Fuskande storföretag frias i Frankrike

Europas största åkeribolag – franska Norbert Dentressangle – anlitade lågprischaufförer från andra länder. Facket anser att företaget har ägnat sig åt fusk och social dumpning. Bevisen räckte inte i domstol och bolaget friades. Nu hoppas facket på ny prövning.

– De forslades hit i minibussar, och gick på sina pass här. Sedan bodde de i sina lastbilar i flera veckor.

Det berättar Nicolas Peyrot, som jobbar hos Norbert Dentressangle – som köptes upp av amerikanska XPO Logistics förra året. Hans fack, CFTC, har varit med om att driva processen mot det franska transportföretaget.

Enligt facken och franska socialförsäkringsmyndigheter har Europas största åkeribolag ägnat sig åt systematiskt utstationeringsfusk och social dumpning. De anser att Norbert Dentressangle exploaterade tusentals lågprischaufförer.

Arbetsgivaren å sin sida har hela tiden hävdat att man följde gällande regler till punkt och pricka. I en dom från den 26:e maj går också företaget fri från anklagelserna.

– Men vi vet att vi har rätt. Såklart att jag är besviken över domen. Men den var inte helt oväntad. 90 procent av bevisen kunde inte användas på grund av att polisen ska ha begått fel i hanteringen, säger Nicolas Peyrot.

Han hoppas att en ny domstol ser annorlunda på bevisföringen, för oavsett domen vidhåller han sina anklagelser. Åklagarmyndigheten, som hade yrkat på stränga straff, har också genast överklagat.

– Den här rättsliga processen är oerhört viktig. Vi vet att många andra transportföretag fuskar. Men ett börsnoterat företag som vårt måste föregå med gott exempel, säger Nicolas Peyrot.

Enligt anklagelserna tog det franska företaget hit tusentals chaufförer från Rumänien, Polen och Portugal under åren 2009 och 2012. Åkaren ska ha använt sig av underleverantörer i andra länder för att engagera chaufförerna, fast det i själva verket handlade om förtäckta filialer. De kunde få två, tre gånger lägre lön än sina franska kollegor.

Nicolas Peyrot berättar att stämningen ofta var obehaglig. De utländska chaufförerna togs inte väl emot av sina franska kollegor.

– Man anklagade dem för att ta jobben från fransmännen. De var misstänksamma mot oss i facket också, tills vi förklarade att vi inte hade något emot dem som personer. Vi har inget emot utländsk arbetskraft. Men vi vill att de ska jobba med samma villkor som de inhemska chaufförerna.

Fusket med lågprisarbetskraften kan enligt facket ha lett till att hundratals jobb har försvunnit i Frankrike.

Men Nicolas Peyrot säger också att det har blivit svårare för de franska företagen att kringgå reglerna för utstationering på grund av en skärpning av lagen förra året.

Anna Trenning-Himmelsbach
Frilansjournalist i Frankrike

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.