Ge oss ett färdtjänstavtal nu!

Debatt. För en tid sedan blev ännu ett taxiavtal klart. Som tidigare sist av alla avtal efter segdragna förhandlingar. Ännu en gång är färdtjänstförarna sidsteppade och problemen bara fortsätter.

Faktum är att detta taxiavtal i allmänhet – och färdtjänstfrågan i synnerhet – har haft mycket låg prioritet inom Transport och den fackliga rörelsen som helhet. Vi undrar om förhandlarna bara kopierat tidigare års utkast.

Gång efter gång får vi läsa och höra att taxi är Transports sorgebarn, och företrädare beklagar sig över branschens förhållanden med usla villkor. Något som man försvarat sig med är att det är låg anslutningsgrad samt att förhandlingarna med Biltrafikens arbetsgivareförbund är svåra och tuffa.

Detta har vi färdtjänstförare för länge sedan tröttnat på.

Färdtjänst/Sjukresor är en av de viktigaste och mest ansvarstyngda samhällsfunktionerna och kraven är mycket höga.

Under årens lopp har denna verksamhet växt fram till en egen bransch med specifika och allt hårdare krav, då det handlar om att transportera sjuka och svaga kunder. Som en bekräftelse på detta finns det nu krav på förarcertifikat samt en egen förarhandbok.

I dag finns det i princip inga likheter mellan taxi och färdtjänst. Detta innebär i praktiken att färdtjänstförarna i central mening är avtalslösa, då det mesta i taxiavtalet inte kan användas på färdtjänsten.

Upphandlingsreglerna, med lägsta pris och oseriösa villkor, gör det hela till en helt ohållbar situation. Bolag tvingas avsluta upphandlingsavtal i förtid, arbetsförhållandena bland förarna är usla och kunderna blir ytterst lidande av den bristfälliga servicen. På flera håll, särskilt i storstäderna, råder det en kaotisk och ohållbar situation.

Under många år har de olika aktörerna bollat ansvaret för detta mellan sig. Politikerna hänvisar till de upphandlande enheterna, enheterna till utövarna, utövarna bollar tillbaka till de tidigare instanserna och de skyller på ingångna avtal.

Slitet för att få denna fråga högt upp på Transports agenda har pågått i åratal. Inför förra förbundskongressen 2012 föreslog flera motioner ett färdtjänstavtal. Ett nätverk bildades och möten hölls på lokal och central nivå.

Trots detta har vi färdtjänstförare varit en sidsteppad och bortglömd grupp. Ja, vi har till och med känt oss motarbetade. Av någon outgrundlig anledning har förbundet valt att hålla ihop färdtjänsten och taxi.

Detta är naturligtvis helt oacceptabelt. Vi har nu nått vägs ände. Inför 2017 års kongress skrivs nya motioner i denna fråga, och nu kräver vi helt enkelt ett positivt resultat.

Det som kan ses som ett ljus i mörkret är att det vid de senaste avtalsförhandlingarna tillsattes en central arbetsgrupp för att se över möjligheterna att få till ett färdtjänstavtal. Misstänksamheten finns dock att det är ett spel för gallerierna. Med andra ord, förtroendet för förbundet är inte på topp.

Nu kräver vi att denna fråga får högsta prioritet för Transport. Det är dags för konkret handling!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

Och så sorgen

Davids krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.