Close
Två företag som kör ut färdigmat för Hungrig.se och Onlinepizza ligger i tvist med varandra. I striden använde T Group Logistics (TGL) detta avtal, med hot om anmälan till Skatteverket. Logotypen överst på avtalet är olovligen kopierad från en dansk advokatfirma.
Close

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

I somras skrev Transportarbetaren om Joakim Åman som fick jobb som matbud i Norrköping. Han blev blåst på lön och milersättning och kontaktade till slut facket.

Åman arbetade på FLX consulting, ett bolag som anlitats av T Group logistics i Malmö. Längst upp i kedjan fanns – då som nu – beställningssajten Hungrig.se.

För Joakim Åman och flera andra chaufförer slutade äventyret någorlunda lyckligt. FLX:s huvudman gick visserligen under jorden med obetalda skatter, men Hungrig.se gick in och såg till att anställda fick ut sina löner och i vissa fall nya jobb.

I efterspelet fick T Group logistics en rejäl skrapa av Hungrig.se för att man olovligen tagit in FLX.

Nu är det dags för en ny akt i krogmatsdramat. Den här gången innehas rollerna av Hungrig.se, Onlinepizza, T Group logistics, Delivery perfection och längst ner i näringskedjan – Roger (fingerat namn) med egen budfirma i Umeå.

Precis som tidigare startar dramat med att vi vanliga hyggliga invånare inte orkar laga middag, utan beställer hämtmat. Med hemkörning till ett pris som borde få varje normal yrkesförare att höja på ögonbrynen.

Beställningen lägger vi i just det här fallet hos Hungrig.se. Eller Onlinepizza. Som i nästa steg lägger ut själva hemkörningen på T Group logistics (i fortsättningen kallat T Group), alternativt T Groups systerföretag Delivery perfection (Delivery).

Det är två budföretag som ägs av paret Tillie Lehnsdal och Mohammed Hamed och som enligt egna uppgifter utför 30 000 matleveranser i månaden.

T Group och Delivery har egna förare, som kör på ren provision.

Men inte bara. I Umeå fann paret Roger. Han startade egen firma, anställde bud och började köra för T Group och Delivery.

I dag, efter ett par års samarbete, är parterna inte längre vänner. Roger anklagar paret Lehnsdal/Hamed för att ha punkterat hans ekonomi. Bland annat genom orimliga straffavgifter, oväntade bilkostnader, utebliven milersättning och slutligen sänkt ersättning – från 90 till 50 kronor per hemleverans.

– De är skyldiga mig minst 300 000 kronor. Min ekonomi är körd i botten, säger Roger som sagt upp samarbetsavtalet och kopplat in advokat.

Tillie Lehnsdal och Mohammed Hamed tillbakavisar all kritik och hävdar att det tvärtom är Roger som står i skuld till dem.

För att sätta tryck på Roger skickade paret över ett avtal med en text som ser ut att vara skriven av en välrenommerad advokatfirma. Där anklagas Roger för kontraktsbrott och illojalitet. Plus skattefiffel och tricksande med löner och konton.

Avtalet innehåller extremt långtgående konkurrensklausuler, med ett vite på en miljon kronor. I praktiken yrkesförbud för Roger som matutkörare för all framtid i Sverige.

Om Roger skriver under de hårda kraven lovar paret Lehnsdal och Hamed skriftligen att se mellan fingrarna och inte anmäla de påstådda ekobrotten.

Överst på avtalet finns logotypen ”Selskabsadvokaterne”. Ett danskt bolag med affärsjuridik som specialitet.

Innehållet fick Roger att reagera. Det gör även Transportarbetaren. Är det verkligen Selskabsadvokaterne som skrivit den märkliga avtalstexten?

Svaret kommer från Danmark. Från Troels Wenzel Østergaard, vd på advokatbyrån. Han skriver:

SelskabsAdvokaterne har ikke udarbejdet pågældende aftale og vi har hverken T Group Logistics AB og/eller Deliveri Perfektion Sverige AB som klienter.
Vi tager naturligvis stærk afstand hvis nogle misbruger vores navn og lukrer på vores renomme som et seriøst advokatfirma med speciale i kontrakter og erhvervsret. Benyttelsen af vores logo og benyttelsen af vores firmanavn er blevet politianmeldt til dansk politi.

Roger har skickat det hemsnickrade utpressningsavtalet till sin advokat i Umeå. Tillie Lehnsdal anser att kraven som ställs i avtalet är motiverade:

– Roger har tagit egna kunder bakom ryggen på oss. Han har inte levt upp till lojalitetsplikten i kontraktet som finns med oss.

Varför finns Selskabsadvokaternes logga på ert avtal? Den byrån har ju inget med avtalstexten att göra?

– Det blev fel. När vi insåg det skickade vi ett nytt avtal.

Hur då fel? Hur kan man av misstag råka kopiera loggan från en känd juristfirma och lägga in på ett dokument som används i en tvist?

– Det blev fel helt enkelt. Inget konstigt med det. Det konstiga är att Roger inte levt upp till kraven vi ställt på honom.

I avtalet lovar ni skriftligen att inte anmäla Roger till Skatteverket för skattefusk och ”falska konton” – om han skriver under. Är det seriöst att agera så?

– Det vill jag inte svara på.

I dag har Roger startat ett nytt bolag och ska börja köra ut färdigmat för en annan beställningssajt.

T Group rekryterar samtidigt nya bud som ska köra för Hungrig.se och Onlinepizza i Umeå. Transportarbetaren har kommit över ett anställningsdokument från T Group. De anställda får ingen fast lön eller fast timlön. Bara 50 kronor per leverans. ”Efter skatt”. Då ingår semesterersättningen.

Buden ska hålla med egen smartphone. Den som krockar med företagsbilen får självrisken dragen på lönen – om budet orsakat skadan.

Den som ertappas med att röka i bilen eller vid restaurangen eller slutkunden sparkas med omedelbar verkan och riskerar böter på 5 000 kronor.

Om buden verkligen får 50 kronor per leverans, efter skatt, så måste Lehnsdal/Hamed betala omkring 95 kronor, brutto. När även arbetsgivaravgiften läggs på.

Transportarbetaren har tagit del av underlag som visar hur mycket Roger, som underleverantör, fick betalt hösten 2018.

På en månad utförde Rogers anställda närmare 2 500 leveranser. För varje leverans betalade T Group/Delivery bara 50 kronor. Brutto. Den summan skulle räcka till lön, skatt, sociala avgifter, bilkostnader med mera. Det som blir kvar till nettolön blir högst 20-25 kronor.

Samtidigt krävde T Group/Delivery i samarbetsavtalet att Roger skulle betala medarbetarna ”en lön som minst motsvarar en svensk avtalsenlig lön för den aktuella branschen”.

– Det var helt omöjligt att få ihop ekvationen. Därför avbröt jag samarbetet, säger Roger.

Transportarbetaren har ställt upprepade mejlfrågor till Tillie Lehnsdal och Mohammad Hamed, för att få svar på hur Roger skulle få verksamheten att gå ihop, med den låga ersättningen.

Tidningen har också tagit del av kontraktet som ursprungligen skrevs mellan parterna. Där framgår att ersättningen ska vara 90 kronor per leverans, inte 50 kronor.

Varför sänktes ersättningen drastiskt?

Inte heller den frågan har Transportarbetaren fått svar på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

Förarbrist – läge för höjd lön?

Åkeri. Högkonjunktur och byggboom driver på åkeribranschen. På tio års sikt saknas 50 000 lastbilsförare. Guldläge för höjd lön?

Transportarbetarens logga

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.