Ett tidningsbud
Avtalsrörelsen

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

– Träffen med arbetsgivarna hölls i god anda, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport. Det kändes konstruktivt.

Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.

Tidningsutdelningen sker under några intensiva timmar på natten och morgonen, och tidningsbuden har sällan heltidstjänster. Löneavtalet för de mellan 12 000 och 13 000 buden bygger ändå på heltid. Grundlönen för en tidningsdistributör med tio års erfarenhet ligger i dag på 26 861 kronor, som omräknas utifrån hur många procent personen jobbar.

Årets avtalsförhandlingar startade i maj. Två förhandlingsdagar är nu utsatta: den 28 och 29 augusti. Då är hela den fackliga delegationen med tidningsbud inkallade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. HjörnesGrönaDuracell:
    23 februari, 2018

    En 7 försvann och med det en del av poängen att Transport skyndar säkert men långsamt och uppfinner tryckpressen igen.Inte ens ett kuvert kunde dom kosta på sig!

  2. HjörnesGrönaDuracellsKanin.:
    22 februari, 2018

    Sju månader efter att det nya avtalet var klart så damp det äntligen ner i min fastighetsbox...Inatt kommer jag och mina fackliga kamrater stå därpå filialen så där transportsaliga man kan bli ibland och skåda undret i form av ett väldigt tunt häfte...

  3. Roger Östlund:
    29 augusti, 2017

    Avtalet klart, blev värdelöst hoppas ni har bra löner för att sitta och inte göra nånting, finns det nåt jobb över?

  4. HjörnesGrönaDuracellkanin:
    20 augusti, 2017

    Och innan det avtalet blir tryckt och skickat ut så hinner väl VTD gå i konkurs.Prognosen är förlust på 47 miljoner i år..

  5. Lena Blomquist:
    18 augusti, 2017

    Tack för saklig information. Vi kommer att beskriva lönesystemet mer ingående nästa gång.

  6. Sven-Åke:
    18 augusti, 2017

    Det är ju ett stort problem att du, Lena, liksom alla andra inom Transport bluffar om lönen. Liksom med alla andra avtal så måste man läsa det finstilta innan man vet vad man talar om. I tidningsbudsavtalet bilaga kan du se hemligheten med den grundlön som du skriver om. "Ob-tillägget är inkluderad i lönen sedan kollektivavtalsförhandlingama 1975". När du drar bort ett inbakat OB på 6000-7000 så ser du den riktiga lönen. Allt annat är humbug Ingångslönen är 22.628 kronor med inbakat OB-tillägg, det glömde du nämna av någon anledning. Tidningsbuden arbetar under den tid när det råder totalt arbetsförbud och är enligt SCB (om man räknar både kvinnor och män och större grupper arbetare) den grupp där man har störst dödlighet i Sverige innan pensionen. Man har på många håll i Sverige enorma problem med att rekrytera tidningsbud och distributionsbolagen befinner sig i en svår kris p.g.a. att de dåliga förhållandena och lönerna ger en närmast ofantlig personalomsättning. Post och Telestyrelsen skriver i nya studie om kvalitetsbrister i postbranschen att det naturligtvis måste påverka utdelningen när distributionsbolagen inte kan rekrytera anställda och går in i natten med 25 % obesatta distrikt. Flera morgontidning har satt som högsta prioritet att försöka få ut tidningen överhuvudtaget med den stora personbrist som råder.

Lästips:

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Karin Westberg

Slut på tidningsutdelning i skärgården

Tidningsbud. Efter 29 år är det slut. Karin Westberg delar ut tidningarna på Brännö, utanför Göteborg, sju dagar i veckan. Men från den 1 december får prenumeranterna själva hämta sina morgontidningar i en låda vid bryggan.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.