Close
Här är Transports nya studieorganisatörer, fler finns på lokavdelningarna runt om i landet. Högst upp från vänster: Daniel Kihl (avdelning 20, Norra Småland), Mikael Humlin (18, Hälsingland), Joakim Carlsson (4, Östergötland), Jerry Walthéreson (17, Skövde-Borås), Marcus Svensson (51, Sydöstra Sverige), Jenny Björnberg Larsson (88 Dalarna), Johan Molin (32, Mellersta Norrland), Helena Kuhumen (avdelning 26, Norrbotten).
Close

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Efter årsskiftet har Transport fått många nya ordföranden i lokalavdelningarna. Nu är också sju färska studieorganisatörer på plats runt om i landet. En del av dem har bägge rollerna och får nu vägledning, pepp och utbildning under ett par dagar.

Helena Kuhumen
Helena Kuhumen. Foto: Justina Öster

En av dem är Helena Kuhumen, som kommer att ha uppdraget på deltid i avdelning 26, Norrbotten, med kontor i Luleå.

Hon bor i Junosuando i Pajala kommun och kör till vardags malmtransporter. Innan dess jobbade hon som barnskötare inom barnomsorgen i många år.

Varför blev du studieorganisatör?

– Jag blev föreslagen och tyckte det lät spännande. Tidigare var jag teaterledare och då jobbar man lite grand på samma sätt, har många bollar i luften och måste kunna allt från teknik till det som kommer ut på scenen, säger Helena Kuhumen.

I bagaget har hon Transportkursen, Roa (rekrytera-organisera-agitera).

Vad vill du satsa på?

– Uppe hos oss vill folk generellt inte gå på utbildningar eller de kanske vill men vågar inte. Jag vill få transportare att gå, för att de ska lära sig mer och börja engagera sig. Facket är inget utan kunskap, det är grunden till allt.

– Motsatsen är okunskap, man blir osäker på sig själv om man inte har något att stå på, anser Helena Kuhumen.

Vad är roligast med uppdraget?

– Jag är en person som hela tiden söker utmaningar och vill lära mig nya saker, annars hade jag stannat kvar inom barnomsorgen och inte valt ett nytt yrke.

Valet stod mellan lastbilschaufför, ljudtekniker och elektriker, men enligt Arbetsförmedlingens test passade hon bäst som chaufför.

– Jag hoppas kunna vara en förebild och lära andra nya saker, säger hon.

Vad tycker du själv om att gå på kurs?

– Det är spännande att få ny kunskap, som man kan dela med sig av. Mötet med nya människor är också viktigt, att dela nya erfarenheter med andra, tycker Helena Kuhumen.

Jonas Persson är Transports centrala studieombudsman på förbundskontoret – med ett förflutet som regionalt skyddsombud på Helsingborgsavdelningen.

Transport bekostar varje år olika former av fackliga utbildningar från grund- till fortsättningsnivå. Varför satsar förbundet så mycket pengar på studier?

– För att medlemmarna ska få kunskaper om vad facket är och dela med sig av den till sina kompisar på arbetsplatserna.

Kunskaperna om arbetarrörelsen historia är generellt dåliga och allt för lite lärs ut om facket till eleverna i skolan, förklarar Jonas Persson.

– Många känner inte ens till skotten i Ådalen 1931, när militären öppnade eld mot ett demonstrationståg och fem personer dödades. Det är konstigt att inte ha koll på sin historia. Därför har vi fem dagars medlemsutbildning. LO:s är bara tre dagar lång.

Varför ska man gå en facklig kurs?

– För att bli trygg, känna sig trygg med vad man har för rättigheter, men även skyldigheter. De är också jätteviktiga! När jag arbetade som regionalt skyddsombud såg jag hur ofta arbetsgivarna slarvade med introduktionen av anställda, säger Jonas Persson.

– Kunskap är inte tungt att bära, tillägger han. Dessutom är det roligt att gå på kurs. Du träffar många nya kamrater och kan bilda ditt eget nätverk.

Vill du puffa för några speciella kurser?

Startpunkten, en introduktion för nya medlemmar men medlemskap är inget krav. Den pågår i fyra till åtta timmar, det är lite olika i olika lokalavdelningar. Vi i Transport (ViT) är medlemsutbildningen jag talade om som ger en bredare inblick i fackets arbete och historia.

– Och så våra olika avtalsutbildningar för skilda yrkesgrupper, förstås. De är till för att du ska lära dig ditt kollektivavtal som styr din lön och dina arbetsvillkor. Du ska själv kunna läsa av att du får rätt lön, utan att behöva fråga facket, svarar Jonas Persson.

 

Fotnot. Vill du gå en facklig kurs eller veta mer om utbudet? Ta kontakt med din lokalavdelning. Kontaktuppgifter finns på transportarbetaren.se eller telefon 010-480 30 00. På Transportarbetarens rosa medlemssidor, långt bak i tidningen, finns också uppgifter om när och var avdelningarna har kurser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Carlsson:
    27 maj, 2019

    Hej Albert
    Vi ber om ursäkt för det.
    Ja kommer höra av mig till dig i veckan.
    Så ska vi försöka hitta en fortsättning på dina studier. Mvh Jokim. Studieorganisatör avd 4

  2. Miklos Albert:
    23 maj, 2019

    Utbildning? Skojar du? Gick starten för 2år sedan. Skulle fortsätta, men nada. Händer inte ett smack!!!
    Så är det i Norrköping

    Bedrövligt tycker jag

    Det finns lite o fila på.....😉🥃

Lästips:

Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Daniel Silder

Malm i lasten

Gruvtransporter. Dygnet runt. På isiga eller midnattssolsupplysta, tjälbrutna och smala, bräckliga eller förstärkta vägar far de fram: malmbilschaufförerna i västra Tornedalen.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.