Fungerar krockdockan i lastbilshytten?

Hur skyddar man bäst bröstkorgen på chaufförer i tung trafik – vid frontalkollisioner? Forskningsassistent Kristian Holmqvist tar sig an frågan i en avhandling som i dag presenteras vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Den som förväntar sig färdiga svar på bästa krockskyddet i lastbilen måste dock ge sig till tåls. I avhandlingen som Kristian Holmqvist nu disputerar på vill han snarare uppmuntra och motivera lastbilstillverkarna att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.

Därför har Holmqvist tittat närmare på krockdockan, som används vid tester i provlab. Dockan är framtagen för krocktester med personbil, där förarna oftast råkar värre ut än yrkeschaufförerna. Frågan är om den fungerar även i lastbilshytten? Mäter man rätt saker?

Granskningen har gjorts i samarbete med Volvo Lastvagnar.

– Om andra företag också använder krockdockor för krocktester med lastbil är väldigt dåligt dokumenterat, men jag kan tänka mig att fler gör det, säger Kristian Holmqvist.

Statistiken pekar på att tungbilsförare främst råkar ut för frontalkrockar och vältolyckor, förklarar doktoranden.

– Men i detta projekt har vi lagt fokus på frontalkrockar och chaufförens bröstkorg. Där finns alla vitala organ och risken är störst att man skadar sig i bröstet vid en frontalkrock.

Varför har du intresserat dig för just säkerhet i tunga fordon?

– Jag fick en fråga från Chalmers och Volvo lastvagnar. Företaget funderade över vad de egentligen mätte i sina krocktester och vad de kunde förbättra. Okej, sa jag, vi tar och börjar se efter, säger Kristian Holmqvist.

Var det något resultat som överraskade dig?

– Nej, inte egentligen. Jag har inget slutgiltigt svar på hur man kan öka säkerheten, men det här ger en grund för att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.

Hur säkra är lastbilshytterna i dag?

– Det man kan säga är att lastbilsbilschaufförer generellt står för en till två procent av dödsolyckorna i trafiken. Även om varje olycka är en tragedi är det en ganska låg siffra, om man jämför med personbilsförarna.

Fotnot. Avhandlingen heter ”Chest injury protection for heavy goods vehicle drivers in frontal collision” och läggs fram på Chalmers tekniska högskola vid institutionen Tillämpad mekanik i Göteborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.