Close
Det blev kö i dörren när ett 40-tal miljöarbetare skulle in till Arbetsdomstolen i Stockholm.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

– Anställda som låter bli att jobba under sin uppsägningstid kan få löneavdrag, men inte skadestånd. Det regleras i kollektivavtalet, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

Klockan nio på fredagsmorgonen stegar ett 40-tal miljöarbetare in genom Arbetsdomstolens (AD) bastanta port i Gamla Stan i Stockholm. Nästan alla bär svarta tröjor med texten ”Vägra stå med mössan i hand”.

Ute på gatan står omkring 20 sopgubbar kvar, med likadana tröjor. De kommer från miljöförtaget Liselotte Lööf, där arbetet nu legat nere i två dagar.

Inne i salen förklarar rättens ordförande, Sören Öman, pedagogiskt att domstolen bara ska pröva tre frågor vid den här särskilda förhandlingen:

  • Pågår det en stridsåtgärd just nu?
  • Är den olovlig?
  • Vilka deltar i så fall i den?

De två första är avklarade på ungefär en minut. Svaret blir ja på båda – åtminstone inledningsvis. Ingen i salen har något att invända mot att det pågår en strejk. Och att den är avtalsstridig.

Fråga tre blev knepigare. Reno Norden, uppbackade av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har stämt 50 miljöarbetare inför AD. Åtta av dem har valt att återuppta arbetet. Alltså 42 kvar.

Ordförande Öman ställer frågan:

– Vilka deltar för närvarande i stridsåtgärder, alltså i dag?

Två sopgubbar räcker upp handen. En av dem kommer senare att backa och säga att han faktiskt har semester hela den här veckan.

En sopgubbe som strejkar vilt.

Resten?

De är sjukskrivna. Och den som bevisligen är för sjuk för att arbeta kan inte åläggas att gå tillbaka till jobbet.

I domstolen utbryter en lång intensiv diskussion om sjukskrivningarna. Företaget hävdar att även sjukanmälningarna är en olovlig stridsåtgärd.

En rad sopgubbar begär ordet. En säger:

– Vi mår skit på grund av Reno Norden. Jag har inte sovit på en vecka och bajsade blod häromdagen. Det är därför jag är sjukskriven.

Andra fyller i med att de anmält vård av barn redan innan konflikten, eller att de faktiskt har semester. Fast majoriteten medger att de sjukskrivit sig själva.

Reno Norden skickade tidigt ut brev med krav på läkarintyg från första sjukskrivningsdagen till 29 av de strejkande.

I AD beskriver upprörda miljöarbetare hur de sedan fastnade i ett Moment 22. Av Reno Norden uppmanades de att kontakta Previa, alltså företagshälsovården. Men Previa tog inte emot dem, eftersom företaget inte föranmälde sopgubbarna dit. Några rehabutredningar hade heller inte inletts, som reglerna föreskriver.

Sex sopgubbar fick till slut tid på vanliga vårdcentraler och kunde visa upp läkarintyg.

I höst, den 2 oktober, väntar den stora processen i AD. Då ska domstolen avgöra hur stort skadestånd de strejkande eventuellt ska betala. De är stämda på 5 000 kronor vardera.

Fast rätten vill ända höra lite om bakgrunden till konflikten. Och nu kastar miljöarbetarna mer grus i maskineriet. De redogör för mötet onsdagen den 5 juli på Reno Norden. Sopgubbarna uppfattar då att de får avsked på grått papper. Alltså sparken med omedelbar verkan.

Sopgubbarna ställer kontrollfrågor och går sedan och tömmer sina skåp och lämnar tillbaka nycklarna. Dagen efter går Reno Norden ut med att det är ett missförstånd. Ingen är uppsagd, ingen är avskedad.

Men om sopgubbarna nu hade fog för att tro att de sparkades med omedelbar verkan? Kan man då bli stämd för olovlig stridsåtgärd i efterhand? Rättens ordförande glider undan frågan.

Redan i konfliktens början skickade en del semesterlediga miljöarbetare in uppsägningar till Reno Norden. Onsdagen den 12 juli gick omkring 35 sopgubbar i samlad trupp upp på företagets kontor i Älvsjö och lämnade in skriftliga uppsägningar.

Reno Norden företräds av Jan Bergman, chefsjurist på Transportföretagen. I AD säger han:

– Jag vill återigen understryka att ingen är uppsagd och ingen är avskedad. Varför lämnar man in en uppsägning, om man på allvar anser sig vara uppsagd eller avskedad redan innan? Det var ett rykte. Om det varit korrekt utgår jag från att Transport hade agerat.

– Det AD ska ta ställning handlar om en olovlig stridsåtgärd i syfte att utöva påtryckning på arbetsgivaren. Vi anser att de personer som nu kvarstår, 39 stycken, deltar i en olovlig stridsåtgärd.

Även de som sjukskrev sig, påpekar Jan Bergman:

– Sannolikheten är liten för att så många människor blir sjuka på samma gång. Visst läkarna har satt sitt namn på några intyg, men vi anser att de inte gäller.

– 39 personer omfattas av vårt yrkande i Arbetsdomstolen. Av dem har 36 sagt upp sig. Massuppsägning är också en form av stridsåtgärd. Den har samma syfte som de andra åtgärderna.

Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd, företräder Transport:

– De som är sjuka eller hemma för vård av barn kan inte anses delta i en stridsåtgärd. Arbetsgivarsidans syn på läkarintyg är anmärkningsvärd. Vi tillbakavisar också att uppsägningarna skulle vara en stridsåtgärd i sig.

Diskussionerna avslutas. Efter en kort överläggning meddelar Sören Öman att AD fattat sitt beslut. 29 personer anses just nu delta i en olovlig stridsåtgärd. De uppmanas att återuppta arbetet.

Utanför domstolen är känslorna upprörda.

– Det känns inte som om de lyssnade på oss alls, säger en sopgubbe.

Joakim Guttman, ombudsman i Transport, säger:

– Utgången var tyvärr väntad. Fast rätten fick mer mothugg från gubbarna är jag räknat med. Om Reno Norden är intresserade av en lösning, bör företaget ta initiativ till ett snack med gubbarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jerry Andersson:
    16 juli, 2017

    Stå på er kamrater.

  2. Kenneth Grampe:
    16 juli, 2017

    Det ständiga anbudsförfarandet är bestämt av EU. Skulle Stockholm,s stad bestämma sig för stt kommunalisera sophämtningen skulle EU bötfälla. Svexit nödvändigt för nationell självbestämmanderätt.

  3. Freddy Welle:
    15 juli, 2017

    Jag tycker gubbarna skall stå på sig man skall inte behöva bli behandlade som svin nä KAMRATER STÅ PÅ ER

  4. stevO:
    14 juli, 2017

    Om det finns avtal, hur kan arbetsgivaren kräva att det ska omförhandlas?
    Har det någonsin hänt att facket har konstaterat - nej, nu tycker vi att ni har för lite i betalt, vi ska förhandla om höjda löner.

  5. Dennis Nilsson:
    14 juli, 2017

    Jag stöttar er till 100 procent.

    Men åk till jobbet ni som inte är sjuka, har vård av barn eller semester. Arbeta i det tempo och gör de arbetsuppgifter i den takt och kvalité som ni tycker att er arbetsgivare förtjänar.

    Vad är det värsta som kan hända, att han säger upp er?

    Förtroendevald Avd.2.

Lästips:

Insänt-logga till webben

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Transportarbetarens logga

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Arbetsdomstolens entré

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.