Fusk för att överleva i transportsektorn

Transportbranschen. En av fyra arbetsgivare inom transport- och byggsektorn anser att de inte kan överleva utan att fuska med reglerna för skatter, arbetstider och arbetsmiljö. Det visar en omfattande intervjuundersökning från Arbetsmiljöverket.

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som saknar arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbranscherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Bättre tillsyn

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Egenföretagare och bemanning

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd. En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit mer allmänt att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal. Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Okunskap?

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön tror transportföretagen mest beror på okunskap, att det är lätt att komma undan eftersom kontrollerna brister, att man på så sätt vinner affärer och att ”alla gör det”. Andra anger komplexa regler och papperskrångel.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschyssta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som inte har arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbrancherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd.

En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit vanligare att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal.

Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön, tror fler transportföretag mer beror på att ”alla gör det” än på grund av okunskap. Företagen med lite fler anställda tror ändå att okunskap är en förklaring. Andra anger komplexa regler och papperskrångel, att det är ett sätt att vinna affärer och att regelverket inte följs upp av myndigheterna.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschysta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Transportarbetarens logga

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.