Flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski på Gate gourmet.
Close
Fysiska problem är lättare att ta på än psykosocial ohälsa, som otydliga arbetsuppgifter, stress och fel organiserat jobb, tycker flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski.
Close

”Frågan om trakasserier måste hållas levande”

Samverka? På cateringfirman Gate gourmet vid Arlanda går fackets och företagets syn lite isär om vad det innebär. Fast ledningen har tagit tag i mobbning – och bjudit in all personal till en kurs om arbetsmiljö.

– Ett ovanligt initiativ, berömmer kursledaren och Transports regionala skyddsombud Gerhard Wendt.

Personalen är positiv och flera vill gärna ha en fortsättning för att lära sig mer, berättar lastaren och skyddsombudet Erik Johansson:

– Alldeles för många vet alldeles för lite om arbetsmiljöfrågor. Det blir som att hälla kunskap i ett stort svart hål.

Gate gourmet är en global koloss som verkar i 28 länder, och på Arlanda förser planen och passagerarna med mat och taxfree-sprit. Ett av skälen till att företaget drog i gång kursen var brister i rapporteringen av tillbud, berättar Erik Johansson.

– Det kom knappt in några, bara om vi skyddsombud puffade på: Du måste rapportera, annars kan vi inte göra några förbättringar.

Efter kursen har rapporteringen förenklats och anmälningarna ökat.

När det gäller den fysiska arbetsmiljön är det främst arbetarnas axlar, ryggar och knän som tar stryk vid lagerplockning, packning och lastning av mat, dryck och taxfree-beställningar till flygplanen.

Erik Johansson berättar om företagshälsovård, generöst friskvårdsbidrag och säger att arbetet med arbetsmiljön går framåt, men långsamt. Den psykiska arbetsmiljön är svårare att sätta fingret på.

– Vi har precis fått en ny uppförandekod, code of conduct, som tar upp hur vi ska bete oss mot kunder och varandra, säger han.

Samverka och involvera är två gyllene ord i arbetsmiljölagen. Företagen ska informera och ta hjälp av anställda och fack vid större förändringar.

– Riskanalyser görs, men det är inte alltid ledningen talar om att man ska flytta på grejer, bygga om eller ändra i produktionen.

– Och vi har olika syn på samverkan. Företaget tycker det räcker att de tar upp saker på möten men vi vill vara med. Från början till slut. Det är svårt att driva medlemmarnas talan om vi kommer in någonstans i mitten, anser Erik.

2014 skickade Gate gourmet ut en enkät bland de anställda som visade att både mobbning, kränkande särbehandling och sexuella trakasserier, i form av besvärande sexprat och oönskad beröring, förekom. De anställda och cheferna kallades till workshops för att diskutera hur man behandlar varandra.

– Det krävs nog mer än workshops för att komma åt de värsta personerna, lite hårdare nypor. Hur man ska göra vet jag inte riktigt. Det handlar nog om ett långsiktigt arbete med värdegrunden.

Flera arbetare som Transportarbetaren talat med upplever nu relationerna som väldigt bra, men håller med Erik Johansson om att jargongen kan låta hård. Fler kvinnor på lastningen skulle nog mildra snacket, tror skyddsombudet. Han talar om en särskild ”Arlanda-kultur”, lite mer konservativ och krogbranschartad.

Kollegan Christopher Forsgren har stora förväntningar på Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om hur man organiserar arbetet och förebygger dåliga relationer.

– Tidigare hade vi dålig kommunikation och feed back. Cheferna hade så mycket att göra att vi fick klara oss själva. Till slut gick de in i väggen. Nu har vi fått två nya chefer och dialogen fungerar utmärkt.

Stressen på företaget är värst sommartid, när resenärerna vill ut i världen och de anställda ta ledigt. Är arbetet rätt organiserat?

– Arbetsfördelningen skulle kunna vara bättre. En del säger att den är ojämn, att de får jobba mycket mer än andra. Det kan leda till att de blir sjuka, säger Erik.

Enligt det nya regelverket ska arbetsgivaren tydligt ange vilka arbetsuppgifter som ska utföras, och tala om vad anställda ska prioritera, vid tidsbrist.

– Jag vet inte vad som är viktigast, när det kör ihop sig. Nu springer alla fortare och fortare, är lojala med företaget. Men jag hoppas arbetsledarna tar tag i det.

Arbetsmiljöverket poängterar att ohälsan visar sig hos individerna, men främst bottnar i hur arbetet organiseras och hur människor samspelar på jobbet. Ofta ”löser” bolagen problemen genom att köpa ut anställda.

– Att ge någon en summa pengar får aldrig vara en förstahandslösning. Då står personen där sedan utan stöd! Det gäller att tillsammans med företaget hitta en långsiktig lösning, som är bättre för både bolaget och individen, anser Erik.

Han hoppas få draghjälp av de nya reglerna, som ger skyddsombuden en ännu viktigare roll. Samtidigt är han lite rädd att drabbas av repressalier, om han uppfattas som obekväm. Det krävs att kollegorna sluter upp, till stöd.

– Skyddsombud som värnar om arbetsmiljön och ser till att kollegorna har det bra måste finnas. Det finns inga andra än vi själva. Vi är den sista barriären!

Gate gourmet Swedens vd Angelica Bodin kommenterar de nya föreskrifterna:

– Jag vet inte om de kommer att göra så stor skillnad. Vi har redan jobbat med den sociala biten i några år och har nolltollerans mot sexuella och andra former av trakasserier. Det är frågor man aldrig kan släppa utan måste påminna om hela tiden, så att de anställda känner sig trygga.

– Vår sociala och organisatoriska hälsa har förbättrats. Det rapporteras färre tillfällen av kränkningar och lyhördheten hos cheferna har förbättrats.

Den som inte vill gå till sin närmaste chef kan lägga en lapp i en låst brevlåda, som bara personalavdelningen har tillgång till. Utnyttjas lådan?

– Det har hänt, men inte tillräckligt ofta, säger Angelica Bodin.

Hon poängterar att var och en på bolaget har ansvar för arbetsmiljön.

Att företagets och skyddsombudens syn på samverkan går isär förklarar vd:n med att Gate gourmet är ett globalt företag. Ibland kommer så snabba direktiv uppifrån att ledningen inte hinner involvera skyddsombuden. Men bättring är påbörjad.

– Den psykosociala arbetsmiljön är svår att ringa in. Men om en person upplever att han eller hon blivit kränkt så är det den upplevelsen vi ska gå på.

Angelica Bodin är inte inne på att ”köpa ut” obekväma personer, när relationerna skär sig, hävdar hon. En anställd som tidigare har ertappats med mobbning jobbar kvar. Företaget tog i stället till verktyg som tät dialog och workshops.

– Ett riktmärke är: Skulle jag ha pratat så här om en av våra stora kunder var i närheten? Hade jag använt mig av just de orden och den tonen? Det gäller att hitta lösningar på problem, inte bara för enskilda personer utan för hela verksamheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.

Magnus Eriksson och Emma Brodin

De vill minska risken för sopig upphandling

Renhållning. Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.