Kongress 2017

Frågan om pension skickas till utredning

Valbarhet. Transport kommer att se över reglerna för pensionering och valbarhet i förbundet. Men frågan som förutspåddes bli en av de hetaste på kongressen svalnade efter att Lars Lindgren hoppat av som förbundsordförande i våras.

Vilka som kan ingå i förbundsstyrelsen väckte förmiddagens längsta debatt.

Länge sågs det som en självklarhet att såväl ombudsmän som personer i Transports ledning lämnar sina anställningar när de nått pensionsåldern, som i många fall varit lägre än 65 år.

Lars Lindgren utmanade systemet genom att tidigt gå ut med att han ville bli omvald för ännu en femårsperiod – trots att han enligt praxis fallit för åldersstrecket. Som i hans fall var 60 år.

67 gäller i lagen

Tio motioner skrevs som skulle klargöra vad som gäller, särskilt mot bakgrund av att Sverige lagstiftat om rätt för alla på arbetsmarknaden att jobba kvar till 67 år. Flera av förslagen syftade till att undanröja hindren som skulle ha stoppat Lars Lindgren.

Mikael Hussner sitter i förbundsstyrelsen. Från talarstolen yrkande han på att framtidsutredningen får ta sig an hela frågan om pensionering och valbarhet. Därmed skulle alla motionerna anses besvarade.

Två ombud argumenterade emot. Magnus Thelander, Helsingborg, försvarade avdelningens motion. Förenklat innebar den att ledamöter i förbundsstyrelsen ska ha rätt att sitta lika länge som vanliga anställda på arbetsmarknaden har rätt att bita sig kvar hos en arbetsgivare. Just nu till 67 år.

– Vi kan inte leva med den situation vi har nu. Det finns ett antal ombudsmän i förbundet som inte vet hur länge de kan jobba kvar, anförde Thelander.

Malin Sundberg, Göteborg, ville också ha klarare regler – nu.

– Yngre måste få en chans att ta plats i Transport, sa hon.

Efter den korta debatten gick kongressen på förbundsstyrelsen linje. Det betyder att hela frågekomplexet hamnar hos framtidsutredningen.

Vilka ska få väljas?

Transport förbundsstyrelse har den senaste mandatperioden bestått av verkställande utskottet – tre personer – plus tio övriga ledamöter. Totalt 13 poster alltså.

Under ganska lång tid har en majoritet av de övriga ledamöterna bestått av ombudsmän och regionala skyddsombud, med anställning i förbundet.

I en motion föreslog flygavdelning 46 att jämvikt ”bör eftersträvas” mellan förtroendevalda och anställda funktionärer i förbundet. Västeråsavdelningen höll med, i en likartad motion.

Alla tre Norrlandsavdelningarna ville ha in en skrivning i stadgarna som garanterar att förbundets alla sex regioner är representerade i styrelsen.

En rad talare klev upp på scenen och försvarade motionerna. En av dem var Robert Langholz, avdelning 46:

– Vi sitter på ett förtroende från våra medlemmar. Det är viktigt att vi eftersträvar att ha yrkesarbetande medlemmar i förbundsstyrelsen.

Ulf Karlander, ombud från Luleå, påminde om att Sverige är ett avlångt land, med stora skillnader från norr till söder. Alla regioner måste finnas med i styrelsen, ansåg han.

Mikael Hussner och Ali Shibl, Helsingborg, argumenterade båda för att behålla dagens regler – utan valbarhetshinder och exakta skrivningar om hur platserna ska fördelas geografiskt eller yrkesmässigt.

Inga ändringar

Förbundets utredare Emil Burman poängterade att ledamöterna i förbundsstyrelsen aldrig representerar någon enskild avdelning eller region – utan hela förbundet. Han påminde också om att det faktiskt är avdelningar som nominerar namn. Namn som sedan behandlas i en valberedning som redan nu försöker ta hänsyn till bland annat yrkesmässig och geografisk spridning.

Efter omröstning stod förbundsstyrelsen som segrare. Det blir ingen förändring i stadgarna. Precis som tidigare finns ingen begränsning för antalet anställda ombudsmän eller regionala skyddsombud i styrelsen. Och inget som ger alla regioner rätt till minst ett mandat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.