Friåkare döms att betala halv miljon för kopierad taxilogga

Taxi. En taxiåkare i Göteborg har dömts att betala 500 000 kronor i vite för att ha använt en logotype som varit alltför lik skyltningen på Taxi Göteborgs bilar. Hotet om vite utfärdades 2015. Enligt domstolen har åkaren efter det struntat i att ändra loggan på en bil.

– Domen är orättvis, säger den utpekade taxiföretagaren som numera kör för Uber.

Taxi Göteborg är en stor välrenommerad beställningscentral med gul-svarta dekaler på bilarna. Precis som i andra storstäder är det vanligt att friåkare i Göteborg skaffar märkning och takskyltar som är lätt att förväxla med de stora etablerade bolagens.

Taxi Göteborg har drivit två fall till domstol de senaste åren. Men enligt marknadschef Petra Kling är problemet mycket större än så:

– Vi hittar hela tiden friåkare som kopierar vårt varumärke. Vi fotograferar och dokumenterar och skickar sedan varningsbrev till de här företagen. Kravet vi ställer är att de ska ändra skyltningen och visa upp bilarna för oss efteråt. Annars blir det rättsliga åtgärder.

Vad är det allvarligaste med varumärkesintrången?

Petra Kling säger:

– Att kunder blir lurade. Resenärer kliver in i en taxi och upptäcker för sent att det inte är en bil från Taxi Göteborg. Många hör av sig till oss när de fått betala överpriser. Men det finns säkerligen ett stort mörkertal. Folk känner sig lurade, men kontaktar inte oss.

– Nu har domstolen dömt ut ett vite. När det har skett tidigare har domarna fått en viss preventiv effekt och problemen har minskat. Men det kommer och går.

I det aktuella fallet satte Marknadsdomstolen ner foten i juni 2015. Taxiåkaren, som då hade ett par tre bilar, ålades att ändra loggan. Om det inte skedde hotades åkeriet av ett vite på en miljon kronor.

Ett år senare, den 28 maj 2016, fotograferade ett vittne en fribil med samma snarlika takskylt kvar. Taxi Göteborg skickade en ny anmälan till rätten, som numera heter Patent- och marknadsdomstolen.

Den 20 november föll domen. Friåkaren fälls och ska betala vite till staten, plus Taxi Göteborgs rättegångskostnader på närmare 60 000 kronor. Fast själva vitet halveras. Till 500 000 kronor.

Rätten motiverar det med att friåkaren, en 59-årig man, redan har dålig ekonomi och skulder till kronofogden. Själv säger friåkaren:

– Jag vet inte om jag har råd att överklaga vitet. Min advokat tar 4 000 kronor i timmen. Men det känns orättvist! Den 25 maj 2016 började jag köra för Uber och deras bilar har inte ens takskylt. Jag hade monterat av min också.

– Ingen lyssnar på mig, jag vet inte vad jag ska göra. Tidigare hade jag anställda chaufförer. Jag gav dem jobb, nu lever de på socialbidrag. Jag vill jobba, inte leva på bidrag. Men jag vet inte hur det ska gå nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    24 juni, 2020

    Det är ett vanligt förekommande med plagiat dvs varumärkesintrång. I Stockholm är det väldigt förekommande. Många av dessa friåkare hatar Taxi Stockholm 150000 AB men vill se ut som det.

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.