Close
Här är Transports nya studieorganisatörer, fler finns på lokavdelningarna runt om i landet. Högst upp från vänster: Daniel Kihl (avdelning 20, Norra Småland), Mikael Humlin (18, Hälsingland), Joakim Carlsson (4, Östergötland), Jerry Walthéreson (17, Skövde-Borås), Marcus Svensson (51, Sydöstra Sverige), Jenny Björnberg Larsson (88 Dalarna), Johan Molin (32, Mellersta Norrland), Helena Kuhumen (avdelning 26, Norrbotten).
Close

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Efter årsskiftet har Transport fått många nya ordföranden i lokalavdelningarna. Nu är också sju färska studieorganisatörer på plats runt om i landet. En del av dem har bägge rollerna och får nu vägledning, pepp och utbildning under ett par dagar.

Helena Kuhumen
Helena Kuhumen. Foto: Justina Öster

En av dem är Helena Kuhumen, som kommer att ha uppdraget på deltid i avdelning 26, Norrbotten, med kontor i Luleå.

Hon bor i Junosuando i Pajala kommun och kör till vardags malmtransporter. Innan dess jobbade hon som barnskötare inom barnomsorgen i många år.

Varför blev du studieorganisatör?

– Jag blev föreslagen och tyckte det lät spännande. Tidigare var jag teaterledare och då jobbar man lite grand på samma sätt, har många bollar i luften och måste kunna allt från teknik till det som kommer ut på scenen, säger Helena Kuhumen.

I bagaget har hon Transportkursen, Roa (rekrytera-organisera-agitera).

Vad vill du satsa på?

– Uppe hos oss vill folk generellt inte gå på utbildningar eller de kanske vill men vågar inte. Jag vill få transportare att gå, för att de ska lära sig mer och börja engagera sig. Facket är inget utan kunskap, det är grunden till allt.

– Motsatsen är okunskap, man blir osäker på sig själv om man inte har något att stå på, anser Helena Kuhumen.

Vad är roligast med uppdraget?

– Jag är en person som hela tiden söker utmaningar och vill lära mig nya saker, annars hade jag stannat kvar inom barnomsorgen och inte valt ett nytt yrke.

Valet stod mellan lastbilschaufför, ljudtekniker och elektriker, men enligt Arbetsförmedlingens test passade hon bäst som chaufför.

– Jag hoppas kunna vara en förebild och lära andra nya saker, säger hon.

Vad tycker du själv om att gå på kurs?

– Det är spännande att få ny kunskap, som man kan dela med sig av. Mötet med nya människor är också viktigt, att dela nya erfarenheter med andra, tycker Helena Kuhumen.

Jonas Persson är Transports centrala studieombudsman på förbundskontoret – med ett förflutet som regionalt skyddsombud på Helsingborgsavdelningen.

Transport bekostar varje år olika former av fackliga utbildningar från grund- till fortsättningsnivå. Varför satsar förbundet så mycket pengar på studier?

– För att medlemmarna ska få kunskaper om vad facket är och dela med sig av den till sina kompisar på arbetsplatserna.

Kunskaperna om arbetarrörelsen historia är generellt dåliga och allt för lite lärs ut om facket till eleverna i skolan, förklarar Jonas Persson.

– Många känner inte ens till skotten i Ådalen 1931, när militären öppnade eld mot ett demonstrationståg och fem personer dödades. Det är konstigt att inte ha koll på sin historia. Därför har vi fem dagars medlemsutbildning. LO:s är bara tre dagar lång.

Varför ska man gå en facklig kurs?

– För att bli trygg, känna sig trygg med vad man har för rättigheter, men även skyldigheter. De är också jätteviktiga! När jag arbetade som regionalt skyddsombud såg jag hur ofta arbetsgivarna slarvade med introduktionen av anställda, säger Jonas Persson.

– Kunskap är inte tungt att bära, tillägger han. Dessutom är det roligt att gå på kurs. Du träffar många nya kamrater och kan bilda ditt eget nätverk.

Vill du puffa för några speciella kurser?

Startpunkten, en introduktion för nya medlemmar men medlemskap är inget krav. Den pågår i fyra till åtta timmar, det är lite olika i olika lokalavdelningar. Vi i Transport (ViT) är medlemsutbildningen jag talade om som ger en bredare inblick i fackets arbete och historia.

– Och så våra olika avtalsutbildningar för skilda yrkesgrupper, förstås. De är till för att du ska lära dig ditt kollektivavtal som styr din lön och dina arbetsvillkor. Du ska själv kunna läsa av att du får rätt lön, utan att behöva fråga facket, svarar Jonas Persson.

 

Fotnot. Vill du gå en facklig kurs eller veta mer om utbudet? Ta kontakt med din lokalavdelning. Kontaktuppgifter finns på transportarbetaren.se eller telefon 010-480 30 00. På Transportarbetarens rosa medlemssidor, långt bak i tidningen, finns också uppgifter om när och var avdelningarna har kurser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Carlsson:
    27 maj, 2019

    Hej Albert
    Vi ber om ursäkt för det.
    Ja kommer höra av mig till dig i veckan.
    Så ska vi försöka hitta en fortsättning på dina studier. Mvh Jokim. Studieorganisatör avd 4

  2. Miklos Albert:
    23 maj, 2019

    Utbildning? Skojar du? Gick starten för 2år sedan. Skulle fortsätta, men nada. Händer inte ett smack!!!
    Så är det i Norrköping

    Bedrövligt tycker jag

    Det finns lite o fila på.....😉🥃

Lästips:

Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Daniel Silder

Malm i lasten

Gruvtransporter. Dygnet runt. På isiga eller midnattssolsupplysta, tjälbrutna och smala, bräckliga eller förstärkta vägar far de fram: malmbilschaufförerna i västra Tornedalen.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.