Ge oss ett färdtjänstavtal nu!

Debatt. För en tid sedan blev ännu ett taxiavtal klart. Som tidigare sist av alla avtal efter segdragna förhandlingar. Ännu en gång är färdtjänstförarna sidsteppade och problemen bara fortsätter.

Faktum är att detta taxiavtal i allmänhet – och färdtjänstfrågan i synnerhet – har haft mycket låg prioritet inom Transport och den fackliga rörelsen som helhet. Vi undrar om förhandlarna bara kopierat tidigare års utkast.

Gång efter gång får vi läsa och höra att taxi är Transports sorgebarn, och företrädare beklagar sig över branschens förhållanden med usla villkor. Något som man försvarat sig med är att det är låg anslutningsgrad samt att förhandlingarna med Biltrafikens arbetsgivareförbund är svåra och tuffa.

Detta har vi färdtjänstförare för länge sedan tröttnat på.

Färdtjänst/Sjukresor är en av de viktigaste och mest ansvarstyngda samhällsfunktionerna och kraven är mycket höga.

Under årens lopp har denna verksamhet växt fram till en egen bransch med specifika och allt hårdare krav, då det handlar om att transportera sjuka och svaga kunder. Som en bekräftelse på detta finns det nu krav på förarcertifikat samt en egen förarhandbok.

I dag finns det i princip inga likheter mellan taxi och färdtjänst. Detta innebär i praktiken att färdtjänstförarna i central mening är avtalslösa, då det mesta i taxiavtalet inte kan användas på färdtjänsten.

Upphandlingsreglerna, med lägsta pris och oseriösa villkor, gör det hela till en helt ohållbar situation. Bolag tvingas avsluta upphandlingsavtal i förtid, arbetsförhållandena bland förarna är usla och kunderna blir ytterst lidande av den bristfälliga servicen. På flera håll, särskilt i storstäderna, råder det en kaotisk och ohållbar situation.

Under många år har de olika aktörerna bollat ansvaret för detta mellan sig. Politikerna hänvisar till de upphandlande enheterna, enheterna till utövarna, utövarna bollar tillbaka till de tidigare instanserna och de skyller på ingångna avtal.

Slitet för att få denna fråga högt upp på Transports agenda har pågått i åratal. Inför förra förbundskongressen 2012 föreslog flera motioner ett färdtjänstavtal. Ett nätverk bildades och möten hölls på lokal och central nivå.

Trots detta har vi färdtjänstförare varit en sidsteppad och bortglömd grupp. Ja, vi har till och med känt oss motarbetade. Av någon outgrundlig anledning har förbundet valt att hålla ihop färdtjänsten och taxi.

Detta är naturligtvis helt oacceptabelt. Vi har nu nått vägs ände. Inför 2017 års kongress skrivs nya motioner i denna fråga, och nu kräver vi helt enkelt ett positivt resultat.

Det som kan ses som ett ljus i mörkret är att det vid de senaste avtalsförhandlingarna tillsattes en central arbetsgrupp för att se över möjligheterna att få till ett färdtjänstavtal. Misstänksamheten finns dock att det är ett spel för gallerierna. Med andra ord, förtroendet för förbundet är inte på topp.

Nu kräver vi att denna fråga får högsta prioritet för Transport. Det är dags för konkret handling!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Påkörningen

Påkörd. Jag borde egentligen inte skriva om det här för ingenting hände ju. Eller nästan inget, där jag låg mörbultad men i stort sett oskadd på lastbilsparkeringen i Sillekrog.

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

En lans för väktare och vakter

Ordförandeord. Det har varit mycket diskussioner om bevakningspersonal den senaste tiden. Det är bra. Vi borde prata mer om den yrkesgruppen och deras förutsättningar att göra sitt jobb.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.