Ett tidningsbud
Avtalsrörelsen

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

– Träffen med arbetsgivarna hölls i god anda, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport. Det kändes konstruktivt.

Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.

Tidningsutdelningen sker under några intensiva timmar på natten och morgonen, och tidningsbuden har sällan heltidstjänster. Löneavtalet för de mellan 12 000 och 13 000 buden bygger ändå på heltid. Grundlönen för en tidningsdistributör med tio års erfarenhet ligger i dag på 26 861 kronor, som omräknas utifrån hur många procent personen jobbar.

Årets avtalsförhandlingar startade i maj. Två förhandlingsdagar är nu utsatta: den 28 och 29 augusti. Då är hela den fackliga delegationen med tidningsbud inkallade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. HjörnesGrönaDuracell:
    23 februari, 2018

    En 7 försvann och med det en del av poängen att Transport skyndar säkert men långsamt och uppfinner tryckpressen igen.Inte ens ett kuvert kunde dom kosta på sig!

  2. HjörnesGrönaDuracellsKanin.:
    22 februari, 2018

    Sju månader efter att det nya avtalet var klart så damp det äntligen ner i min fastighetsbox...Inatt kommer jag och mina fackliga kamrater stå därpå filialen så där transportsaliga man kan bli ibland och skåda undret i form av ett väldigt tunt häfte...

  3. Roger Östlund:
    29 augusti, 2017

    Avtalet klart, blev värdelöst hoppas ni har bra löner för att sitta och inte göra nånting, finns det nåt jobb över?

  4. HjörnesGrönaDuracellkanin:
    20 augusti, 2017

    Och innan det avtalet blir tryckt och skickat ut så hinner väl VTD gå i konkurs.Prognosen är förlust på 47 miljoner i år..

  5. Lena Blomquist:
    18 augusti, 2017

    Tack för saklig information. Vi kommer att beskriva lönesystemet mer ingående nästa gång.

  6. Sven-Åke:
    18 augusti, 2017

    Det är ju ett stort problem att du, Lena, liksom alla andra inom Transport bluffar om lönen. Liksom med alla andra avtal så måste man läsa det finstilta innan man vet vad man talar om. I tidningsbudsavtalet bilaga kan du se hemligheten med den grundlön som du skriver om. "Ob-tillägget är inkluderad i lönen sedan kollektivavtalsförhandlingama 1975". När du drar bort ett inbakat OB på 6000-7000 så ser du den riktiga lönen. Allt annat är humbug Ingångslönen är 22.628 kronor med inbakat OB-tillägg, det glömde du nämna av någon anledning. Tidningsbuden arbetar under den tid när det råder totalt arbetsförbud och är enligt SCB (om man räknar både kvinnor och män och större grupper arbetare) den grupp där man har störst dödlighet i Sverige innan pensionen. Man har på många håll i Sverige enorma problem med att rekrytera tidningsbud och distributionsbolagen befinner sig i en svår kris p.g.a. att de dåliga förhållandena och lönerna ger en närmast ofantlig personalomsättning. Post och Telestyrelsen skriver i nya studie om kvalitetsbrister i postbranschen att det naturligtvis måste påverka utdelningen när distributionsbolagen inte kan rekrytera anställda och går in i natten med 25 % obesatta distrikt. Flera morgontidning har satt som högsta prioritet att försöka få ut tidningen överhuvudtaget med den stora personbrist som råder.

Lästips:

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Transportarbetarens logga

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.