Close
Två företag som kör ut färdigmat för Hungrig.se och Onlinepizza ligger i tvist med varandra. I striden använde T Group Logistics (TGL) detta avtal, med hot om anmälan till Skatteverket. Logotypen överst på avtalet är olovligen kopierad från en dansk advokatfirma.
Close

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

I somras skrev Transportarbetaren om Joakim Åman som fick jobb som matbud i Norrköping. Han blev blåst på lön och milersättning och kontaktade till slut facket.

Åman arbetade på FLX consulting, ett bolag som anlitats av T Group logistics i Malmö. Längst upp i kedjan fanns – då som nu – beställningssajten Hungrig.se.

För Joakim Åman och flera andra chaufförer slutade äventyret någorlunda lyckligt. FLX:s huvudman gick visserligen under jorden med obetalda skatter, men Hungrig.se gick in och såg till att anställda fick ut sina löner och i vissa fall nya jobb.

I efterspelet fick T Group logistics en rejäl skrapa av Hungrig.se för att man olovligen tagit in FLX.

Nu är det dags för en ny akt i krogmatsdramat. Den här gången innehas rollerna av Hungrig.se, Onlinepizza, T Group logistics, Delivery perfection och längst ner i näringskedjan – Roger (fingerat namn) med egen budfirma i Umeå.

Precis som tidigare startar dramat med att vi vanliga hyggliga invånare inte orkar laga middag, utan beställer hämtmat. Med hemkörning till ett pris som borde få varje normal yrkesförare att höja på ögonbrynen.

Beställningen lägger vi i just det här fallet hos Hungrig.se. Eller Onlinepizza. Som i nästa steg lägger ut själva hemkörningen på T Group logistics (i fortsättningen kallat T Group), alternativt T Groups systerföretag Delivery perfection (Delivery).

Det är två budföretag som ägs av paret Tillie Lehnsdal och Mohammed Hamed och som enligt egna uppgifter utför 30 000 matleveranser i månaden.

T Group och Delivery har egna förare, som kör på ren provision.

Men inte bara. I Umeå fann paret Roger. Han startade egen firma, anställde bud och började köra för T Group och Delivery.

I dag, efter ett par års samarbete, är parterna inte längre vänner. Roger anklagar paret Lehnsdal/Hamed för att ha punkterat hans ekonomi. Bland annat genom orimliga straffavgifter, oväntade bilkostnader, utebliven milersättning och slutligen sänkt ersättning – från 90 till 50 kronor per hemleverans.

– De är skyldiga mig minst 300 000 kronor. Min ekonomi är körd i botten, säger Roger som sagt upp samarbetsavtalet och kopplat in advokat.

Tillie Lehnsdal och Mohammed Hamed tillbakavisar all kritik och hävdar att det tvärtom är Roger som står i skuld till dem.

För att sätta tryck på Roger skickade paret över ett avtal med en text som ser ut att vara skriven av en välrenommerad advokatfirma. Där anklagas Roger för kontraktsbrott och illojalitet. Plus skattefiffel och tricksande med löner och konton.

Avtalet innehåller extremt långtgående konkurrensklausuler, med ett vite på en miljon kronor. I praktiken yrkesförbud för Roger som matutkörare för all framtid i Sverige.

Om Roger skriver under de hårda kraven lovar paret Lehnsdal och Hamed skriftligen att se mellan fingrarna och inte anmäla de påstådda ekobrotten.

Överst på avtalet finns logotypen ”Selskabsadvokaterne”. Ett danskt bolag med affärsjuridik som specialitet.

Innehållet fick Roger att reagera. Det gör även Transportarbetaren. Är det verkligen Selskabsadvokaterne som skrivit den märkliga avtalstexten?

