Kongress 2017

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

Vilka som kan ingå i förbundsstyrelsen väckte förmiddagens längsta debatt.

Länge sågs det som en självklarhet att såväl ombudsmän som personer i Transports ledning lämnar sina anställningar när de nått pensionsåldern, som i många fall varit lägre än 65 år.

Lars Lindgren utmanade systemet genom att tidigt gå ut med att han ville bli omvald för ännu en femårsperiod – trots att han enligt praxis fallit för åldersstrecket. Som i hans fall var 60 år.

67 gäller i lagen

Tio motioner skrevs som skulle klargöra vad som gäller, särskilt mot bakgrund av att Sverige lagstiftat om rätt för alla på arbetsmarknaden att jobba kvar till 67 år. Flera av förslagen syftade till att undanröja hindren som skulle ha stoppat Lars Lindgren.

Mikael Hussner sitter i förbundsstyrelsen. Från talarstolen yrkande han på att framtidsutredningen får ta sig an hela frågan om pensionering och valbarhet. Därmed skulle alla motionerna anses besvarade.

Två ombud argumenterade emot. Magnus Thelander, Helsingborg, försvarade avdelningens motion. Förenklat innebar den att ledamöter i förbundsstyrelsen ska ha rätt att sitta lika länge som vanliga anställda på arbetsmarknaden har rätt att bita sig kvar hos en arbetsgivare. Just nu till 67 år.

– Vi kan inte leva med den situation vi har nu. Det finns ett antal ombudsmän i förbundet som inte vet hur länge de kan jobba kvar, anförde Thelander.

Malin Sundberg, Göteborg, ville också ha klarare regler – nu.

– Yngre måste få en chans att ta plats i Transport, sa hon.

Efter den korta debatten gick kongressen på förbundsstyrelsen linje. Det betyder att hela frågekomplexet hamnar hos framtidsutredningen.

Vilka ska få väljas?

Transport förbundsstyrelse har den senaste mandatperioden bestått av verkställande utskottet – tre personer – plus tio övriga ledamöter. Totalt 13 poster alltså.

Under ganska lång tid har en majoritet av de övriga ledamöterna bestått av ombudsmän och regionala skyddsombud, med anställning i förbundet.

I en motion föreslog flygavdelning 46 att jämvikt ”bör eftersträvas” mellan förtroendevalda och anställda funktionärer i förbundet. Västeråsavdelningen höll med, i en likartad motion.

Alla tre Norrlandsavdelningarna ville ha in en skrivning i stadgarna som garanterar att förbundets alla sex regioner är representerade i styrelsen.

En rad talare klev upp på scenen och försvarade motionerna. En av dem var Robert Langholz, avdelning 46:

– Vi sitter på ett förtroende från våra medlemmar. Det är viktigt att vi eftersträvar att ha yrkesarbetande medlemmar i förbundsstyrelsen.

Ulf Karlander, ombud från Luleå, påminde om att Sverige är ett avlångt land, med stora skillnader från norr till söder. Alla regioner måste finnas med i styrelsen, ansåg han.

Mikael Hussner och Ali Shibl, Helsingborg, argumenterade båda för att behålla dagens regler – utan valbarhetshinder och exakta skrivningar om hur platserna ska fördelas geografiskt eller yrkesmässigt.

Inga ändringar

Förbundets utredare Emil Burman poängterade att ledamöterna i förbundsstyrelsen aldrig representerar någon enskild avdelning eller region – utan hela förbundet. Han påminde också om att det faktiskt är avdelningar som nominerar namn. Namn som sedan behandlas i en valberedning som redan nu försöker ta hänsyn till bland annat yrkesmässig och geografisk spridning.

Efter omröstning stod förbundsstyrelsen som segrare. Det blir ingen förändring i stadgarna. Precis som tidigare finns ingen begränsning för antalet anställda ombudsmän eller regionala skyddsombud i styrelsen. Och inget som ger alla regioner rätt till minst ett mandat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.