Eliseo Cordoba, tidningsbud.
Close
Bilden är tagen i ett annat sammanhang och har ingen direkt koppling till projektet.
Close

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Under toppåren på 1960-talet hade Sverige närmare 9 000 bensinstationer. Efter det har nedläggningarna gått i vågor och i dag finns bara omkring 2 800 mackar kvar. Oljekrisen i början av 1970-talet och den så kallade pumplagen, som ställde krav på ett tredje drivmedel på stationen, var två saker som drev på utvecklingen.

I dag räknar branschen med att ytterligare 300 stationer är nedläggningshotade. Det fick mackägaren Bogge Bolstad att börja fundera på hur lönsamheten kunde förbättras, samtidigt som servicen till invånarna i glesbygden skulle räddas.

Resultatet blev ett projekt som döpts till Glöd (initialerna står för Glesbygd LÖnsam långsiktig service Drivmedelsanläggningar).

Det är ett tvåårigt arbete som backas upp av Region Västerbotten, Tillväxtverket och mackägarnas branschorganisation, Svensk Bensinhandel.

Bogge Bolstad är anställd på deltid för att leda projektet. Han är nöjd med responsen så här långt:

– I våras blev jag faktiskt inbjuden till riksdagen för att berätta om vårt arbete. Det var i samma veva som Bensinupproret drog igång.

Projektet har nu pågått ett halvår och i första fasen har man gjort en förstudie, en granskning av förutsättningarna för bensinstationerna i Västerbotten. Nästa delmål är att hitta fem, sex stationer som får bli piloter i en försöksverksamhet.

Under arbetets gång har Bogge Bolstad identifierat en rad problem som mackägarna kämpar med. Ett handlar om kontanter. En granskning av tre stationer visar att varje fjärde kund fortfarande betalar med sedlar och 17 procent av omsättningen flyter in i form av reda pengar.

Samtidigt har banker ofta lämnat de små inlandsorterna. Det finns ingen insättningsbox där mackpersonalen kan deponera dagskassorna.

Omkring en miljon svenskar kan av olika skäl inte betala sina räkningar över internet. Många mackar erbjuder uttags- och betalservice för kunderna.

Det är en dyr, komplicerad lösning och den enda aktörer som finns på marknaden har börjat säga upp avtalen med bensinstationerna, på grund av för liten omsättning.

Bogge Bolstad berättar att många stationer tagit över en rad av samhällets servicefunktioner. Exempelvis som ombud för Systembolaget, apoteket och Spelmonopolet och som utlämningsställe för paket.

– Tyvärr tjänar man inga pengar på att tillhandahålla de här tjänsterna. Ersättningen är väldigt låg. Huvudmännen hävdar att tjänsterna skapar merförsäljning. Men den är minimal. När macken är sista serviceinrättningen i byn är kunderna hänvisade dit ändå, säger Bolstad.

Projektet har genomfört workshops i Sorsele, Vilhelmina och Stalon.

I närliggande Kittelfjäll biter sig mackägaren kvar, trots svag lönsamhet. Där framkom en pikant historia. En turist med elbil hade letat sig upp till Kittelfjäll. Men där finns ingen laddstolpe, så ägaren fick ta bärgare de elva milen tillbaka till Vilhelmina.

Tidigare har staten gjort försök med riktat ekonomiskt stöd till näringsidikare som upprätthåller service på mindre orter. Bogge Bolstad hoppas på en annan lösning:

– Vi vill försöka hitta nya långsiktigt hållbara servicefunktioner och nya sätt för stationerna att tjäna pengar på det man erbjuder. Mackarna är otroligt viktiga för glesbygden. Försvinner de är risken stor att andra företag flyttar också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tomas Karlsson är flitig besökare på Bilisten-macken i Stalon. ”Stationen är jätteviktig för mig. Och för hela bygden”, säger han

Macken – bygdens hjärta

Bensinstation. Landsvägen stryker tätt intill sjön Malgomaj. Plötsligt öppnar sig skogen. Mitt i korsningen ligger den. Macken. En av alla små handlare som ännu håller liv i Västerbottens glesbygd.

Transportarbetarens logga

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Södertälje Hamn backar inte – skyddsombudet avskedas

Hamn. Södertälje Hamn håller fast vid avskedet av kranföraren Patrick Hörstam, som också är facklig förtroendeman för Transport. Vid den lokala förhandlingen i fredags la bolaget fram nya anklagelser mot honom.

Oklart om försäkringskrav kommer med

Avtalsrörelsen. För LO är krav på bättre försäkringar klart viktiga, vid sidan av lön. Men det är oklart om frågan kan drivas i avtalsrörelsen. Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar ska avgöra tvisten mellan facket och Svenskt Näringsliv.

Hallå där!

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Vindkraftstorn på lastbil

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.