Flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski på Gate gourmet.
Close
Fysiska problem är lättare att ta på än psykosocial ohälsa, som otydliga arbetsuppgifter, stress och fel organiserat jobb, tycker flygcateringarbetarna Christopher Forsgren, Erik Johansson och Jarmo Koski.
Close

”Frågan om trakasserier måste hållas levande”

Samverka? På cateringfirman Gate gourmet vid Arlanda går fackets och företagets syn lite isär om vad det innebär. Fast ledningen har tagit tag i mobbning – och bjudit in all personal till en kurs om arbetsmiljö.

– Ett ovanligt initiativ, berömmer kursledaren och Transports regionala skyddsombud Gerhard Wendt.

Personalen är positiv och flera vill gärna ha en fortsättning för att lära sig mer, berättar lastaren och skyddsombudet Erik Johansson:

– Alldeles för många vet alldeles för lite om arbetsmiljöfrågor. Det blir som att hälla kunskap i ett stort svart hål.

Gate gourmet är en global koloss som verkar i 28 länder, och på Arlanda förser planen och passagerarna med mat och taxfree-sprit. Ett av skälen till att företaget drog i gång kursen var brister i rapporteringen av tillbud, berättar Erik Johansson.

– Det kom knappt in några, bara om vi skyddsombud puffade på: Du måste rapportera, annars kan vi inte göra några förbättringar.

Efter kursen har rapporteringen förenklats och anmälningarna ökat.

När det gäller den fysiska arbetsmiljön är det främst arbetarnas axlar, ryggar och knän som tar stryk vid lagerplockning, packning och lastning av mat, dryck och taxfree-beställningar till flygplanen.

Erik Johansson berättar om företagshälsovård, generöst friskvårdsbidrag och säger att arbetet med arbetsmiljön går framåt, men långsamt. Den psykiska arbetsmiljön är svårare att sätta fingret på.

– Vi har precis fått en ny uppförandekod, code of conduct, som tar upp hur vi ska bete oss mot kunder och varandra, säger han.

Samverka och involvera är två gyllene ord i arbetsmiljölagen. Företagen ska informera och ta hjälp av anställda och fack vid större förändringar.

– Riskanalyser görs, men det är inte alltid ledningen talar om att man ska flytta på grejer, bygga om eller ändra i produktionen.

– Och vi har olika syn på samverkan. Företaget tycker det räcker att de tar upp saker på möten men vi vill vara med. Från början till slut. Det är svårt att driva medlemmarnas talan om vi kommer in någonstans i mitten, anser Erik.

2014 skickade Gate gourmet ut en enkät bland de anställda som visade att både mobbning, kränkande särbehandling och sexuella trakasserier, i form av besvärande sexprat och oönskad beröring, förekom. De anställda och cheferna kallades till workshops för att diskutera hur man behandlar varandra.

– Det krävs nog mer än workshops för att komma åt de värsta personerna, lite hårdare nypor. Hur man ska göra vet jag inte riktigt. Det handlar nog om ett långsiktigt arbete med värdegrunden.

Flera arbetare som Transportarbetaren talat med upplever nu relationerna som väldigt bra, men håller med Erik Johansson om att jargongen kan låta hård. Fler kvinnor på lastningen skulle nog mildra snacket, tror skyddsombudet. Han talar om en särskild ”Arlanda-kultur”, lite mer konservativ och krogbranschartad.

Kollegan Christopher Forsgren har stora förväntningar på Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om hur man organiserar arbetet och förebygger dåliga relationer.

– Tidigare hade vi dålig kommunikation och feed back. Cheferna hade så mycket att göra att vi fick klara oss själva. Till slut gick de in i väggen. Nu har vi fått två nya chefer och dialogen fungerar utmärkt.

Stressen på företaget är värst sommartid, när resenärerna vill ut i världen och de anställda ta ledigt. Är arbetet rätt organiserat?

– Arbetsfördelningen skulle kunna vara bättre. En del säger att den är ojämn, att de får jobba mycket mer än andra. Det kan leda till att de blir sjuka, säger Erik.

Enligt det nya regelverket ska arbetsgivaren tydligt ange vilka arbetsuppgifter som ska utföras, och tala om vad anställda ska prioritera, vid tidsbrist.

– Jag vet inte vad som är viktigast, när det kör ihop sig. Nu springer alla fortare och fortare, är lojala med företaget. Men jag hoppas arbetsledarna tar tag i det.

Arbetsmiljöverket poängterar att ohälsan visar sig hos individerna, men främst bottnar i hur arbetet organiseras och hur människor samspelar på jobbet. Ofta ”löser” bolagen problemen genom att köpa ut anställda.

– Att ge någon en summa pengar får aldrig vara en förstahandslösning. Då står personen där sedan utan stöd! Det gäller att tillsammans med företaget hitta en långsiktig lösning, som är bättre för både bolaget och individen, anser Erik.

Han hoppas få draghjälp av de nya reglerna, som ger skyddsombuden en ännu viktigare roll. Samtidigt är han lite rädd att drabbas av repressalier, om han uppfattas som obekväm. Det krävs att kollegorna sluter upp, till stöd.

– Skyddsombud som värnar om arbetsmiljön och ser till att kollegorna har det bra måste finnas. Det finns inga andra än vi själva. Vi är den sista barriären!

Gate gourmet Swedens vd Angelica Bodin kommenterar de nya föreskrifterna:

– Jag vet inte om de kommer att göra så stor skillnad. Vi har redan jobbat med den sociala biten i några år och har nolltollerans mot sexuella och andra former av trakasserier. Det är frågor man aldrig kan släppa utan måste påminna om hela tiden, så att de anställda känner sig trygga.

– Vår sociala och organisatoriska hälsa har förbättrats. Det rapporteras färre tillfällen av kränkningar och lyhördheten hos cheferna har förbättrats.

Den som inte vill gå till sin närmaste chef kan lägga en lapp i en låst brevlåda, som bara personalavdelningen har tillgång till. Utnyttjas lådan?

– Det har hänt, men inte tillräckligt ofta, säger Angelica Bodin.

Hon poängterar att var och en på bolaget har ansvar för arbetsmiljön.

Att företagets och skyddsombudens syn på samverkan går isär förklarar vd:n med att Gate gourmet är ett globalt företag. Ibland kommer så snabba direktiv uppifrån att ledningen inte hinner involvera skyddsombuden. Men bättring är påbörjad.

– Den psykosociala arbetsmiljön är svår att ringa in. Men om en person upplever att han eller hon blivit kränkt så är det den upplevelsen vi ska gå på.

Angelica Bodin är inte inne på att ”köpa ut” obekväma personer, när relationerna skär sig, hävdar hon. En anställd som tidigare har ertappats med mobbning jobbar kvar. Företaget tog i stället till verktyg som tät dialog och workshops.

– Ett riktmärke är: Skulle jag ha pratat så här om en av våra stora kunder var i närheten? Hade jag använt mig av just de orden och den tonen? Det gäller att hitta lösningar på problem, inte bara för enskilda personer utan för hela verksamheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.