Eliseo Cordoba, tidningsbud.
Close
Bilden är tagen i ett annat sammanhang och har ingen direkt koppling till projektet.
Close

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Under toppåren på 1960-talet hade Sverige närmare 9 000 bensinstationer. Efter det har nedläggningarna gått i vågor och i dag finns bara omkring 2 800 mackar kvar. Oljekrisen i början av 1970-talet och den så kallade pumplagen, som ställde krav på ett tredje drivmedel på stationen, var två saker som drev på utvecklingen.

I dag räknar branschen med att ytterligare 300 stationer är nedläggningshotade. Det fick mackägaren Bogge Bolstad att börja fundera på hur lönsamheten kunde förbättras, samtidigt som servicen till invånarna i glesbygden skulle räddas.

Resultatet blev ett projekt som döpts till Glöd (initialerna står för Glesbygd LÖnsam långsiktig service Drivmedelsanläggningar).

Det är ett tvåårigt arbete som backas upp av Region Västerbotten, Tillväxtverket och mackägarnas branschorganisation, Svensk Bensinhandel.

Bogge Bolstad är anställd på deltid för att leda projektet. Han är nöjd med responsen så här långt:

– I våras blev jag faktiskt inbjuden till riksdagen för att berätta om vårt arbete. Det var i samma veva som Bensinupproret drog igång.

Projektet har nu pågått ett halvår och i första fasen har man gjort en förstudie, en granskning av förutsättningarna för bensinstationerna i Västerbotten. Nästa delmål är att hitta fem, sex stationer som får bli piloter i en försöksverksamhet.

Under arbetets gång har Bogge Bolstad identifierat en rad problem som mackägarna kämpar med. Ett handlar om kontanter. En granskning av tre stationer visar att varje fjärde kund fortfarande betalar med sedlar och 17 procent av omsättningen flyter in i form av reda pengar.

Samtidigt har banker ofta lämnat de små inlandsorterna. Det finns ingen insättningsbox där mackpersonalen kan deponera dagskassorna.

Omkring en miljon svenskar kan av olika skäl inte betala sina räkningar över internet. Många mackar erbjuder uttags- och betalservice för kunderna.

Det är en dyr, komplicerad lösning och den enda aktörer som finns på marknaden har börjat säga upp avtalen med bensinstationerna, på grund av för liten omsättning.

Bogge Bolstad berättar att många stationer tagit över en rad av samhällets servicefunktioner. Exempelvis som ombud för Systembolaget, apoteket och Spelmonopolet och som utlämningsställe för paket.

– Tyvärr tjänar man inga pengar på att tillhandahålla de här tjänsterna. Ersättningen är väldigt låg. Huvudmännen hävdar att tjänsterna skapar merförsäljning. Men den är minimal. När macken är sista serviceinrättningen i byn är kunderna hänvisade dit ändå, säger Bolstad.

Projektet har genomfört workshops i Sorsele, Vilhelmina och Stalon.

I närliggande Kittelfjäll biter sig mackägaren kvar, trots svag lönsamhet. Där framkom en pikant historia. En turist med elbil hade letat sig upp till Kittelfjäll. Men där finns ingen laddstolpe, så ägaren fick ta bärgare de elva milen tillbaka till Vilhelmina.

Tidigare har staten gjort försök med riktat ekonomiskt stöd till näringsidikare som upprätthåller service på mindre orter. Bogge Bolstad hoppas på en annan lösning:

– Vi vill försöka hitta nya långsiktigt hållbara servicefunktioner och nya sätt för stationerna att tjäna pengar på det man erbjuder. Mackarna är otroligt viktiga för glesbygden. Försvinner de är risken stor att andra företag flyttar också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tomas Karlsson är flitig besökare på Bilisten-macken i Stalon. ”Stationen är jätteviktig för mig. Och för hela bygden”, säger han

Macken – bygdens hjärta

Bensinstation. Landsvägen stryker tätt intill sjön Malgomaj. Plötsligt öppnar sig skogen. Mitt i korsningen ligger den. Macken. En av alla små handlare som ännu håller liv i Västerbottens glesbygd.

Transportarbetarens logga

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.