Fuskande storföretag frias i Frankrike

Europas största åkeribolag – franska Norbert Dentressangle – anlitade lågprischaufförer från andra länder. Facket anser att företaget har ägnat sig åt fusk och social dumpning. Bevisen räckte inte i domstol och bolaget friades. Nu hoppas facket på ny prövning.

– De forslades hit i minibussar, och gick på sina pass här. Sedan bodde de i sina lastbilar i flera veckor.

Det berättar Nicolas Peyrot, som jobbar hos Norbert Dentressangle – som köptes upp av amerikanska XPO Logistics förra året. Hans fack, CFTC, har varit med om att driva processen mot det franska transportföretaget.

Enligt facken och franska socialförsäkringsmyndigheter har Europas största åkeribolag ägnat sig åt systematiskt utstationeringsfusk och social dumpning. De anser att Norbert Dentressangle exploaterade tusentals lågprischaufförer.

Arbetsgivaren å sin sida har hela tiden hävdat att man följde gällande regler till punkt och pricka. I en dom från den 26:e maj går också företaget fri från anklagelserna.

– Men vi vet att vi har rätt. Såklart att jag är besviken över domen. Men den var inte helt oväntad. 90 procent av bevisen kunde inte användas på grund av att polisen ska ha begått fel i hanteringen, säger Nicolas Peyrot.

Han hoppas att en ny domstol ser annorlunda på bevisföringen, för oavsett domen vidhåller han sina anklagelser. Åklagarmyndigheten, som hade yrkat på stränga straff, har också genast överklagat.

– Den här rättsliga processen är oerhört viktig. Vi vet att många andra transportföretag fuskar. Men ett börsnoterat företag som vårt måste föregå med gott exempel, säger Nicolas Peyrot.

Enligt anklagelserna tog det franska företaget hit tusentals chaufförer från Rumänien, Polen och Portugal under åren 2009 och 2012. Åkaren ska ha använt sig av underleverantörer i andra länder för att engagera chaufförerna, fast det i själva verket handlade om förtäckta filialer. De kunde få två, tre gånger lägre lön än sina franska kollegor.

Nicolas Peyrot berättar att stämningen ofta var obehaglig. De utländska chaufförerna togs inte väl emot av sina franska kollegor.

– Man anklagade dem för att ta jobben från fransmännen. De var misstänksamma mot oss i facket också, tills vi förklarade att vi inte hade något emot dem som personer. Vi har inget emot utländsk arbetskraft. Men vi vill att de ska jobba med samma villkor som de inhemska chaufförerna.

Fusket med lågprisarbetskraften kan enligt facket ha lett till att hundratals jobb har försvunnit i Frankrike.

Men Nicolas Peyrot säger också att det har blivit svårare för de franska företagen att kringgå reglerna för utstationering på grund av en skärpning av lagen förra året.

Anna Trenning-Himmelsbach
Frilansjournalist i Frankrike

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Tidningsbuntar och lådor med post

Inga brev för småländska tidningsbud

Tidningsbud. I Småland slutar tidningsbuden att dela ut post på sina rundor. Hall Media avslutar samarbetet med Bring. Tidningsprenumeranterna klagade och brevleveranserna var inte särskilt lönsamma.

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.