Genmäle: Anklagelserna i Transportarbetaren är grundlösa

Färdtjänst. Med anledning av den artikel som ni publicerat om det företag som jag driver, K-holm vård och omsorg AB, och de påståenden om vår verksamhet som ni gör, vill jag säga följande:

Jag vet att taxinäringen – liksom Transportarbetareförbundet – är en manligt dominerad värld. Vi är inte många kvinnor som driver taxiföretag och vi kan i bland känna att det finns ett motstånd mot oss när vi bryter oss in i den traditionellt manliga sfären. Men att Transportarbetareförbundets officiella tidning skulle tro att en kvinna inte kan driva ett taxiföretag utan att styras av sin man är i dag nästan för illa för att vara sant. De anklagelser ni riktar mot bolaget är grundlösa och bygger på en förlegad syn på kvinnor som företagsledare.

Mitt bolag har vunnit kontrakt för Västtrafik och Hallandstrafiken. I båda fallen har mitt bolag granskats och godkänts av professionella upphandlare, upphandlare utan förlegad syn på kvinnor eller företagare födda utomlands. Det vore bra om även Transportarbetareförbundet kunde modernisera sig lite och börja granska verksamheten, så som den är och inte så som ombudsmännen fabulerar ihop över fikabordet.

I båda uppdragen som K-holm vård och omsorg AB vunnit följer företaget de regler som Västtrafik och Hallandstrafiken har rubricerat i upphandlingsunderlaget när det gäller lön och arbetstid.

Punkt 1. Det krav på lön som Västrafik samt Hallandstrafiken ställer ligger betydligt högre än den nivå som Taxiföraravtalet innehåller. Detta är obligatoriskt för samtliga trafikföretag.

Punkt 2. Både Västtrafik och Hallandstrafiken ställer höga krav på att trafikföretag följer gällande krav på arbetstidsregler. Löpande kontroller från upphandlande myndigheter kommer göras.

Punkt 3. Den artikel som publicerades i Transportarbetarnas tidning den 17 oktober 2017 lägger stort fokus på att min man Sultan kommer att finnas med i bakrunden och därigenom delaktig i driften av företaget. Detta är ett påstående som är fullständigt felaktigt. Visst är jag gift med honom och det som tidigare hänt vill jag inte kommentera, utan han får göra sitt bästa med det som drabbat honom.

Jag äger K-holm vård och omsorg AB till 100 procent med min dotter som suppleant och har anställda som jag fullständigt litar på arbetar för att ställda krav uppfylls.

Replik från Transportarbetaren

Som skribent och ansvarig utgivare för Transportarbetaren har jag aldrig påstått att kvinnor inte kan driva taxiföretag. Jag har heller inte riktat några anklagelser mot K-holms vård och omsorg.

Jag påstås också ha lagt ”stort fokus” på att Sultan Salimovic ”kommer att finnas med i bakgrunden och därigenom vara delaktig i driften av företaget”.

Det är inte heller korrekt.

I artikeln redogör jag kortfattat för Sultans Salimovics affärsverksamhet i Sörmland. En verksamhet som innefattat en rad konkurser, stora skatteskulder och besvikna chaufförer.

Jag berättar också att Sultans hustru nu lagt anbud och vunnit färdtjänstkontrakt på västkusten, genom bolaget K-holms vård och omsorg.

Jag konstaterar att facket, Svenska Transportarbetareförbundet, befarar att Sultan finns med i bakgrunden i hustruns bolag och att det i fackförbundet finns misstankar om ett bulvanförhållande.

I artikeln intervjuas Sultan Salimovic. Han citeras och uppger då att han inte kommer ha någon roll alls i K-holms vård och omsorg.

Innan genmälet skickades till redaktionen blev vi kontaktade av en person från bolaget. Ett ombud.

Usnija Salimovic: du är välkommen att kontakta Transportarbetaren själv så gör vi en intervju direkt med dig om färdtjänstbranschen, kvinnligt företagande och de svårigheter som kan uppstå om en närstående bedrivit oseriös affärsverksamhet inom samma näringsgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengt:
    23 oktober, 2017

    Bra

  2. Tord Hansson:
    23 oktober, 2017

    Det är bra ni granskar färdtjänst träsket. I just detta fallet är väl risken ganska stor för ett bulvanförhållande. Är kanske så enkelt att Usnija känner sig träffad. Fortsätt ni och göra ett bra arbete

Lästips:

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Transportarbetarens logga

Kaos på Ringduve taxi – förare ställer bilarna

Taxi. – Det är totalt kaos på Ringduve taxi! Inga löner har betalats ut för januari och uppåt 20 chaufförer har ställt sina bilar nu på fredagsmorgonen, säger en frustrerad taxiförare.

Fredrik Nilsson Taxiraketen

Taxiförare: ”Den bästa arbetsplats jag haft”

Färdtjänst. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare får fel lön och Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd. När Transportarbetaren skrev att förare blev lurade på pengar väckte det en flod av kritik från chaufförer som försvarar företaget.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.