ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Med på scenen fanns, förutom jag, rapportförfattarna, infrastrukturminister Tomas Eneroth, generaldirektören för Transportstyrelsen, en poliskommissarie tillika trafikstrateg och en samling riksdagsledamöter.

Missförstå mig rätt, det är naturligtvis bra att frågan lyfts så att vi får anledning att diskutera hur vi ska få ordning och reda på svenska vägar. Och visst ska vi slänga upp en mängd kreativa idéer kring hur detta ska gå till. Men med risk för att låta som en grinig fackordförande konstaterar jag att det här är inget nytt – och att det banne mig är dags att faktiskt göra något åt saken!

Så, vad fick vi veta? Rapporten konstaterar bland annat att:

  • Cabotagetransporterna ökar.
  • Vägkontrollerna är för få.
  • Företagskontrollerna är ineffektiva.
  • Myndigheterna måste skärpa sig.

Det mesta som står där är bra, även om jag saknar det mest uppenbara. Det kommer jag tillbaka till lite senare. De ville att jag på tio minuter skulle berätta vad facket tycker, så jag sade det igen. Det vi har sagt så många gånger.

Det finns sedan 2018 ett stärkt beställaransvar för transportköpare. Men vi behöver bara titta på hur Sveriges största transportköpare, det vill säga våra stora exportföretag, agerar, eller inte agerar. Då förstår vi att man inte är särdeles rädd för att bli dömd i den här frågan.

Ofta är de enda lagliga internationella transporterna de där lastbilschaufförer inför öppen ridå skjutsas in till Sverige med minibussar. Där bemannar de fordon som sedan utför olagligt cabotage.

Vi ser det, vi fotar och filmar, vi anmäler till polis och skattemyndighet – och ärendet läggs ned omedelbart på grund av bristande resurser. Således behöver beställaransvaret stärkas ytterligare. Det måste också regleras för de speditörer som förmedlar transporterna. Det måste finnas bra verktyg för rättsväsendet och det måste finnas en klar risk att bli fälld för den som gör fel!

EU:s nya mobilitetspaket kommer bara att vara så verkningsfullt som Sverige klarar av att leva upp till i form av kontroller. Vi vet att polisen inte har tillräckligt med resurser och vi vet att vi har för få bilinspektörer.

Faktum är att vi inte bara har låtit bli att flytta fram positionerna här, vi har i stället backat. Vi har tappat fyra inspektörer på ett år och målsättningen att enbart ersätta pensionsavgångar är naturligtvis för låg. Vi måste också våga ifrågasätta yrkesrollerna och deras befogenheter.

Detta för oss fram till det jag saknade i rapporten. Hur mycket resurser dessa yrkesgrupper än får är Transport övertygat om att Sverige också måste ha möjlighet att övervaka yrkestrafiken elektroniskt. Hur länge har en bil varit i Sverige, hur många stopp har den gjort och när är det dags att göra ett tillslag. Här tycks råda total politisk enighet så jag kan inte för mitt liv begripa vad man väntar på.

Kom över tröskeln om finansieringen. Se till att vi kan få ett effektivt, elektroniskt system för att sätta dit dem som göder organiserad brottslighet, dumpar löner och villkor för svenska chaufförer och orsakar chaufförsbrist i vårt land!

Hur svårt kan det vara?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.