Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Frågan om felaktigt utfärdade truckkort har vi redan kommenterat. Transports lokala förbund i Göteborg och dess regionala skyddsombud har utfärdat ett felaktigt skyddsstopp som Arbetsmiljöverket raskt hävde.

Arbetstiden är schemalagd. Dock förekommer förändringar i schemat, vilket kan bero på trafikproblem, det vill säga de lastbilar och containers som ska lossas och sorteras kommer inte fram vid den tid som beräknats. Det kan också förekomma avvikelser i beräknad produktionsvolym, avvikelser som orsakas av andra förseningar i värdekedjan innan vårt uppdrag tar vid. Vi försöker alltid anpassa de anställdas schema så att arbetsuppgifterna fördelas rättvist i arbetslaget och att alla får samma arbetstid per vecka.

Arbetet kan säkert upplevas som monotont ibland. För att undvika det tillämpar vi arbetsrotation. De anställda växlar mellan lagerplock, lossning av ankommande gods och truckkörning. Arbetsmiljöverket har gjort inspektioner och kunnat konstatera att hjälpmedel finns och används. Eventuella brister har åtgärdats och verksamheten har fått godkänt vid dessa inspektioner.

Diskriminering och rasism förekommer inte. I er artikel hänvisas till ett uttalande av diskriminerande karaktär som ska ha skett av mig. Det är felciterat. Vad jag har sagt är att på vår arbetsplats bestämmer inte fackföreningsrörelsen, de är inga gudar. På vår arbetsplats, och på alla arbetsplatser, bestämmer ytterst arbetsgivaren. Vilket framgår av ingressen i Transportavtalets paragraf ett. Sedan har vi som kollektivanslutet företag att förhålla oss till de regler vi avtalat om och vi förväntar oss också att fackföreningsrörelsen, i det här fallet Transportarbetareförbundets lokalavdelning i Göteborg, lever upp till samma motto, agerar seriöst, och inte desinformerar sina medlemmar om såväl rättigheter som skyldigheter i arbetslivet.

 De nu avslutade förhandlingarna har mycket riktigt handlat om avsked av vår före detta arbetsledare Bashar Asi, hans bror Mohammad Assi, samt deras vän Abdullah Othman. Förhandlingarna är nu avslutade, och den uppgörelse som träffades i enighet den 6 februari är sekretessbelagd vad avser detaljerna.

I övrigt vill vi inte kommentera artikeln av den 9 januari då den innehåller sakfel och påståenden som kommit att vara en del av det som avhandlades på den centrala förhandlingen.”

Torbjörn Ulf

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Fredagslyssning!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.