Shawn Hussein och Bengt-Ove Selander jobbar på Rambos återvinningscentral i Lysekil.
Close
Shawn Hussein och Bengt-Ove Selander jobbar på Rambos återvinningscentral i Lysekil.
Close
corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.

Miljöarbetare Bengt-Ove Selander ser illmarig ut. Han och kollegerna på renhållningsföretaget Rambo jobbar på Sveriges vackraste återvinningscentral, belägen på en granitklippa utanför Lysekil.

Den här måndagen blåser det snålt från havet.

– Det gör det alltid. Det är enda nackdelen med läget, säger jobbarkompisen Shawn Hussein, som tidigare bott i Stockholm.

Hur är det att jobba med en ”08”, undrar Transportarbetarens utsända med adress till Bengt-Ove Selander.

– Det går bra, svarar han med samma glimt i ögat.

Och det här med folks förnuft…

– Hela tiden är det likadant, intygar Bengt-Ove Selander.  Står det ”töm plastsäckarna”, så kastar folk i allt i containern. Även säcken.

Vad är det konstigaste avfall som kommit?

– Det är nog den strandade valen i somras. Den var jättestor. Fast jag hade semester då, så det var andra som fick ta hand om den. Jag tror att valen grävdes ner någonstans på området.

En äldre man i brun jacka har trotsat alla corona-varningar för att göra sig kvitt lite plastsopor. Han parkerar bilen vid en container, öppnar skuffen och morsar vant på miljöarbetarna.

Är du ofta här? undslipper det Transportarbetaren frågvisa reporter.

– Ja, och det är mest för att personalen är så trevlig. Fast man borde ha byggt något annat här, med tanke på havsutsikten.

Ett äldreboende till exempel?

– Varför inte, nickar mannen vänligt.

Fler kunder strömmar till. En ung kille med bil och släpkärra kör fram till berget med trasiga lastpallar och annat träavfall. Flocken av måsar överröstar både vindbrus och motorbuller från lastmaskinerna som bökar i de olika högarna.

Bengt-Ove Selander plockar upp några sjok dumpad gul isolering som inte vill ligga kvar i containern när vinden friskar i.

I fem år har han jobbat på återvinningsanläggningen. Innan dess var han chaufför och körde avfall. Tills ryggen sa stopp. Nu är han nöjd med både jobbet och arbetsgivaren, Rambo. Ett kommunalt bolag som hämtar in hushållssoporna i fyra västkustkommuner.

Som alla andra följer Bengt-Ove Selander nyhetsrapporteringen om pandemin.

– Folk tar det inte på tillräckligt stort allvar, tycker jag. I synnerhet inte de som faktiskt riskerar att dö. För egen del är jag mest oroad över samhällsekonomin. Ingen vet inte hur det här kommer att sluta.

– Det enda positiva är miljön. Så här bra har väl luftkvaliteten inte varit på flera år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Transportarbetarens logga

”För lite, för sent”

Taxi. Statens kontantstöd på sammanlagt 39 miljarder ska rädda företag vars omsättning kraftigt sjunkit. Men pengarna betalas ut först i juli. Då riskerar två av tre taxiföretag redan ha gått i konkurs, visar en enkät.

Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.