Kongress 2017

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

Vilka som kan ingå i förbundsstyrelsen väckte förmiddagens längsta debatt.

Länge sågs det som en självklarhet att såväl ombudsmän som personer i Transports ledning lämnar sina anställningar när de nått pensionsåldern, som i många fall varit lägre än 65 år.

Lars Lindgren utmanade systemet genom att tidigt gå ut med att han ville bli omvald för ännu en femårsperiod – trots att han enligt praxis fallit för åldersstrecket. Som i hans fall var 60 år.

67 gäller i lagen

Tio motioner skrevs som skulle klargöra vad som gäller, särskilt mot bakgrund av att Sverige lagstiftat om rätt för alla på arbetsmarknaden att jobba kvar till 67 år. Flera av förslagen syftade till att undanröja hindren som skulle ha stoppat Lars Lindgren.

Mikael Hussner sitter i förbundsstyrelsen. Från talarstolen yrkande han på att framtidsutredningen får ta sig an hela frågan om pensionering och valbarhet. Därmed skulle alla motionerna anses besvarade.

Två ombud argumenterade emot. Magnus Thelander, Helsingborg, försvarade avdelningens motion. Förenklat innebar den att ledamöter i förbundsstyrelsen ska ha rätt att sitta lika länge som vanliga anställda på arbetsmarknaden har rätt att bita sig kvar hos en arbetsgivare. Just nu till 67 år.

– Vi kan inte leva med den situation vi har nu. Det finns ett antal ombudsmän i förbundet som inte vet hur länge de kan jobba kvar, anförde Thelander.

Malin Sundberg, Göteborg, ville också ha klarare regler – nu.

– Yngre måste få en chans att ta plats i Transport, sa hon.

Efter den korta debatten gick kongressen på förbundsstyrelsen linje. Det betyder att hela frågekomplexet hamnar hos framtidsutredningen.

Vilka ska få väljas?

Transport förbundsstyrelse har den senaste mandatperioden bestått av verkställande utskottet – tre personer – plus tio övriga ledamöter. Totalt 13 poster alltså.

Under ganska lång tid har en majoritet av de övriga ledamöterna bestått av ombudsmän och regionala skyddsombud, med anställning i förbundet.

I en motion föreslog flygavdelning 46 att jämvikt ”bör eftersträvas” mellan förtroendevalda och anställda funktionärer i förbundet. Västeråsavdelningen höll med, i en likartad motion.

Alla tre Norrlandsavdelningarna ville ha in en skrivning i stadgarna som garanterar att förbundets alla sex regioner är representerade i styrelsen.

En rad talare klev upp på scenen och försvarade motionerna. En av dem var Robert Langholz, avdelning 46:

– Vi sitter på ett förtroende från våra medlemmar. Det är viktigt att vi eftersträvar att ha yrkesarbetande medlemmar i förbundsstyrelsen.

Ulf Karlander, ombud från Luleå, påminde om att Sverige är ett avlångt land, med stora skillnader från norr till söder. Alla regioner måste finnas med i styrelsen, ansåg han.

Mikael Hussner och Ali Shibl, Helsingborg, argumenterade båda för att behålla dagens regler – utan valbarhetshinder och exakta skrivningar om hur platserna ska fördelas geografiskt eller yrkesmässigt.

Inga ändringar

Förbundets utredare Emil Burman poängterade att ledamöterna i förbundsstyrelsen aldrig representerar någon enskild avdelning eller region – utan hela förbundet. Han påminde också om att det faktiskt är avdelningar som nominerar namn. Namn som sedan behandlas i en valberedning som redan nu försöker ta hänsyn till bland annat yrkesmässig och geografisk spridning.

Efter omröstning stod förbundsstyrelsen som segrare. Det blir ingen förändring i stadgarna. Precis som tidigare finns ingen begränsning för antalet anställda ombudsmän eller regionala skyddsombud i styrelsen. Och inget som ger alla regioner rätt till minst ett mandat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud av ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.