Close
Det blev kö i dörren när ett 40-tal miljöarbetare skulle in till Arbetsdomstolen i Stockholm.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

– Anställda som låter bli att jobba under sin uppsägningstid kan få löneavdrag, men inte skadestånd. Det regleras i kollektivavtalet, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

Klockan nio på fredagsmorgonen stegar ett 40-tal miljöarbetare in genom Arbetsdomstolens (AD) bastanta port i Gamla Stan i Stockholm. Nästan alla bär svarta tröjor med texten ”Vägra stå med mössan i hand”.

Ute på gatan står omkring 20 sopgubbar kvar, med likadana tröjor. De kommer från miljöförtaget Liselotte Lööf, där arbetet nu legat nere i två dagar.

Inne i salen förklarar rättens ordförande, Sören Öman, pedagogiskt att domstolen bara ska pröva tre frågor vid den här särskilda förhandlingen:

  • Pågår det en stridsåtgärd just nu?
  • Är den olovlig?
  • Vilka deltar i så fall i den?

De två första är avklarade på ungefär en minut. Svaret blir ja på båda – åtminstone inledningsvis. Ingen i salen har något att invända mot att det pågår en strejk. Och att den är avtalsstridig.

Fråga tre blev knepigare. Reno Norden, uppbackade av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, har stämt 50 miljöarbetare inför AD. Åtta av dem har valt att återuppta arbetet. Alltså 42 kvar.

Ordförande Öman ställer frågan:

– Vilka deltar för närvarande i stridsåtgärder, alltså i dag?

Två sopgubbar räcker upp handen. En av dem kommer senare att backa och säga att han faktiskt har semester hela den här veckan.

En sopgubbe som strejkar vilt.

Resten?

De är sjukskrivna. Och den som bevisligen är för sjuk för att arbeta kan inte åläggas att gå tillbaka till jobbet.

I domstolen utbryter en lång intensiv diskussion om sjukskrivningarna. Företaget hävdar att även sjukanmälningarna är en olovlig stridsåtgärd.

En rad sopgubbar begär ordet. En säger:

– Vi mår skit på grund av Reno Norden. Jag har inte sovit på en vecka och bajsade blod häromdagen. Det är därför jag är sjukskriven.

Andra fyller i med att de anmält vård av barn redan innan konflikten, eller att de faktiskt har semester. Fast majoriteten medger att de sjukskrivit sig själva.

Reno Norden skickade tidigt ut brev med krav på läkarintyg från första sjukskrivningsdagen till 29 av de strejkande.

I AD beskriver upprörda miljöarbetare hur de sedan fastnade i ett Moment 22. Av Reno Norden uppmanades de att kontakta Previa, alltså företagshälsovården. Men Previa tog inte emot dem, eftersom företaget inte föranmälde sopgubbarna dit. Några rehabutredningar hade heller inte inletts, som reglerna föreskriver.

Sex sopgubbar fick till slut tid på vanliga vårdcentraler och kunde visa upp läkarintyg.

I höst, den 2 oktober, väntar den stora processen i AD. Då ska domstolen avgöra hur stort skadestånd de strejkande eventuellt ska betala. De är stämda på 5 000 kronor vardera.

Fast rätten vill ända höra lite om bakgrunden till konflikten. Och nu kastar miljöarbetarna mer grus i maskineriet. De redogör för mötet onsdagen den 5 juli på Reno Norden. Sopgubbarna uppfattar då att de får avsked på grått papper. Alltså sparken med omedelbar verkan.

Sopgubbarna ställer kontrollfrågor och går sedan och tömmer sina skåp och lämnar tillbaka nycklarna. Dagen efter går Reno Norden ut med att det är ett missförstånd. Ingen är uppsagd, ingen är avskedad.

Men om sopgubbarna nu hade fog för att tro att de sparkades med omedelbar verkan? Kan man då bli stämd för olovlig stridsåtgärd i efterhand? Rättens ordförande glider undan frågan.

Redan i konfliktens början skickade en del semesterlediga miljöarbetare in uppsägningar till Reno Norden. Onsdagen den 12 juli gick omkring 35 sopgubbar i samlad trupp upp på företagets kontor i Älvsjö och lämnade in skriftliga uppsägningar.

Reno Norden företräds av Jan Bergman, chefsjurist på Transportföretagen. I AD säger han:

– Jag vill återigen understryka att ingen är uppsagd och ingen är avskedad. Varför lämnar man in en uppsägning, om man på allvar anser sig vara uppsagd eller avskedad redan innan? Det var ett rykte. Om det varit korrekt utgår jag från att Transport hade agerat.

– Det AD ska ta ställning handlar om en olovlig stridsåtgärd i syfte att utöva påtryckning på arbetsgivaren. Vi anser att de personer som nu kvarstår, 39 stycken, deltar i en olovlig stridsåtgärd.

Även de som sjukskrev sig, påpekar Jan Bergman:

– Sannolikheten är liten för att så många människor blir sjuka på samma gång. Visst läkarna har satt sitt namn på några intyg, men vi anser att de inte gäller.

– 39 personer omfattas av vårt yrkande i Arbetsdomstolen. Av dem har 36 sagt upp sig. Massuppsägning är också en form av stridsåtgärd. Den har samma syfte som de andra åtgärderna.

Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd, företräder Transport:

– De som är sjuka eller hemma för vård av barn kan inte anses delta i en stridsåtgärd. Arbetsgivarsidans syn på läkarintyg är anmärkningsvärd. Vi tillbakavisar också att uppsägningarna skulle vara en stridsåtgärd i sig.

Diskussionerna avslutas. Efter en kort överläggning meddelar Sören Öman att AD fattat sitt beslut. 29 personer anses just nu delta i en olovlig stridsåtgärd. De uppmanas att återuppta arbetet.

Utanför domstolen är känslorna upprörda.

– Det känns inte som om de lyssnade på oss alls, säger en sopgubbe.

Joakim Guttman, ombudsman i Transport, säger:

– Utgången var tyvärr väntad. Fast rätten fick mer mothugg från gubbarna är jag räknat med. Om Reno Norden är intresserade av en lösning, bör företaget ta initiativ till ett snack med gubbarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jerry Andersson:
    16 juli, 2017

    Stå på er kamrater.

  2. Kenneth Grampe:
    16 juli, 2017

    Det ständiga anbudsförfarandet är bestämt av EU. Skulle Stockholm,s stad bestämma sig för stt kommunalisera sophämtningen skulle EU bötfälla. Svexit nödvändigt för nationell självbestämmanderätt.

  3. Freddy Welle:
    15 juli, 2017

    Jag tycker gubbarna skall stå på sig man skall inte behöva bli behandlade som svin nä KAMRATER STÅ PÅ ER

  4. stevO:
    14 juli, 2017

    Om det finns avtal, hur kan arbetsgivaren kräva att det ska omförhandlas?
    Har det någonsin hänt att facket har konstaterat - nej, nu tycker vi att ni har för lite i betalt, vi ska förhandla om höjda löner.

  5. Dennis Nilsson:
    14 juli, 2017

    Jag stöttar er till 100 procent.

    Men åk till jobbet ni som inte är sjuka, har vård av barn eller semester. Arbeta i det tempo och gör de arbetsuppgifter i den takt och kvalité som ni tycker att er arbetsgivare förtjänar.

    Vad är det värsta som kan hända, att han säger upp er?

    Förtroendevald Avd.2.

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.