Close
Det blev kö i dörren när ett 40-tal miljöarbetare skulle in till Arbetsdomstolen i Stockholm.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

– Anställda som låter bli att jobba under sin uppsägningstid kan få löneavdrag, men inte skadestånd. Det regleras i kollektivavtalet, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

Klockan nio på fredagsmorgonen stegar ett 40-tal miljöarbetare in genom Arbetsdomstolens (AD) bastanta port i Gamla Stan i Stockholm. Nästan alla bär svarta tröjor med texten ”Vägra stå med mössan i hand”.

Ute på gatan står omkring 20 sopgubbar kvar, med likadana tröjor. De kommer från miljöförtaget Liselotte Lööf, där arbetet nu legat nere i två dagar.

Inne i salen förklarar rättens ordförande, Sören Öman, pedagogiskt att domstolen bara ska pröva tre frågor vid den här särskilda förhandlingen:

  • Pågår det en stridsåtgärd just nu?
  • Är den olovlig?
  • Vilka deltar i så fall i den?

De två första är avklarade på ungefär en minut. Svaret blir ja på båda – åtminstone inledningsvis. Ingen i salen har något att invända mot att det pågår en strejk. Och att den är avtalsstridig.

Fråga tre blev knepigare. Reno Norden, uppbackade av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har stämt 50 miljöarbetare inför AD. Åtta av dem har valt att återuppta arbetet. Alltså 42 kvar.

Ordförande Öman ställer frågan:

– Vilka deltar för närvarande i stridsåtgärder, alltså i dag?

Två sopgubbar räcker upp handen. En av dem kommer senare att backa och säga att han faktiskt har semester hela den här veckan.

En sopgubbe som strejkar vilt.

Resten?

De är sjukskrivna. Och den som bevisligen är för sjuk för att arbeta kan inte åläggas att gå tillbaka till jobbet.

I domstolen utbryter en lång intensiv diskussion om sjukskrivningarna. Företaget hävdar att även sjukanmälningarna är en olovlig stridsåtgärd.

En rad sopgubbar begär ordet. En säger:

– Vi mår skit på grund av Reno Norden. Jag har inte sovit på en vecka och bajsade blod häromdagen. Det är därför jag är sjukskriven.

Andra fyller i med att de anmält vård av barn redan innan konflikten, eller att de faktiskt har semester. Fast majoriteten medger att de sjukskrivit sig själva.

Reno Norden skickade tidigt ut brev med krav på läkarintyg från första sjukskrivningsdagen till 29 av de strejkande.

I AD beskriver upprörda miljöarbetare hur de sedan fastnade i ett Moment 22. Av Reno Norden uppmanades de att kontakta Previa, alltså företagshälsovården. Men Previa tog inte emot dem, eftersom företaget inte föranmälde sopgubbarna dit. Några rehabutredningar hade heller inte inletts, som reglerna föreskriver.

Sex sopgubbar fick till slut tid på vanliga vårdcentraler och kunde visa upp läkarintyg.

I höst, den 2 oktober, väntar den stora processen i AD. Då ska domstolen avgöra hur stort skadestånd de strejkande eventuellt ska betala. De är stämda på 5 000 kronor vardera.

Fast rätten vill ända höra lite om bakgrunden till konflikten. Och nu kastar miljöarbetarna mer grus i maskineriet. De redogör för mötet onsdagen den 5 juli på Reno Norden. Sopgubbarna uppfattar då att de får avsked på grått papper. Alltså sparken med omedelbar verkan.

Sopgubbarna ställer kontrollfrågor och går sedan och tömmer sina skåp och lämnar tillbaka nycklarna. Dagen efter går Reno Norden ut med att det är ett missförstånd. Ingen är uppsagd, ingen är avskedad.

Men om sopgubbarna nu hade fog för att tro att de sparkades med omedelbar verkan? Kan man då bli stämd för olovlig stridsåtgärd i efterhand? Rättens ordförande glider undan frågan.

Redan i konfliktens början skickade en del semesterlediga miljöarbetare in uppsägningar till Reno Norden. Onsdagen den 12 juli gick omkring 35 sopgubbar i samlad trupp upp på företagets kontor i Älvsjö och lämnade in skriftliga uppsägningar.

Reno Norden företräds av Jan Bergman, chefsjurist på Transportföretagen. I AD säger han:

– Jag vill återigen understryka att ingen är uppsagd och ingen är avskedad. Varför lämnar man in en uppsägning, om man på allvar anser sig vara uppsagd eller avskedad redan innan? Det var ett rykte. Om det varit korrekt utgår jag från att Transport hade agerat.

– Det AD ska ta ställning handlar om en olovlig stridsåtgärd i syfte att utöva påtryckning på arbetsgivaren. Vi anser att de personer som nu kvarstår, 39 stycken, deltar i en olovlig stridsåtgärd.

Även de som sjukskrev sig, påpekar Jan Bergman:

– Sannolikheten är liten för att så många människor blir sjuka på samma gång. Visst läkarna har satt sitt namn på några intyg, men vi anser att de inte gäller.

– 39 personer omfattas av vårt yrkande i Arbetsdomstolen. Av dem har 36 sagt upp sig. Massuppsägning är också en form av stridsåtgärd. Den har samma syfte som de andra åtgärderna.

Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd, företräder Transport:

– De som är sjuka eller hemma för vård av barn kan inte anses delta i en stridsåtgärd. Arbetsgivarsidans syn på läkarintyg är anmärkningsvärd. Vi tillbakavisar också att uppsägningarna skulle vara en stridsåtgärd i sig.

Diskussionerna avslutas. Efter en kort överläggning meddelar Sören Öman att AD fattat sitt beslut. 29 personer anses just nu delta i en olovlig stridsåtgärd. De uppmanas att återuppta arbetet.

Utanför domstolen är känslorna upprörda.

– Det känns inte som om de lyssnade på oss alls, säger en sopgubbe.

Joakim Guttman, ombudsman i Transport, säger:

– Utgången var tyvärr väntad. Fast rätten fick mer mothugg från gubbarna är jag räknat med. Om Reno Norden är intresserade av en lösning, bör företaget ta initiativ till ett snack med gubbarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jerry Andersson:
    16 juli, 2017

    Stå på er kamrater.

  2. Kenneth Grampe:
    16 juli, 2017

    Det ständiga anbudsförfarandet är bestämt av EU. Skulle Stockholm,s stad bestämma sig för stt kommunalisera sophämtningen skulle EU bötfälla. Svexit nödvändigt för nationell självbestämmanderätt.

  3. Freddy Welle:
    15 juli, 2017

    Jag tycker gubbarna skall stå på sig man skall inte behöva bli behandlade som svin nä KAMRATER STÅ PÅ ER

  4. stevO:
    14 juli, 2017

    Om det finns avtal, hur kan arbetsgivaren kräva att det ska omförhandlas?
    Har det någonsin hänt att facket har konstaterat - nej, nu tycker vi att ni har för lite i betalt, vi ska förhandla om höjda löner.

  5. Dennis Nilsson:
    14 juli, 2017

    Jag stöttar er till 100 procent.

    Men åk till jobbet ni som inte är sjuka, har vård av barn eller semester. Arbeta i det tempo och gör de arbetsuppgifter i den takt och kvalité som ni tycker att er arbetsgivare förtjänar.

    Vad är det värsta som kan hända, att han säger upp er?

    Förtroendevald Avd.2.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.