Friåkare döms att betala halv miljon för kopierad taxilogga

Taxi. En taxiåkare i Göteborg har dömts att betala 500 000 kronor i vite för att ha använt en logotype som varit alltför lik skyltningen på Taxi Göteborgs bilar. Hotet om vite utfärdades 2015. Enligt domstolen har åkaren efter det struntat i att ändra loggan på en bil.

– Domen är orättvis, säger den utpekade taxiföretagaren som numera kör för Uber.

Taxi Göteborg är en stor välrenommerad beställningscentral med gul-svarta dekaler på bilarna. Precis som i andra storstäder är det vanligt att friåkare i Göteborg skaffar märkning och takskyltar som är lätt att förväxla med de stora etablerade bolagens.

Taxi Göteborg har drivit två fall till domstol de senaste åren. Men enligt marknadschef Petra Kling är problemet mycket större än så:

– Vi hittar hela tiden friåkare som kopierar vårt varumärke. Vi fotograferar och dokumenterar och skickar sedan varningsbrev till de här företagen. Kravet vi ställer är att de ska ändra skyltningen och visa upp bilarna för oss efteråt. Annars blir det rättsliga åtgärder.

Vad är det allvarligaste med varumärkesintrången?

Petra Kling säger:

– Att kunder blir lurade. Resenärer kliver in i en taxi och upptäcker för sent att det inte är en bil från Taxi Göteborg. Många hör av sig till oss när de fått betala överpriser. Men det finns säkerligen ett stort mörkertal. Folk känner sig lurade, men kontaktar inte oss.

– Nu har domstolen dömt ut ett vite. När det har skett tidigare har domarna fått en viss preventiv effekt och problemen har minskat. Men det kommer och går.

I det aktuella fallet satte Marknadsdomstolen ner foten i juni 2015. Taxiåkaren, som då hade ett par tre bilar, ålades att ändra loggan. Om det inte skedde hotades åkeriet av ett vite på en miljon kronor.

Ett år senare, den 28 maj 2016, fotograferade ett vittne en fribil med samma snarlika takskylt kvar. Taxi Göteborg skickade en ny anmälan till rätten, som numera heter Patent- och marknadsdomstolen.

Den 20 november föll domen. Friåkaren fälls och ska betala vite till staten, plus Taxi Göteborgs rättegångskostnader på närmare 60 000 kronor. Fast själva vitet halveras. Till 500 000 kronor.

Rätten motiverar det med att friåkaren, en 59-årig man, redan har dålig ekonomi och skulder till kronofogden. Själv säger friåkaren:

– Jag vet inte om jag har råd att överklaga vitet. Min advokat tar 4 000 kronor i timmen. Men det känns orättvist! Den 25 maj 2016 började jag köra för Uber och deras bilar har inte ens takskylt. Jag hade monterat av min också.

– Ingen lyssnar på mig, jag vet inte vad jag ska göra. Tidigare hade jag anställda chaufförer. Jag gav dem jobb, nu lever de på socialbidrag. Jag vill jobba, inte leva på bidrag. Men jag vet inte hur det ska gå nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Christer Jeffmar

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.