Close
Här är Transports nya studieorganisatörer, fler finns på lokavdelningarna runt om i landet. Högst upp från vänster: Daniel Kihl (avdelning 20, Norra Småland), Mikael Humlin (18, Hälsingland), Joakim Carlsson (4, Östergötland), Jerry Walthéreson (17, Skövde-Borås), Marcus Svensson (51, Sydöstra Sverige), Jenny Björnberg Larsson (88 Dalarna), Johan Molin (32, Mellersta Norrland), Helena Kuhumen (avdelning 26, Norrbotten).
Close

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Efter årsskiftet har Transport fått många nya ordföranden i lokalavdelningarna. Nu är också sju färska studieorganisatörer på plats runt om i landet. En del av dem har bägge rollerna och får nu vägledning, pepp och utbildning under ett par dagar.

Helena Kuhumen
Helena Kuhumen. Foto: Justina Öster

En av dem är Helena Kuhumen, som kommer att ha uppdraget på deltid i avdelning 26, Norrbotten, med kontor i Luleå.

Hon bor i Junosuando i Pajala kommun och kör till vardags malmtransporter. Innan dess jobbade hon som barnskötare inom barnomsorgen i många år.

Varför blev du studieorganisatör?

– Jag blev föreslagen och tyckte det lät spännande. Tidigare var jag teaterledare och då jobbar man lite grand på samma sätt, har många bollar i luften och måste kunna allt från teknik till det som kommer ut på scenen, säger Helena Kuhumen.

I bagaget har hon Transportkursen, Roa (rekrytera-organisera-agitera).

Vad vill du satsa på?

– Uppe hos oss vill folk generellt inte gå på utbildningar eller de kanske vill men vågar inte. Jag vill få transportare att gå, för att de ska lära sig mer och börja engagera sig. Facket är inget utan kunskap, det är grunden till allt.

– Motsatsen är okunskap, man blir osäker på sig själv om man inte har något att stå på, anser Helena Kuhumen.

Vad är roligast med uppdraget?

– Jag är en person som hela tiden söker utmaningar och vill lära mig nya saker, annars hade jag stannat kvar inom barnomsorgen och inte valt ett nytt yrke.

Valet stod mellan lastbilschaufför, ljudtekniker och elektriker, men enligt Arbetsförmedlingens test passade hon bäst som chaufför.

– Jag hoppas kunna vara en förebild och lära andra nya saker, säger hon.

Vad tycker du själv om att gå på kurs?

– Det är spännande att få ny kunskap, som man kan dela med sig av. Mötet med nya människor är också viktigt, att dela nya erfarenheter med andra, tycker Helena Kuhumen.

Jonas Persson är Transports centrala studieombudsman på förbundskontoret – med ett förflutet som regionalt skyddsombud på Helsingborgsavdelningen.

Transport bekostar varje år olika former av fackliga utbildningar från grund- till fortsättningsnivå. Varför satsar förbundet så mycket pengar på studier?

– För att medlemmarna ska få kunskaper om vad facket är och dela med sig av den till sina kompisar på arbetsplatserna.

Kunskaperna om arbetarrörelsen historia är generellt dåliga och allt för lite lärs ut om facket till eleverna i skolan, förklarar Jonas Persson.

– Många känner inte ens till skotten i Ådalen 1931, när militären öppnade eld mot ett demonstrationståg och fem personer dödades. Det är konstigt att inte ha koll på sin historia. Därför har vi fem dagars medlemsutbildning. LO:s är bara tre dagar lång.

Varför ska man gå en facklig kurs?

– För att bli trygg, känna sig trygg med vad man har för rättigheter, men även skyldigheter. De är också jätteviktiga! När jag arbetade som regionalt skyddsombud såg jag hur ofta arbetsgivarna slarvade med introduktionen av anställda, säger Jonas Persson.

– Kunskap är inte tungt att bära, tillägger han. Dessutom är det roligt att gå på kurs. Du träffar många nya kamrater och kan bilda ditt eget nätverk.

Vill du puffa för några speciella kurser?

Startpunkten, en introduktion för nya medlemmar men medlemskap är inget krav. Den pågår i fyra till åtta timmar, det är lite olika i olika lokalavdelningar. Vi i Transport (ViT) är medlemsutbildningen jag talade om som ger en bredare inblick i fackets arbete och historia.

– Och så våra olika avtalsutbildningar för skilda yrkesgrupper, förstås. De är till för att du ska lära dig ditt kollektivavtal som styr din lön och dina arbetsvillkor. Du ska själv kunna läsa av att du får rätt lön, utan att behöva fråga facket, svarar Jonas Persson.

 

Fotnot. Vill du gå en facklig kurs eller veta mer om utbudet? Ta kontakt med din lokalavdelning. Kontaktuppgifter finns på transportarbetaren.se eller telefon 010-480 30 00. På Transportarbetarens rosa medlemssidor, långt bak i tidningen, finns också uppgifter om när och var avdelningarna har kurser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joakim Carlsson:
    27 maj, 2019

    Hej Albert
    Vi ber om ursäkt för det.
    Ja kommer höra av mig till dig i veckan.
    Så ska vi försöka hitta en fortsättning på dina studier. Mvh Jokim. Studieorganisatör avd 4

  2. Miklos Albert:
    23 maj, 2019

    Utbildning? Skojar du? Gick starten för 2år sedan. Skulle fortsätta, men nada. Händer inte ett smack!!!
    Så är det i Norrköping

    Bedrövligt tycker jag

    Det finns lite o fila på.....😉🥃

Lästips:

Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Daniel Silder

Malm i lasten

Gruvtransporter. Dygnet runt. På isiga eller midnattssolsupplysta, tjälbrutna och smala, bräckliga eller förstärkta vägar far de fram: malmbilschaufförerna i västra Tornedalen.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.