Close
Här är Transports nya studieorganisatörer, fler finns på lokavdelningarna runt om i landet. Högst upp från vänster: Daniel Kihl (avdelning 20, Norra Småland), Mikael Humlin (18, Hälsingland), Joakim Carlsson (4, Östergötland), Jerry Walthéreson (17, Skövde-Borås), Marcus Svensson (51, Sydöstra Sverige), Jenny Björnberg Larsson (88 Dalarna), Johan Molin (32, Mellersta Norrland), Helena Kuhumen (avdelning 26, Norrbotten).
Close

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Efter årsskiftet har Transport fått många nya ordföranden i lokalavdelningarna. Nu är också sju färska studieorganisatörer på plats runt om i landet. En del av dem har bägge rollerna och får nu vägledning, pepp och utbildning under ett par dagar.

Helena Kuhumen
Helena Kuhumen. Foto: Justina Öster

En av dem är Helena Kuhumen, som kommer att ha uppdraget på deltid i avdelning 26, Norrbotten, med kontor i Luleå.

Hon bor i Junosuando i Pajala kommun och kör till vardags malmtransporter. Innan dess jobbade hon som barnskötare inom barnomsorgen i många år.

Varför blev du studieorganisatör?

– Jag blev föreslagen och tyckte det lät spännande. Tidigare var jag teaterledare och då jobbar man lite grand på samma sätt, har många bollar i luften och måste kunna allt från teknik till det som kommer ut på scenen, säger Helena Kuhumen.

I bagaget har hon Transportkursen, Roa (rekrytera-organisera-agitera).

Vad vill du satsa på?

– Uppe hos oss vill folk generellt inte gå på utbildningar eller de kanske vill men vågar inte. Jag vill få transportare att gå, för att de ska lära sig mer och börja engagera sig. Facket är inget utan kunskap, det är grunden till allt.

– Motsatsen är okunskap, man blir osäker på sig själv om man inte har något att stå på, anser Helena Kuhumen.

Vad är roligast med uppdraget?

– Jag är en person som hela tiden söker utmaningar och vill lära mig nya saker, annars hade jag stannat kvar inom barnomsorgen och inte valt ett nytt yrke.

Valet stod mellan lastbilschaufför, ljudtekniker och elektriker, men enligt Arbetsförmedlingens test passade hon bäst som chaufför.

– Jag hoppas kunna vara en förebild och lära andra nya saker, säger hon.

Vad tycker du själv om att gå på kurs?

– Det är spännande att få ny kunskap, som man kan dela med sig av. Mötet med nya människor är också viktigt, att dela nya erfarenheter med andra, tycker Helena Kuhumen.

Jonas Persson är Transports centrala studieombudsman på förbundskontoret – med ett förflutet som regionalt skyddsombud på Helsingborgsavdelningen.

Transport bekostar varje år olika former av fackliga utbildningar från grund- till fortsättningsnivå. Varför satsar förbundet så mycket pengar på studier?

– För att medlemmarna ska få kunskaper om vad facket är och dela med sig av den till sina kompisar på arbetsplatserna.

Kunskaperna om arbetarrörelsen historia är generellt dåliga och allt för lite lärs ut om facket till eleverna i skolan, förklarar Jonas Persson.

– Många känner inte ens till skotten i Ådalen 1931, när militären öppnade eld mot ett demonstrationståg och fem personer dödades. Det är konstigt att inte ha koll på sin historia. Därför har vi fem dagars medlemsutbildning. LO:s är bara tre dagar lång.

Varför ska man gå en facklig kurs?

– För att bli trygg, känna sig trygg med vad man har för rättigheter, men även skyldigheter. De är också jätteviktiga! När jag arbetade som regionalt skyddsombud såg jag hur ofta arbetsgivarna slarvade med introduktionen av anställda, säger Jonas Persson.

– Kunskap är inte tungt att bära, tillägger han. Dessutom är det roligt att gå på kurs. Du träffar många nya kamrater och kan bilda ditt eget nätverk.

Vill du puffa för några speciella kurser?

Startpunkten, en introduktion för nya medlemmar men medlemskap är inget krav. Den pågår i fyra till åtta timmar, det är lite olika i olika lokalavdelningar. Vi i Transport (ViT) är medlemsutbildningen jag talade om som ger en bredare inblick i fackets arbete och historia.

– Och så våra olika avtalsutbildningar för skilda yrkesgrupper, förstås. De är till för att du ska lära dig ditt kollektivavtal som styr din lön och dina arbetsvillkor. Du ska själv kunna läsa av att du får rätt lön, utan att behöva fråga facket, svarar Jonas Persson.

 

Fotnot. Vill du gå en facklig kurs eller veta mer om utbudet? Ta kontakt med din lokalavdelning. Kontaktuppgifter finns på transportarbetaren.se eller telefon 010-480 30 00. På Transportarbetarens rosa medlemssidor, långt bak i tidningen, finns också uppgifter om när och var avdelningarna har kurser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Carlsson:
    27 maj, 2019

    Hej Albert
    Vi ber om ursäkt för det.
    Ja kommer höra av mig till dig i veckan.
    Så ska vi försöka hitta en fortsättning på dina studier. Mvh Jokim. Studieorganisatör avd 4

  2. Miklos Albert:
    23 maj, 2019

    Utbildning? Skojar du? Gick starten för 2år sedan. Skulle fortsätta, men nada. Händer inte ett smack!!!
    Så är det i Norrköping

    Bedrövligt tycker jag

    Det finns lite o fila på.....😉🥃

Lästips:

Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Daniel Silder

Malm i lasten

Gruvtransporter. Dygnet runt. På isiga eller midnattssolsupplysta, tjälbrutna och smala, bräckliga eller förstärkta vägar far de fram: malmbilschaufförerna i västra Tornedalen.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.