Genmäle: Anklagelserna i Transportarbetaren är grundlösa

Färdtjänst. Med anledning av den artikel som ni publicerat om det företag som jag driver, K-holm vård och omsorg AB, och de påståenden om vår verksamhet som ni gör, vill jag säga följande:

Jag vet att taxinäringen – liksom Transportarbetareförbundet – är en manligt dominerad värld. Vi är inte många kvinnor som driver taxiföretag och vi kan i bland känna att det finns ett motstånd mot oss när vi bryter oss in i den traditionellt manliga sfären. Men att Transportarbetareförbundets officiella tidning skulle tro att en kvinna inte kan driva ett taxiföretag utan att styras av sin man är i dag nästan för illa för att vara sant. De anklagelser ni riktar mot bolaget är grundlösa och bygger på en förlegad syn på kvinnor som företagsledare.

Mitt bolag har vunnit kontrakt för Västtrafik och Hallandstrafiken. I båda fallen har mitt bolag granskats och godkänts av professionella upphandlare, upphandlare utan förlegad syn på kvinnor eller företagare födda utomlands. Det vore bra om även Transportarbetareförbundet kunde modernisera sig lite och börja granska verksamheten, så som den är och inte så som ombudsmännen fabulerar ihop över fikabordet.

I båda uppdragen som K-holm vård och omsorg AB vunnit följer företaget de regler som Västtrafik och Hallandstrafiken har rubricerat i upphandlingsunderlaget när det gäller lön och arbetstid.

Punkt 1. Det krav på lön som Västrafik samt Hallandstrafiken ställer ligger betydligt högre än den nivå som Taxiföraravtalet innehåller. Detta är obligatoriskt för samtliga trafikföretag.

Punkt 2. Både Västtrafik och Hallandstrafiken ställer höga krav på att trafikföretag följer gällande krav på arbetstidsregler. Löpande kontroller från upphandlande myndigheter kommer göras.

Punkt 3. Den artikel som publicerades i Transportarbetarnas tidning den 17 oktober 2017 lägger stort fokus på att min man Sultan kommer att finnas med i bakrunden och därigenom delaktig i driften av företaget. Detta är ett påstående som är fullständigt felaktigt. Visst är jag gift med honom och det som tidigare hänt vill jag inte kommentera, utan han får göra sitt bästa med det som drabbat honom.

Jag äger K-holm vård och omsorg AB till 100 procent med min dotter som suppleant och har anställda som jag fullständigt litar på arbetar för att ställda krav uppfylls.

Replik från Transportarbetaren

Som skribent och ansvarig utgivare för Transportarbetaren har jag aldrig påstått att kvinnor inte kan driva taxiföretag. Jag har heller inte riktat några anklagelser mot K-holms vård och omsorg.

Jag påstås också ha lagt ”stort fokus” på att Sultan Salimovic ”kommer att finnas med i bakgrunden och därigenom vara delaktig i driften av företaget”.

Det är inte heller korrekt.

I artikeln redogör jag kortfattat för Sultans Salimovics affärsverksamhet i Sörmland. En verksamhet som innefattat en rad konkurser, stora skatteskulder och besvikna chaufförer.

Jag berättar också att Sultans hustru nu lagt anbud och vunnit färdtjänstkontrakt på västkusten, genom bolaget K-holms vård och omsorg.

Jag konstaterar att facket, Svenska Transportarbetareförbundet, befarar att Sultan finns med i bakgrunden i hustruns bolag och att det i fackförbundet finns misstankar om ett bulvanförhållande.

I artikeln intervjuas Sultan Salimovic. Han citeras och uppger då att han inte kommer ha någon roll alls i K-holms vård och omsorg.

Innan genmälet skickades till redaktionen blev vi kontaktade av en person från bolaget. Ett ombud.

Usnija Salimovic: du är välkommen att kontakta Transportarbetaren själv så gör vi en intervju direkt med dig om färdtjänstbranschen, kvinnligt företagande och de svårigheter som kan uppstå om en närstående bedrivit oseriös affärsverksamhet inom samma näringsgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengt:
    23 oktober, 2017

    Bra

  2. Tord Hansson:
    23 oktober, 2017

    Det är bra ni granskar färdtjänst träsket. I just detta fallet är väl risken ganska stor för ett bulvanförhållande. Är kanske så enkelt att Usnija känner sig träffad. Fortsätt ni och göra ett bra arbete

Lästips:

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Jens Östergaard Sven-Åke Österberg

”Vilda västern-kultur i färdtjänsten”

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.