Flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski på Gate gourmet.
Close
Fysiska problem är lättare att ta på än psykosocial ohälsa, som otydliga arbetsuppgifter, stress och fel organiserat jobb, tycker flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski.
Close

”Frågan om trakasserier måste hållas levande”

Samverka? På cateringfirman Gate gourmet vid Arlanda går fackets och företagets syn lite isär om vad det innebär. Fast ledningen har tagit tag i mobbning – och bjudit in all personal till en kurs om arbetsmiljö.

– Ett ovanligt initiativ, berömmer kursledaren och Transports regionala skyddsombud Gerhard Wendt.

Personalen är positiv och flera vill gärna ha en fortsättning för att lära sig mer, berättar lastaren och skyddsombudet Erik Johansson:

– Alldeles för många vet alldeles för lite om arbetsmiljöfrågor. Det blir som att hälla kunskap i ett stort svart hål.

Gate gourmet är en global koloss som verkar i 28 länder, och på Arlanda förser planen och passagerarna med mat och taxfree-sprit. Ett av skälen till att företaget drog i gång kursen var brister i rapporteringen av tillbud, berättar Erik Johansson.

– Det kom knappt in några, bara om vi skyddsombud puffade på: Du måste rapportera, annars kan vi inte göra några förbättringar.

Efter kursen har rapporteringen förenklats och anmälningarna ökat.

När det gäller den fysiska arbetsmiljön är det främst arbetarnas axlar, ryggar och knän som tar stryk vid lagerplockning, packning och lastning av mat, dryck och taxfree-beställningar till flygplanen.

Erik Johansson berättar om företagshälsovård, generöst friskvårdsbidrag och säger att arbetet med arbetsmiljön går framåt, men långsamt. Den psykiska arbetsmiljön är svårare att sätta fingret på.

– Vi har precis fått en ny uppförandekod, code of conduct, som tar upp hur vi ska bete oss mot kunder och varandra, säger han.

Samverka och involvera är två gyllene ord i arbetsmiljölagen. Företagen ska informera och ta hjälp av anställda och fack vid större förändringar.

– Riskanalyser görs, men det är inte alltid ledningen talar om att man ska flytta på grejer, bygga om eller ändra i produktionen.

– Och vi har olika syn på samverkan. Företaget tycker det räcker att de tar upp saker på möten men vi vill vara med. Från början till slut. Det är svårt att driva medlemmarnas talan om vi kommer in någonstans i mitten, anser Erik.

2014 skickade Gate gourmet ut en enkät bland de anställda som visade att både mobbning, kränkande särbehandling och sexuella trakasserier, i form av besvärande sexprat och oönskad beröring, förekom. De anställda och cheferna kallades till workshops för att diskutera hur man behandlar varandra.

– Det krävs nog mer än workshops för att komma åt de värsta personerna, lite hårdare nypor. Hur man ska göra vet jag inte riktigt. Det handlar nog om ett långsiktigt arbete med värdegrunden.

Flera arbetare som Transportarbetaren talat med upplever nu relationerna som väldigt bra, men håller med Erik Johansson om att jargongen kan låta hård. Fler kvinnor på lastningen skulle nog mildra snacket, tror skyddsombudet. Han talar om en särskild ”Arlanda-kultur”, lite mer konservativ och krogbranschartad.

Kollegan Christopher Forsgren har stora förväntningar på Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om hur man organiserar arbetet och förebygger dåliga relationer.

– Tidigare hade vi dålig kommunikation och feed back. Cheferna hade så mycket att göra att vi fick klara oss själva. Till slut gick de in i väggen. Nu har vi fått två nya chefer och dialogen fungerar utmärkt.

Stressen på företaget är värst sommartid, när resenärerna vill ut i världen och de anställda ta ledigt. Är arbetet rätt organiserat?

– Arbetsfördelningen skulle kunna vara bättre. En del säger att den är ojämn, att de får jobba mycket mer än andra. Det kan leda till att de blir sjuka, säger Erik.

Enligt det nya regelverket ska arbetsgivaren tydligt ange vilka arbetsuppgifter som ska utföras, och tala om vad anställda ska prioritera, vid tidsbrist.

– Jag vet inte vad som är viktigast, när det kör ihop sig. Nu springer alla fortare och fortare, är lojala med företaget. Men jag hoppas arbetsledarna tar tag i det.

Arbetsmiljöverket poängterar att ohälsan visar sig hos individerna, men främst bottnar i hur arbetet organiseras och hur människor samspelar på jobbet. Ofta ”löser” bolagen problemen genom att köpa ut anställda.

– Att ge någon en summa pengar får aldrig vara en förstahandslösning. Då står personen där sedan utan stöd! Det gäller att tillsammans med företaget hitta en långsiktig lösning, som är bättre för både bolaget och individen, anser Erik.

Han hoppas få draghjälp av de nya reglerna, som ger skyddsombuden en ännu viktigare roll. Samtidigt är han lite rädd att drabbas av repressalier, om han uppfattas som obekväm. Det krävs att kollegorna sluter upp, till stöd.

– Skyddsombud som värnar om arbetsmiljön och ser till att kollegorna har det bra måste finnas. Det finns inga andra än vi själva. Vi är den sista barriären!

Gate gourmet Swedens vd Angelica Bodin kommenterar de nya föreskrifterna:

– Jag vet inte om de kommer att göra så stor skillnad. Vi har redan jobbat med den sociala biten i några år och har nolltollerans mot sexuella och andra former av trakasserier. Det är frågor man aldrig kan släppa utan måste påminna om hela tiden, så att de anställda känner sig trygga.

– Vår sociala och organisatoriska hälsa har förbättrats. Det rapporteras färre tillfällen av kränkningar och lyhördheten hos cheferna har förbättrats.

Den som inte vill gå till sin närmaste chef kan lägga en lapp i en låst brevlåda, som bara personalavdelningen har tillgång till. Utnyttjas lådan?

– Det har hänt, men inte tillräckligt ofta, säger Angelica Bodin.

Hon poängterar att var och en på bolaget har ansvar för arbetsmiljön.

Att företagets och skyddsombudens syn på samverkan går isär förklarar vd:n med att Gate gourmet är ett globalt företag. Ibland kommer så snabba direktiv uppifrån att ledningen inte hinner involvera skyddsombuden. Men bättring är påbörjad.

– Den psykosociala arbetsmiljön är svår att ringa in. Men om en person upplever att han eller hon blivit kränkt så är det den upplevelsen vi ska gå på.

Angelica Bodin är inte inne på att ”köpa ut” obekväma personer, när relationerna skär sig, hävdar hon. En anställd som tidigare har ertappats med mobbning jobbar kvar. Företaget tog i stället till verktyg som tät dialog och workshops.

– Ett riktmärke är: Skulle jag ha pratat så här om en av våra stora kunder var i närheten? Hade jag använt mig av just de orden och den tonen? Det gäller att hitta lösningar på problem, inte bara för enskilda personer utan för hela verksamheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.