Close
Två företag som kör ut färdigmat för Hungrig.se och Onlinepizza ligger i tvist med varandra. I striden använde T Group Logistics (TGL) detta avtal, med hot om anmälan till Skatteverket. Logotypen överst på avtalet är olovligen kopierad från en dansk advokatfirma.
Close

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

I somras skrev Transportarbetaren om Joakim Åman som fick jobb som matbud i Norrköping. Han blev blåst på lön och milersättning och kontaktade till slut facket.

Åman arbetade på FLX consulting, ett bolag som anlitats av T Group logistics i Malmö. Längst upp i kedjan fanns – då som nu – beställningssajten Hungrig.se.

För Joakim Åman och flera andra chaufförer slutade äventyret någorlunda lyckligt. FLX:s huvudman gick visserligen under jorden med obetalda skatter, men Hungrig.se gick in och såg till att anställda fick ut sina löner och i vissa fall nya jobb.

I efterspelet fick T Group logistics en rejäl skrapa av Hungrig.se för att man olovligen tagit in FLX.

Nu är det dags för en ny akt i krogmatsdramat. Den här gången innehas rollerna av Hungrig.se, Onlinepizza, T Group logistics, Delivery perfection och längst ner i näringskedjan – Roger (fingerat namn) med egen budfirma i Umeå.

Precis som tidigare startar dramat med att vi vanliga hyggliga invånare inte orkar laga middag, utan beställer hämtmat. Med hemkörning till ett pris som borde få varje normal yrkesförare att höja på ögonbrynen.

Beställningen lägger vi i just det här fallet hos Hungrig.se. Eller Onlinepizza. Som i nästa steg lägger ut själva hemkörningen på T Group logistics (i fortsättningen kallat T Group), alternativt T Groups systerföretag Delivery perfection (Delivery).

Det är två budföretag som ägs av paret Tillie Lehnsdal och Mohammed Hamed och som enligt egna uppgifter utför 30 000 matleveranser i månaden.

T Group och Delivery har egna förare, som kör på ren provision.

Men inte bara. I Umeå fann paret Roger. Han startade egen firma, anställde bud och började köra för T Group och Delivery.

I dag, efter ett par års samarbete, är parterna inte längre vänner. Roger anklagar paret Lehnsdal/Hamed för att ha punkterat hans ekonomi. Bland annat genom orimliga straffavgifter, oväntade bilkostnader, utebliven milersättning och slutligen sänkt ersättning – från 90 till 50 kronor per hemleverans.

– De är skyldiga mig minst 300 000 kronor. Min ekonomi är körd i botten, säger Roger som sagt upp samarbetsavtalet och kopplat in advokat.

Tillie Lehnsdal och Mohammed Hamed tillbakavisar all kritik och hävdar att det tvärtom är Roger som står i skuld till dem.

För att sätta tryck på Roger skickade paret över ett avtal med en text som ser ut att vara skriven av en välrenommerad advokatfirma. Där anklagas Roger för kontraktsbrott och illojalitet. Plus skattefiffel och tricksande med löner och konton.

Avtalet innehåller extremt långtgående konkurrensklausuler, med ett vite på en miljon kronor. I praktiken yrkesförbud för Roger som matutkörare för all framtid i Sverige.

Om Roger skriver under de hårda kraven lovar paret Lehnsdal och Hamed skriftligen att se mellan fingrarna och inte anmäla de påstådda ekobrotten.

Överst på avtalet finns logotypen ”Selskabsadvokaterne”. Ett danskt bolag med affärsjuridik som specialitet.

Innehållet fick Roger att reagera. Det gör även Transportarbetaren. Är det verkligen Selskabsadvokaterne som skrivit den märkliga avtalstexten?

Svaret kommer från Danmark. Från Troels Wenzel Østergaard, vd på advokatbyrån. Han skriver:

SelskabsAdvokaterne har ikke udarbejdet pågældende aftale og vi har hverken T Group Logistics AB og/eller Deliveri Perfektion Sverige AB som klienter.
Vi tager naturligvis stærk afstand hvis nogle misbruger vores navn og lukrer på vores renomme som et seriøst advokatfirma med speciale i kontrakter og erhvervsret. Benyttelsen af vores logo og benyttelsen af vores firmanavn er blevet politianmeldt til dansk politi.

Roger har skickat det hemsnickrade utpressningsavtalet till sin advokat i Umeå. Tillie Lehnsdal anser att kraven som ställs i avtalet är motiverade:

– Roger har tagit egna kunder bakom ryggen på oss. Han har inte levt upp till lojalitetsplikten i kontraktet som finns med oss.

Varför finns Selskabsadvokaternes logga på ert avtal? Den byrån har ju inget med avtalstexten att göra?

– Det blev fel. När vi insåg det skickade vi ett nytt avtal.

Hur då fel? Hur kan man av misstag råka kopiera loggan från en känd juristfirma och lägga in på ett dokument som används i en tvist?

– Det blev fel helt enkelt. Inget konstigt med det. Det konstiga är att Roger inte levt upp till kraven vi ställt på honom.

I avtalet lovar ni skriftligen att inte anmäla Roger till Skatteverket för skattefusk och ”falska konton” – om han skriver under. Är det seriöst att agera så?

– Det vill jag inte svara på.

I dag har Roger startat ett nytt bolag och ska börja köra ut färdigmat för en annan beställningssajt.

T Group rekryterar samtidigt nya bud som ska köra för Hungrig.se och Onlinepizza i Umeå. Transportarbetaren har kommit över ett anställningsdokument från T Group. De anställda får ingen fast lön eller fast timlön. Bara 50 kronor per leverans. ”Efter skatt”. Då ingår semesterersättningen.

Buden ska hålla med egen smartphone. Den som krockar med företagsbilen får självrisken dragen på lönen – om budet orsakat skadan.

Den som ertappas med att röka i bilen eller vid restaurangen eller slutkunden sparkas med omedelbar verkan och riskerar böter på 5 000 kronor.

Om buden verkligen får 50 kronor per leverans, efter skatt, så måste Lehnsdal/Hamed betala omkring 95 kronor, brutto. När även arbetsgivaravgiften läggs på.

Transportarbetaren har tagit del av underlag som visar hur mycket Roger, som underleverantör, fick betalt hösten 2018.

På en månad utförde Rogers anställda närmare 2 500 leveranser. För varje leverans betalade T Group/Delivery bara 50 kronor. Brutto. Den summan skulle räcka till lön, skatt, sociala avgifter, bilkostnader med mera. Det som blir kvar till nettolön blir högst 20-25 kronor.

Samtidigt krävde T Group/Delivery i samarbetsavtalet att Roger skulle betala medarbetarna ”en lön som minst motsvarar en svensk avtalsenlig lön för den aktuella branschen”.

– Det var helt omöjligt att få ihop ekvationen. Därför avbröt jag samarbetet, säger Roger.

Transportarbetaren har ställt upprepade mejlfrågor till Tillie Lehnsdal och Mohammad Hamed, för att få svar på hur Roger skulle få verksamheten att gå ihop, med den låga ersättningen.

Tidningen har också tagit del av kontraktet som ursprungligen skrevs mellan parterna. Där framgår att ersättningen ska vara 90 kronor per leverans, inte 50 kronor.

Varför sänktes ersättningen drastiskt?

Inte heller den frågan har Transportarbetaren fått svar på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förarbrist – läge för höjd lön?

Åkeri. Högkonjunktur och byggboom driver på åkeribranschen. På tio års sikt saknas 50 000 lastbilsförare. Guldläge för höjd lön?

Transportarbetarens logga

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.