Flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski på Gate gourmet.
Close
Fysiska problem är lättare att ta på än psykosocial ohälsa, som otydliga arbetsuppgifter, stress och fel organiserat jobb, tycker flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski.
Close

”Frågan om trakasserier måste hållas levande”

Samverka? På cateringfirman Gate gourmet vid Arlanda går fackets och företagets syn lite isär om vad det innebär. Fast ledningen har tagit tag i mobbning – och bjudit in all personal till en kurs om arbetsmiljö.

– Ett ovanligt initiativ, berömmer kursledaren och Transports regionala skyddsombud Gerhard Wendt.

Personalen är positiv och flera vill gärna ha en fortsättning för att lära sig mer, berättar lastaren och skyddsombudet Erik Johansson:

– Alldeles för många vet alldeles för lite om arbetsmiljöfrågor. Det blir som att hälla kunskap i ett stort svart hål.

Gate gourmet är en global koloss som verkar i 28 länder, och på Arlanda förser planen och passagerarna med mat och taxfree-sprit. Ett av skälen till att företaget drog i gång kursen var brister i rapporteringen av tillbud, berättar Erik Johansson.

– Det kom knappt in några, bara om vi skyddsombud puffade på: Du måste rapportera, annars kan vi inte göra några förbättringar.

Efter kursen har rapporteringen förenklats och anmälningarna ökat.

När det gäller den fysiska arbetsmiljön är det främst arbetarnas axlar, ryggar och knän som tar stryk vid lagerplockning, packning och lastning av mat, dryck och taxfree-beställningar till flygplanen.

Erik Johansson berättar om företagshälsovård, generöst friskvårdsbidrag och säger att arbetet med arbetsmiljön går framåt, men långsamt. Den psykiska arbetsmiljön är svårare att sätta fingret på.

– Vi har precis fått en ny uppförandekod, code of conduct, som tar upp hur vi ska bete oss mot kunder och varandra, säger han.

Samverka och involvera är två gyllene ord i arbetsmiljölagen. Företagen ska informera och ta hjälp av anställda och fack vid större förändringar.

– Riskanalyser görs, men det är inte alltid ledningen talar om att man ska flytta på grejer, bygga om eller ändra i produktionen.

– Och vi har olika syn på samverkan. Företaget tycker det räcker att de tar upp saker på möten men vi vill vara med. Från början till slut. Det är svårt att driva medlemmarnas talan om vi kommer in någonstans i mitten, anser Erik.

2014 skickade Gate gourmet ut en enkät bland de anställda som visade att både mobbning, kränkande särbehandling och sexuella trakasserier, i form av besvärande sexprat och oönskad beröring, förekom. De anställda och cheferna kallades till workshops för att diskutera hur man behandlar varandra.

– Det krävs nog mer än workshops för att komma åt de värsta personerna, lite hårdare nypor. Hur man ska göra vet jag inte riktigt. Det handlar nog om ett långsiktigt arbete med värdegrunden.

Flera arbetare som Transportarbetaren talat med upplever nu relationerna som väldigt bra, men håller med Erik Johansson om att jargongen kan låta hård. Fler kvinnor på lastningen skulle nog mildra snacket, tror skyddsombudet. Han talar om en särskild ”Arlanda-kultur”, lite mer konservativ och krogbranschartad.

Kollegan Christopher Forsgren har stora förväntningar på Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om hur man organiserar arbetet och förebygger dåliga relationer.

– Tidigare hade vi dålig kommunikation och feed back. Cheferna hade så mycket att göra att vi fick klara oss själva. Till slut gick de in i väggen. Nu har vi fått två nya chefer och dialogen fungerar utmärkt.

Stressen på företaget är värst sommartid, när resenärerna vill ut i världen och de anställda ta ledigt. Är arbetet rätt organiserat?

– Arbetsfördelningen skulle kunna vara bättre. En del säger att den är ojämn, att de får jobba mycket mer än andra. Det kan leda till att de blir sjuka, säger Erik.

Enligt det nya regelverket ska arbetsgivaren tydligt ange vilka arbetsuppgifter som ska utföras, och tala om vad anställda ska prioritera, vid tidsbrist.

– Jag vet inte vad som är viktigast, när det kör ihop sig. Nu springer alla fortare och fortare, är lojala med företaget. Men jag hoppas arbetsledarna tar tag i det.

Arbetsmiljöverket poängterar att ohälsan visar sig hos individerna, men främst bottnar i hur arbetet organiseras och hur människor samspelar på jobbet. Ofta ”löser” bolagen problemen genom att köpa ut anställda.

– Att ge någon en summa pengar får aldrig vara en förstahandslösning. Då står personen där sedan utan stöd! Det gäller att tillsammans med företaget hitta en långsiktig lösning, som är bättre för både bolaget och individen, anser Erik.

Han hoppas få draghjälp av de nya reglerna, som ger skyddsombuden en ännu viktigare roll. Samtidigt är han lite rädd att drabbas av repressalier, om han uppfattas som obekväm. Det krävs att kollegorna sluter upp, till stöd.

– Skyddsombud som värnar om arbetsmiljön och ser till att kollegorna har det bra måste finnas. Det finns inga andra än vi själva. Vi är den sista barriären!

Gate gourmet Swedens vd Angelica Bodin kommenterar de nya föreskrifterna:

– Jag vet inte om de kommer att göra så stor skillnad. Vi har redan jobbat med den sociala biten i några år och har nolltollerans mot sexuella och andra former av trakasserier. Det är frågor man aldrig kan släppa utan måste påminna om hela tiden, så att de anställda känner sig trygga.

– Vår sociala och organisatoriska hälsa har förbättrats. Det rapporteras färre tillfällen av kränkningar och lyhördheten hos cheferna har förbättrats.

Den som inte vill gå till sin närmaste chef kan lägga en lapp i en låst brevlåda, som bara personalavdelningen har tillgång till. Utnyttjas lådan?

– Det har hänt, men inte tillräckligt ofta, säger Angelica Bodin.

Hon poängterar att var och en på bolaget har ansvar för arbetsmiljön.

Att företagets och skyddsombudens syn på samverkan går isär förklarar vd:n med att Gate gourmet är ett globalt företag. Ibland kommer så snabba direktiv uppifrån att ledningen inte hinner involvera skyddsombuden. Men bättring är påbörjad.

– Den psykosociala arbetsmiljön är svår att ringa in. Men om en person upplever att han eller hon blivit kränkt så är det den upplevelsen vi ska gå på.

Angelica Bodin är inte inne på att ”köpa ut” obekväma personer, när relationerna skär sig, hävdar hon. En anställd som tidigare har ertappats med mobbning jobbar kvar. Företaget tog i stället till verktyg som tät dialog och workshops.

– Ett riktmärke är: Skulle jag ha pratat så här om en av våra stora kunder var i närheten? Hade jag använt mig av just de orden och den tonen? Det gäller att hitta lösningar på problem, inte bara för enskilda personer utan för hela verksamheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.