Förvirring råder om veckovila i hytten

Ändrade regler. Tyskland har just förbjudit veckovila i lastbilshytten. EU-reglerna lämnar det fortfarande öppet för tolkning. Men i Sverige väljer trafikpolisen Sören Johansson att tolka dem som att den långa veckovilan inte får ske i hytten.

– En helg för några veckor sedan knackade jag på ett tiotal lastbilar och kollade att chaufförerna följde reglerna för kör- och vilotider, säger Sören Johansson. Jag sa till dem som hade tagit sin långa veckovila att det inte är ok. Sedan blev det ett hallå när de berättade för sina åkerier och speditörer.

Han är trafikpolis i Helsingborg och tänker framöver rapportera alla chaufförer som tar sin långa veckovila i bilen. Inget rättsfall finns ännu i Sverige, utan han tolkar EU:s förordning som att det är förbjudet.

Men vad är det då som gäller?

I dagens EU-förordning står det varken att det är tillåtet eller förbjudet att ha den normala (långa) veckovilan i hytten. Däremot framgår det tydligt att det är tillåtet att ha sin dygnsvila eller den reducerade (kortare) veckovilan där. Öppet för tolkning, alltså.

Med Tyskland inräknat har nu tre EU-länder valt att i den egna lagstiftningen göra det tydligt att den långa vilan, som ska vara 45 timmar, inte får ske i lastbilshytten. Frankrike och Belgien är de tidigare förbudsländerna.

I februari levererade EU:s generaladvokat samma tolkning som de tre länderna av befintliga EU-lagar: Lång veckovila ska ske någon annanstans än i hytten.

Federationen ETF, som samlar de europeiska transportfacken, har också sedan länge lobbat för just den tolkningen av EU-lagarna.

Men generaladvokatens besked ska klubbas i EU-domstolen innan medlemsländerna måste anpassa sig till beslutet. Någon tidsplan är inte känd.

Och där befinner sig Sverige i dag.

Transportstyrelsen har inte ändrat sig. Myndigheten håller fast vid att veckovilan kan tas i hytten så länge regeringen eller EU inte ger andra besked.

Branschorganisationen Transportindustriförbundet rekommenderar sina medlemmar att i dagsläget inte låta sina chaufförer ta ut den långa vilan i Frankrike, Belgien eller Tyskland. I Sverige finns det däremot, enligt organisationen, ännu ingenting som hindrar detta.

– Situationen är olycklig, säger Göran Arkler, vd i Transportindustriförbundet. Vi lutar oss mot den linje som myndigheterna hittills har följt. Men våra medlemmar undrar förstås när Helsingborgspolisen tolkar reglerna annorlunda.

Det betyder att organisationen i dagsläget uppmanar åkerierna att deras chaufförer inte ska skriva under något bötesföreläggande. I stället vill Transportindustriförbundet att ett ingripande mot den som övernattar i hytten ska prövas av åklagare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Jens Nilsson (S) får ansvar för utredning av nya cabotageregler

Cabotage. Jens Nilsson (S) i EU-parlamentet ska hålla i arbetet med att ta fram nya regler för cabotage, begränsningar av antal inrikes körningar av utländska åkerier. – Jag hoppas vi ska kunna sy ihop något bra, säger han.

Robot

EU vill ha lagar för jobbande robotar

Lagstiftning. Kommer robotar att ta över jobben? Vad gäller juridiskt? Kan tekniken missbrukas? Den moderna robottekniken debatterades av EU-parlamentet i mars i år och politikerna enades om att ny lagstiftning behöver tas fram.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.