Close
Här är Transports nya studieorganisatörer, fler finns på lokavdelningarna runt om i landet. Högst upp från vänster: Daniel Kihl (avdelning 20, Norra Småland), Mikael Humlin (18, Hälsingland), Joakim Carlsson (4, Östergötland), Jerry Walthéreson (17, Skövde-Borås), Marcus Svensson (51, Sydöstra Sverige), Jenny Björnberg Larsson (88 Dalarna), Johan Molin (32, Mellersta Norrland), Helena Kuhumen (avdelning 26, Norrbotten).
Close

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Efter årsskiftet har Transport fått många nya ordföranden i lokalavdelningarna. Nu är också sju färska studieorganisatörer på plats runt om i landet. En del av dem har bägge rollerna och får nu vägledning, pepp och utbildning under ett par dagar.

Helena Kuhumen
Helena Kuhumen. Foto: Justina Öster

En av dem är Helena Kuhumen, som kommer att ha uppdraget på deltid i avdelning 26, Norrbotten, med kontor i Luleå.

Hon bor i Junosuando i Pajala kommun och kör till vardags malmtransporter. Innan dess jobbade hon som barnskötare inom barnomsorgen i många år.

Varför blev du studieorganisatör?

– Jag blev föreslagen och tyckte det lät spännande. Tidigare var jag teaterledare och då jobbar man lite grand på samma sätt, har många bollar i luften och måste kunna allt från teknik till det som kommer ut på scenen, säger Helena Kuhumen.

I bagaget har hon Transportkursen, Roa (rekrytera-organisera-agitera).

Vad vill du satsa på?

– Uppe hos oss vill folk generellt inte gå på utbildningar eller de kanske vill men vågar inte. Jag vill få transportare att gå, för att de ska lära sig mer och börja engagera sig. Facket är inget utan kunskap, det är grunden till allt.

– Motsatsen är okunskap, man blir osäker på sig själv om man inte har något att stå på, anser Helena Kuhumen.

Vad är roligast med uppdraget?

– Jag är en person som hela tiden söker utmaningar och vill lära mig nya saker, annars hade jag stannat kvar inom barnomsorgen och inte valt ett nytt yrke.

Valet stod mellan lastbilschaufför, ljudtekniker och elektriker, men enligt Arbetsförmedlingens test passade hon bäst som chaufför.

– Jag hoppas kunna vara en förebild och lära andra nya saker, säger hon.

Vad tycker du själv om att gå på kurs?

– Det är spännande att få ny kunskap, som man kan dela med sig av. Mötet med nya människor är också viktigt, att dela nya erfarenheter med andra, tycker Helena Kuhumen.

Jonas Persson är Transports centrala studieombudsman på förbundskontoret – med ett förflutet som regionalt skyddsombud på Helsingborgsavdelningen.

Transport bekostar varje år olika former av fackliga utbildningar från grund- till fortsättningsnivå. Varför satsar förbundet så mycket pengar på studier?

– För att medlemmarna ska få kunskaper om vad facket är och dela med sig av den till sina kompisar på arbetsplatserna.

Kunskaperna om arbetarrörelsen historia är generellt dåliga och allt för lite lärs ut om facket till eleverna i skolan, förklarar Jonas Persson.

– Många känner inte ens till skotten i Ådalen 1931, när militären öppnade eld mot ett demonstrationståg och fem personer dödades. Det är konstigt att inte ha koll på sin historia. Därför har vi fem dagars medlemsutbildning. LO:s är bara tre dagar lång.

Varför ska man gå en facklig kurs?

– För att bli trygg, känna sig trygg med vad man har för rättigheter, men även skyldigheter. De är också jätteviktiga! När jag arbetade som regionalt skyddsombud såg jag hur ofta arbetsgivarna slarvade med introduktionen av anställda, säger Jonas Persson.

– Kunskap är inte tungt att bära, tillägger han. Dessutom är det roligt att gå på kurs. Du träffar många nya kamrater och kan bilda ditt eget nätverk.

Vill du puffa för några speciella kurser?

Startpunkten, en introduktion för nya medlemmar men medlemskap är inget krav. Den pågår i fyra till åtta timmar, det är lite olika i olika lokalavdelningar. Vi i Transport (ViT) är medlemsutbildningen jag talade om som ger en bredare inblick i fackets arbete och historia.

– Och så våra olika avtalsutbildningar för skilda yrkesgrupper, förstås. De är till för att du ska lära dig ditt kollektivavtal som styr din lön och dina arbetsvillkor. Du ska själv kunna läsa av att du får rätt lön, utan att behöva fråga facket, svarar Jonas Persson.

 

Fotnot. Vill du gå en facklig kurs eller veta mer om utbudet? Ta kontakt med din lokalavdelning. Kontaktuppgifter finns på transportarbetaren.se eller telefon 010-480 30 00. På Transportarbetarens rosa medlemssidor, långt bak i tidningen, finns också uppgifter om när och var avdelningarna har kurser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Carlsson:
    27 maj, 2019

    Hej Albert
    Vi ber om ursäkt för det.
    Ja kommer höra av mig till dig i veckan.
    Så ska vi försöka hitta en fortsättning på dina studier. Mvh Jokim. Studieorganisatör avd 4

  2. Miklos Albert:
    23 maj, 2019

    Utbildning? Skojar du? Gick starten för 2år sedan. Skulle fortsätta, men nada. Händer inte ett smack!!!
    Så är det i Norrköping

    Bedrövligt tycker jag

    Det finns lite o fila på.....😉🥃

Lästips:

Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Daniel Silder

Malm i lasten

Gruvtransporter. Dygnet runt. På isiga eller midnattssolsupplysta, tjälbrutna och smala, bräckliga eller förstärkta vägar far de fram: malmbilschaufförerna i västra Tornedalen.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.