Svaret kommer från Danmark. Från Troels Wenzel Østergaard, vd på advokatbyrån. Han skriver:

SelskabsAdvokaterne har ikke udarbejdet pågældende aftale og vi har hverken T Group Logistics AB og/eller Deliveri Perfektion Sverige AB som klienter.
Vi tager naturligvis stærk afstand hvis nogle misbruger vores navn og lukrer på vores renomme som et seriøst advokatfirma med speciale i kontrakter og erhvervsret. Benyttelsen af vores logo og benyttelsen af vores firmanavn er blevet politianmeldt til dansk politi.

Roger har skickat det hemsnickrade utpressningsavtalet till sin advokat i Umeå. Tillie Lehnsdal anser att kraven som ställs i avtalet är motiverade:

– Roger har tagit egna kunder bakom ryggen på oss. Han har inte levt upp till lojalitetsplikten i kontraktet som finns med oss.

Varför finns Selskabsadvokaternes logga på ert avtal? Den byrån har ju inget med avtalstexten att göra?

– Det blev fel. När vi insåg det skickade vi ett nytt avtal.

Hur då fel? Hur kan man av misstag råka kopiera loggan från en känd juristfirma och lägga in på ett dokument som används i en tvist?

– Det blev fel helt enkelt. Inget konstigt med det. Det konstiga är att Roger inte levt upp till kraven vi ställt på honom.

I avtalet lovar ni skriftligen att inte anmäla Roger till Skatteverket för skattefusk och ”falska konton” – om han skriver under. Är det seriöst att agera så?

– Det vill jag inte svara på.

I dag har Roger startat ett nytt bolag och ska börja köra ut färdigmat för en annan beställningssajt.

T Group rekryterar samtidigt nya bud som ska köra för Hungrig.se och Onlinepizza i Umeå. Transportarbetaren har kommit över ett anställningsdokument från T Group. De anställda får ingen fast lön eller fast timlön. Bara 50 kronor per leverans. ”Efter skatt”. Då ingår semesterersättningen.

Buden ska hålla med egen smartphone. Den som krockar med företagsbilen får självrisken dragen på lönen – om budet orsakat skadan.

Den som ertappas med att röka i bilen eller vid restaurangen eller slutkunden sparkas med omedelbar verkan och riskerar böter på 5 000 kronor.

Om buden verkligen får 50 kronor per leverans, efter skatt, så måste Lehnsdal/Hamed betala omkring 95 kronor, brutto. När även arbetsgivaravgiften läggs på.

Transportarbetaren har tagit del av underlag som visar hur mycket Roger, som underleverantör, fick betalt hösten 2018.

På en månad utförde Rogers anställda närmare 2 500 leveranser. För varje leverans betalade T Group/Delivery bara 50 kronor. Brutto. Den summan skulle räcka till lön, skatt, sociala avgifter, bilkostnader med mera. Det som blir kvar till nettolön blir högst 20-25 kronor.

Samtidigt krävde T Group/Delivery i samarbetsavtalet att Roger skulle betala medarbetarna ”en lön som minst motsvarar en svensk avtalsenlig lön för den aktuella branschen”.

– Det var helt omöjligt att få ihop ekvationen. Därför avbröt jag samarbetet, säger Roger.

Transportarbetaren har ställt upprepade mejlfrågor till Tillie Lehnsdal och Mohammad Hamed, för att få svar på hur Roger skulle få verksamheten att gå ihop, med den låga ersättningen.

Tidningen har också tagit del av kontraktet som ursprungligen skrevs mellan parterna. Där framgår att ersättningen ska vara 90 kronor per leverans, inte 50 kronor.

Varför sänktes ersättningen drastiskt?

Inte heller den frågan har Transportarbetaren fått svar på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Så lyfter och bär du rätt

Arbetsmiljö. Ergonomen Jan-Erik Ståhl ger tips och råd om hur du som terminalarbetare och chaufför kan bära och lyfta på ett bättre sätt – för att spara din kropp. Att strunta i hjälpmedel och ta snabba genvägar kan kosta dig värk och besvär längre fram.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.