Close
Det blev kö i dörren när ett 40-tal miljöarbetare skulle in till Arbetsdomstolen i Stockholm.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

– Anställda som låter bli att jobba under sin uppsägningstid kan få löneavdrag, men inte skadestånd. Det regleras i kollektivavtalet, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

Klockan nio på fredagsmorgonen stegar ett 40-tal miljöarbetare in genom Arbetsdomstolens (AD) bastanta port i Gamla Stan i Stockholm. Nästan alla bär svarta tröjor med texten ”Vägra stå med mössan i hand”.

Ute på gatan står omkring 20 sopgubbar kvar, med likadana tröjor. De kommer från miljöförtaget Liselotte Lööf, där arbetet nu legat nere i två dagar.

Inne i salen förklarar rättens ordförande, Sören Öman, pedagogiskt att domstolen bara ska pröva tre frågor vid den här särskilda förhandlingen:

  • Pågår det en stridsåtgärd just nu?
  • Är den olovlig?
  • Vilka deltar i så fall i den?

De två första är avklarade på ungefär en minut. Svaret blir ja på båda – åtminstone inledningsvis. Ingen i salen har något att invända mot att det pågår en strejk. Och att den är avtalsstridig.

Fråga tre blev knepigare. Reno Norden, uppbackade av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har stämt 50 miljöarbetare inför AD. Åtta av dem har valt att återuppta arbetet. Alltså 42 kvar.

Ordförande Öman ställer frågan:

– Vilka deltar för närvarande i stridsåtgärder, alltså i dag?

Två sopgubbar räcker upp handen. En av dem kommer senare att backa och säga att han faktiskt har semester hela den här veckan.

En sopgubbe som strejkar vilt.

Resten?

De är sjukskrivna. Och den som bevisligen är för sjuk för att arbeta kan inte åläggas att gå tillbaka till jobbet.

I domstolen utbryter en lång intensiv diskussion om sjukskrivningarna. Företaget hävdar att även sjukanmälningarna är en olovlig stridsåtgärd.

En rad sopgubbar begär ordet. En säger:

– Vi mår skit på grund av Reno Norden. Jag har inte sovit på en vecka och bajsade blod häromdagen. Det är därför jag är sjukskriven.

Andra fyller i med att de anmält vård av barn redan innan konflikten, eller att de faktiskt har semester. Fast majoriteten medger att de sjukskrivit sig själva.

Reno Norden skickade tidigt ut brev med krav på läkarintyg från första sjukskrivningsdagen till 29 av de strejkande.

I AD beskriver upprörda miljöarbetare hur de sedan fastnade i ett Moment 22. Av Reno Norden uppmanades de att kontakta Previa, alltså företagshälsovården. Men Previa tog inte emot dem, eftersom företaget inte föranmälde sopgubbarna dit. Några rehabutredningar hade heller inte inletts, som reglerna föreskriver.

Sex sopgubbar fick till slut tid på vanliga vårdcentraler och kunde visa upp läkarintyg.

I höst, den 2 oktober, väntar den stora processen i AD. Då ska domstolen avgöra hur stort skadestånd de strejkande eventuellt ska betala. De är stämda på 5 000 kronor vardera.

Fast rätten vill ända höra lite om bakgrunden till konflikten. Och nu kastar miljöarbetarna mer grus i maskineriet. De redogör för mötet onsdagen den 5 juli på Reno Norden. Sopgubbarna uppfattar då att de får avsked på grått papper. Alltså sparken med omedelbar verkan.

Sopgubbarna ställer kontrollfrågor och går sedan och tömmer sina skåp och lämnar tillbaka nycklarna. Dagen efter går Reno Norden ut med att det är ett missförstånd. Ingen är uppsagd, ingen är avskedad.

Men om sopgubbarna nu hade fog för att tro att de sparkades med omedelbar verkan? Kan man då bli stämd för olovlig stridsåtgärd i efterhand? Rättens ordförande glider undan frågan.

