Fuskande storföretag frias i Frankrike

Europas största åkeribolag – franska Norbert Dentressangle – anlitade lågprischaufförer från andra länder. Facket anser att företaget har ägnat sig åt fusk och social dumpning. Bevisen räckte inte i domstol och bolaget friades. Nu hoppas facket på ny prövning.

– De forslades hit i minibussar, och gick på sina pass här. Sedan bodde de i sina lastbilar i flera veckor.

Det berättar Nicolas Peyrot, som jobbar hos Norbert Dentressangle – som köptes upp av amerikanska XPO Logistics förra året. Hans fack, CFTC, har varit med om att driva processen mot det franska transportföretaget.

Enligt facken och franska socialförsäkringsmyndigheter har Europas största åkeribolag ägnat sig åt systematiskt utstationeringsfusk och social dumpning. De anser att Norbert Dentressangle exploaterade tusentals lågprischaufförer.

Arbetsgivaren å sin sida har hela tiden hävdat att man följde gällande regler till punkt och pricka. I en dom från den 26:e maj går också företaget fri från anklagelserna.

– Men vi vet att vi har rätt. Såklart att jag är besviken över domen. Men den var inte helt oväntad. 90 procent av bevisen kunde inte användas på grund av att polisen ska ha begått fel i hanteringen, säger Nicolas Peyrot.

Han hoppas att en ny domstol ser annorlunda på bevisföringen, för oavsett domen vidhåller han sina anklagelser. Åklagarmyndigheten, som hade yrkat på stränga straff, har också genast överklagat.

– Den här rättsliga processen är oerhört viktig. Vi vet att många andra transportföretag fuskar. Men ett börsnoterat företag som vårt måste föregå med gott exempel, säger Nicolas Peyrot.

Enligt anklagelserna tog det franska företaget hit tusentals chaufförer från Rumänien, Polen och Portugal under åren 2009 och 2012. Åkaren ska ha använt sig av underleverantörer i andra länder för att engagera chaufförerna, fast det i själva verket handlade om förtäckta filialer. De kunde få två, tre gånger lägre lön än sina franska kollegor.

Nicolas Peyrot berättar att stämningen ofta var obehaglig. De utländska chaufförerna togs inte väl emot av sina franska kollegor.

– Man anklagade dem för att ta jobben från fransmännen. De var misstänksamma mot oss i facket också, tills vi förklarade att vi inte hade något emot dem som personer. Vi har inget emot utländsk arbetskraft. Men vi vill att de ska jobba med samma villkor som de inhemska chaufförerna.

Fusket med lågprisarbetskraften kan enligt facket ha lett till att hundratals jobb har försvunnit i Frankrike.

Men Nicolas Peyrot säger också att det har blivit svårare för de franska företagen att kringgå reglerna för utstationering på grund av en skärpning av lagen förra året.

Anna Trenning-Himmelsbach
Frilansjournalist i Frankrike

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.