Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

– Det känns skönt att jag hade tagit rätt beslut, säger Johannes Weiberg, skyddsombud på företaget. Det var mitt första skyddsstopp och nu har Arbetsmiljöverket godkänt det.

Väktare och ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg har blivit en följetong i Transportarbetaren. Det började när två ordningsvakter slutet av september attackerades av runt tio personer. En av dem blev slagen med sin egen batong. Han fördes till sjukhus med flera jack i huvudet och flera fingrar krossade.

Efter händelsen har skyddsombud på Transport stoppat arbetet där på tre olika bevakningsföretag. Under en mellanperiod följdes ordningsvakter och poliser åt vid patrullering på Rymdtorget. Men sedan polisen drog sig ur samarbetet är arbetet alltså stoppat på samtliga företag.

– Det behövs en bredare samverkan mellan polisen, socialtjänsten, föreningarna i det här området, och bevakningsföretagen, tror Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transport i Göteborg.

Hans bild är att ett mindre gäng kriminella kontrollerar torget. En beskrivning som går igen i Arbetsmiljöverkets förbud mot Cubsecs arbete där: ”Det finns kriminella gäng som hotar bevakningspersonal i området”, skriver myndigheten och fortsätter: ”Området är en extremt riskfylld arbetsplats för väktare och ordningsvakter.”

Arbetsmiljöverket kräver att Cubsec ska komplettera och förtydliga sin instruktion. Bland annat ska personalen använda den tekniska utrustning som kan behövas, få tydligare instruktioner i förväg samt och avlastande samtal efter arbetspassen.

– Säkerheten för våra medarbetare ska vara så stor som möjligt, kommenterar Paolo Cristiano, HR-chef och delägare på Cubsec.

Han svarar på frågorna mitt under företagets styrelsemöte.

– Vi diskuterar just nu hur vi ska komma vidare utifrån Arbetsmiljöverkets beslut, säger han. Vi måste hitta ett ännu säkrare sätt att arbeta.

Skyddsombudet Johannes Weiberg ser också fram emot att hitta en lösning tillsammans med arbetsgivaren.

Fortfarande gäller skyddsstopp för väktare från Nokas. Liksom skyddsstopp för ordningsvakter på PSG Bevakning, lagt av Transports Ulf Jarnefjord. Där pågår en skriftväxling mellan företaget med Arbetsmiljöverket.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.