Redan i konfliktens början skickade en del semesterlediga miljöarbetare in uppsägningar till Reno Norden. Onsdagen den 12 juli gick omkring 35 sopgubbar i samlad trupp upp på företagets kontor i Älvsjö och lämnade in skriftliga uppsägningar.

Reno Norden företräds av Jan Bergman, chefsjurist på Transportföretagen. I AD säger han:

– Jag vill återigen understryka att ingen är uppsagd och ingen är avskedad. Varför lämnar man in en uppsägning, om man på allvar anser sig vara uppsagd eller avskedad redan innan? Det var ett rykte. Om det varit korrekt utgår jag från att Transport hade agerat.

– Det AD ska ta ställning handlar om en olovlig stridsåtgärd i syfte att utöva påtryckning på arbetsgivaren. Vi anser att de personer som nu kvarstår, 39 stycken, deltar i en olovlig stridsåtgärd.

Även de som sjukskrev sig, påpekar Jan Bergman:

– Sannolikheten är liten för att så många människor blir sjuka på samma gång. Visst läkarna har satt sitt namn på några intyg, men vi anser att de inte gäller.

– 39 personer omfattas av vårt yrkande i Arbetsdomstolen. Av dem har 36 sagt upp sig. Massuppsägning är också en form av stridsåtgärd. Den har samma syfte som de andra åtgärderna.

Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd, företräder Transport:

– De som är sjuka eller hemma för vård av barn kan inte anses delta i en stridsåtgärd. Arbetsgivarsidans syn på läkarintyg är anmärkningsvärd. Vi tillbakavisar också att uppsägningarna skulle vara en stridsåtgärd i sig.

Diskussionerna avslutas. Efter en kort överläggning meddelar Sören Öman att AD fattat sitt beslut. 29 personer anses just nu delta i en olovlig stridsåtgärd. De uppmanas att återuppta arbetet.

Utanför domstolen är känslorna upprörda.

– Det känns inte som om de lyssnade på oss alls, säger en sopgubbe.

Joakim Guttman, ombudsman i Transport, säger:

– Utgången var tyvärr väntad. Fast rätten fick mer mothugg från gubbarna är jag räknat med. Om Reno Norden är intresserade av en lösning, bör företaget ta initiativ till ett snack med gubbarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jerry Andersson:
    16 juli, 2017

    Stå på er kamrater.

  2. Kenneth Grampe:
    16 juli, 2017

    Det ständiga anbudsförfarandet är bestämt av EU. Skulle Stockholm,s stad bestämma sig för stt kommunalisera sophämtningen skulle EU bötfälla. Svexit nödvändigt för nationell självbestämmanderätt.

  3. Freddy Welle:
    15 juli, 2017

    Jag tycker gubbarna skall stå på sig man skall inte behöva bli behandlade som svin nä KAMRATER STÅ PÅ ER

  4. stevO:
    14 juli, 2017

    Om det finns avtal, hur kan arbetsgivaren kräva att det ska omförhandlas?
    Har det någonsin hänt att facket har konstaterat - nej, nu tycker vi att ni har för lite i betalt, vi ska förhandla om höjda löner.

  5. Dennis Nilsson:
    14 juli, 2017

    Jag stöttar er till 100 procent.

    Men åk till jobbet ni som inte är sjuka, har vård av barn eller semester. Arbeta i det tempo och gör de arbetsuppgifter i den takt och kvalité som ni tycker att er arbetsgivare förtjänar.

    Vad är det värsta som kan hända, att han säger upp er?

    Förtroendevald Avd.2.

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Transportarbetarens logga

Oavgjort mellan HF och arbetsgivarna

Hamn. De hamnarbetare som i januari förra året avbröt lastningen av ett fartyg i Göteborgs containerhamn lade ned arbetet, men kan inte dömas för olovlig stridsåtgärd. Anledningen är att deras fack Hamnarbetarförbundet (HF) inte är bundet av kollektivavtal. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom i dag.

Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.