räcka längre och de utbetalade slantarna blir magrare.

Resultat har blivit pensioner kring 55-60 procent av slutlönen. Myndigheterna har därför myntat ett nytt begrepp – alternativ pensionsålder.

Barn som föds år 2020 förväntas i snitt leva till 91 års ålder. De kan varken lämna förvärvslivet vid fyllda 65, 67 eller 69. I stället måste de jobba till 72,5 år för att få samma pension (som andel av slutlönen) som släktingar födda på 1930-talet.

Inom arbetarrörelsen är det uppenbart att vanliga LO-medlemmar ofta har svårt att orka ens till 65-årsstrecket. LO och Socialdemokraterna har olika förslag till lösningar.

Partiet vill höja pensionerna med 600 kronor för åldringar som ligger i intervallet 11 000-14 000 kronor i pension. LO ser hellre att avgiften till det allmänna pensionssystemet höjs med två procentenheter. Från dagens 18,5 procent på inkomsten till 20,5 procent.

Får LO inte gehör har facket uttalat att kravet i stället kommer att riktas mot arbetsgivarna i nästa avtalsrörelse – i form av höjd avsättning till tjänstepensionen.

När det gäller den allmänna pensionen fungerar systemet så att de förvärvsarbetande generationerna varje månad betalar in avgifter, som sedan går rakt ner i fickorna på pensionärerna. Staten har AP-fonder, men de är bara en buffert. Utan påfyllnad skulle de sina snabbt.

Sina kan de också göra om avkastningen blir lägre än det basscenario som Pensionsmyndigheten räknar på. I det ska AP-fonderna öka med 3,25 procent i snitt per år, samtidigt som inkomsterna i samhället inte stiger mer än 1,8 procent.

I den optimistiska prognosen hoppas myndigheten på 5,5 procent i tillväxt i fonderna och löneökningar som stannar på 2,5 procent. Då kommer AP-fonderna att växa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    27 maj, 2018

    Tillväxt i fonderna, hur går det till då? jo genom kursökningar på börserna och aktieutdelningar. Bankerna tex, ägs till stor del av institutioner, AP-fonder, försäkringsbolag etc. Delar bankerna ut pengar till aktieägarna så ökar ditt pensionskapital. Ökade kapitalskatter leder således till sämre pensioner. Jämför med fondavgifterna.

Lästips:

Unikt krångligt

Pensioner. Den svenska pensionsskutan är antagligen unik. Unikt svårnavigerad. Extra krångligt är det att försöka begripa hur man som pensionär på undre däck bäst ska göra för att dryga ut en mager pension.

diagram pensionsålder

Så usel blir din pension

Pengar. Dagens pensioner är mycket lägre än vad politikerna utlovat. En 65-åring som lämnar arbetslivet får i snitt bara omkring 55 procent av lönen, i stället för 70 procent som var målet. För de unga blir kallduschen än värre. Nya pensionsregler är på gång. Men de ändrar inte den beska medicinen: Du måste jobba längre. Mycket längre!

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.