Close
Det blev kö i dörren när ett 40-tal miljöarbetare skulle in till Arbetsdomstolen i Stockholm.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

– Anställda som låter bli att jobba under sin uppsägningstid kan få löneavdrag, men inte skadestånd. Det regleras i kollektivavtalet, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

Klockan nio på fredagsmorgonen stegar ett 40-tal miljöarbetare in genom Arbetsdomstolens (AD) bastanta port i Gamla Stan i Stockholm. Nästan alla bär svarta tröjor med texten ”Vägra stå med mössan i hand”.

Ute på gatan står omkring 20 sopgubbar kvar, med likadana tröjor. De kommer från miljöförtaget Liselotte Lööf, där arbetet nu legat nere i två dagar.

Inne i salen förklarar rättens ordförande, Sören Öman, pedagogiskt att domstolen bara ska pröva tre frågor vid den här särskilda förhandlingen:

  • Pågår det en stridsåtgärd just nu?
  • Är den olovlig?
  • Vilka deltar i så fall i den?

De två första är avklarade på ungefär en minut. Svaret blir ja på båda – åtminstone inledningsvis. Ingen i salen har något att invända mot att det pågår en strejk. Och att den är avtalsstridig.

Fråga tre blev knepigare. Reno Norden, uppbackade av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har stämt 50 miljöarbetare inför AD. Åtta av dem har valt att återuppta arbetet. Alltså 42 kvar.

Ordförande Öman ställer frågan:

– Vilka deltar för närvarande i stridsåtgärder, alltså i dag?

Två sopgubbar räcker upp handen. En av dem kommer senare att backa och säga att han faktiskt har semester hela den här veckan.

En sopgubbe som strejkar vilt.

Resten?

De är sjukskrivna. Och den som bevisligen är för sjuk för att arbeta kan inte åläggas att gå tillbaka till jobbet.

I domstolen utbryter en lång intensiv diskussion om sjukskrivningarna. Företaget hävdar att även sjukanmälningarna är en olovlig stridsåtgärd.

En rad sopgubbar begär ordet. En säger:

– Vi mår skit på grund av Reno Norden. Jag har inte sovit på en vecka och bajsade blod häromdagen. Det är därför jag är sjukskriven.

Andra fyller i med att de anmält vård av barn redan innan konflikten, eller att de faktiskt har semester. Fast majoriteten medger att de sjukskrivit sig själva.

Reno Norden skickade tidigt ut brev med krav på läkarintyg från första sjukskrivningsdagen till 29 av de strejkande.

I AD beskriver upprörda miljöarbetare hur de sedan fastnade i ett Moment 22. Av Reno Norden uppmanades de att kontakta Previa, alltså företagshälsovården. Men Previa tog inte emot dem, eftersom företaget inte föranmälde sopgubbarna dit. Några rehabutredningar hade heller inte inletts, som reglerna föreskriver.

Sex sopgubbar fick till slut tid på vanliga vårdcentraler och kunde visa upp läkarintyg.

I höst, den 2 oktober, väntar den stora processen i AD. Då ska domstolen avgöra hur stort skadestånd de strejkande eventuellt ska betala. De är stämda på 5 000 kronor vardera.

Fast rätten vill ända höra lite om bakgrunden till konflikten. Och nu kastar miljöarbetarna mer grus i maskineriet. De redogör för mötet onsdagen den 5 juli på Reno Norden. Sopgubbarna uppfattar då att de får avsked på grått papper. Alltså sparken med omedelbar verkan.

Sopgubbarna ställer kontrollfrågor och går sedan och tömmer sina skåp och lämnar tillbaka nycklarna. Dagen efter går Reno Norden ut med att det är ett missförstånd. Ingen är uppsagd, ingen är avskedad.

Men om sopgubbarna nu hade fog för att tro att de sparkades med omedelbar verkan? Kan man då bli stämd för olovlig stridsåtgärd i efterhand? Rättens ordförande glider undan frågan.

Redan i konfliktens början skickade en del semesterlediga miljöarbetare in uppsägningar till Reno Norden. Onsdagen den 12 juli gick omkring 35 sopgubbar i samlad trupp upp på företagets kontor i Älvsjö och lämnade in skriftliga uppsägningar.

Reno Norden företräds av Jan Bergman, chefsjurist på Transportföretagen. I AD säger han:

– Jag vill återigen understryka att ingen är uppsagd och ingen är avskedad. Varför lämnar man in en uppsägning, om man på allvar anser sig vara uppsagd eller avskedad redan innan? Det var ett rykte. Om det varit korrekt utgår jag från att Transport hade agerat.

– Det AD ska ta ställning handlar om en olovlig stridsåtgärd i syfte att utöva påtryckning på arbetsgivaren. Vi anser att de personer som nu kvarstår, 39 stycken, deltar i en olovlig stridsåtgärd.

Även de som sjukskrev sig, påpekar Jan Bergman:

– Sannolikheten är liten för att så många människor blir sjuka på samma gång. Visst läkarna har satt sitt namn på några intyg, men vi anser att de inte gäller.

– 39 personer omfattas av vårt yrkande i Arbetsdomstolen. Av dem har 36 sagt upp sig. Massuppsägning är också en form av stridsåtgärd. Den har samma syfte som de andra åtgärderna.

Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd, företräder Transport:

– De som är sjuka eller hemma för vård av barn kan inte anses delta i en stridsåtgärd. Arbetsgivarsidans syn på läkarintyg är anmärkningsvärd. Vi tillbakavisar också att uppsägningarna skulle vara en stridsåtgärd i sig.

Diskussionerna avslutas. Efter en kort överläggning meddelar Sören Öman att AD fattat sitt beslut. 29 personer anses just nu delta i en olovlig stridsåtgärd. De uppmanas att återuppta arbetet.

Utanför domstolen är känslorna upprörda.

– Det känns inte som om de lyssnade på oss alls, säger en sopgubbe.

Joakim Guttman, ombudsman i Transport, säger:

– Utgången var tyvärr väntad. Fast rätten fick mer mothugg från gubbarna är jag räknat med. Om Reno Norden är intresserade av en lösning, bör företaget ta initiativ till ett snack med gubbarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jerry Andersson:
    16 juli, 2017

    Stå på er kamrater.

  2. Kenneth Grampe:
    16 juli, 2017

    Det ständiga anbudsförfarandet är bestämt av EU. Skulle Stockholm,s stad bestämma sig för stt kommunalisera sophämtningen skulle EU bötfälla. Svexit nödvändigt för nationell självbestämmanderätt.

  3. Freddy Welle:
    15 juli, 2017

    Jag tycker gubbarna skall stå på sig man skall inte behöva bli behandlade som svin nä KAMRATER STÅ PÅ ER

  4. stevO:
    14 juli, 2017

    Om det finns avtal, hur kan arbetsgivaren kräva att det ska omförhandlas?
    Har det någonsin hänt att facket har konstaterat - nej, nu tycker vi att ni har för lite i betalt, vi ska förhandla om höjda löner.

  5. Dennis Nilsson:
    14 juli, 2017

    Jag stöttar er till 100 procent.

    Men åk till jobbet ni som inte är sjuka, har vård av barn eller semester. Arbeta i det tempo och gör de arbetsuppgifter i den takt och kvalité som ni tycker att er arbetsgivare förtjänar.

    Vad är det värsta som kan hända, att han säger upp er?

    Förtroendevald Avd.2.

Lästips:

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Göteborgs hamn

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.