Debatt

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

I samma artikel (läs här) kommenterar Joakim Guttman, åkeriombudsman på Transports förbundskontor, att han inte är förvånad över resultatet från Folksams undersökning. Han anser att den bakomliggande orsaken till hastighetsöverträdelserna beror på stressen och trafiksituationen i städerna, liksom det gällande lönesystemet (taxi- och budförare arbetar ofta på ackord/procentlön). Jag delar Guttmans förklaring. Men diskussionen får inte bara handla om problem, utan måste även innehålla en konstruktiv diskussion om lösningar för att komma till rätta med detta.

Nyligen har Taxi Stockholm i samarbete med NTF gjort en hastighetsmätning av sina bilar på E4:an. Resultatet av mätningen visade att många Taxi Stockholm-kollegor kört för fort på en 70-kilometersträcka.

Efter klagomål från de drabbade medlemmarna har Transports förarklubb i Taxi Stockholm/taxi- och bussektionen på avdelning 5 haft konstruktiva samtal med åkeriavdelningen på Taxi Stockholm. Om det uppmärksammade trafikproblemet i allmänhet och våra kollegor i synnerhet. Folksams hastighetsmätning är en mätning av alla taxiförare och Transportarbetarens artikel har rubriken ”Taxiförare värsta fartsyndarna”.

Vi i styrelsen anser i princip att våra kollegor i taxibranschen, liksom Taxi Stockholms egna förare, ska vara goda förebilder i trafiken. Och att de bör tänka på taxibolagens varumärke och kundens upplevelse under färden.

Men under rådande arbetsförhållanden tvingas många, särskilt i andra taxibolag, att arbeta längre tid än lämpligt – för att få ihop en inkomst som ger möjlighet att försörja familjen och barnen. Tillämpning av ackordlönesystem, långa arbetstider och avsaknad av kollektivavtal är ofta bidragande orsaker till stress och den uppkomna situationen i trafiken.

Enligt en enkätundersökning, som vi i Taxi Stockholms förarklubb gjorde för tre år sedan, svarade 52 procent att de arbetade 10–15 timmar per dag och pass under fem dagar i veckan. 42 procent arbetade 10–15 timmar per dag och pass under sex dagar i veckan.

Vi taxiförare i Taxi Stockholm har kollektivavtal och arbetar under förhållandevis bra och schysta villkor, jämfört med många förare i andra taxibolag.

Av den anledningen har styrelsen haft en del diskussioner om den uppkomna situationen. Vi anser att NTF bör inleda ett samarbete i form av en samverkansgrupp med andra seriösa taxibolag, polisen, Transportstyrelsen, länsstyrelsen och de fackliga organisationerna. Tillsammans kan gruppen ta fram material för en upplysningskampanj och utbildning för ett ändrat beteende i trafiken. Vi behöver en helhetsbild av de rådande trafikproblemen. Problemet är betydligt större än att ett antal taxibilar kör för fort. Att straffa ett antal Taxi Stockholmförare löser inga problem, men får konsekvenser för deras ekonomi.

Styrelsen har tillsammans med Taxi Stockholms Åkeriservice tagit ett första steg i denna riktning. Det innebär att:

  • Åkerierna som arbetsgivare måste ta större ansvar gentemot sina anställda.
  • Taxi Stockholm ska kontinuerligt informera sina förare och åkerier om samarbetet med NTF och hästighetsmätningar. Dag- och nattförarna på depån ska uppmanas att respektera hastighetsbegränsningar och företaget ska väcka deras uppmärksamhet genom olika teman – som ”100 procent säker resa”, ”Kör lugnt och tryggt” och ”Mitt barn går i skolan här” – varje vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christian Sanden:
    28 september, 2018

    Inför fastlön eller grundlön, så enkelt är det, kör man bara på provision är det stress

  2. Jan-Erik Boldén:
    24 september, 2018

    Ja det är ju ett stort problem när det inte ligger en garantilön i botten hos de anställda. Ett krav på garantilön för att få ha bilar registrerade i de större bolagen som taxi kurir och Sverigetaxi skulle lösa en del av dessa problem.

    Det skulle ge en stressfriare trygghet samtidigt som det skulle rensa bort oseriösa taxiägare. Det skulle troligen minska ner antalet bilar och det i sin tur ställa krav på mer konsekvent schemaläggning.

    En annan viktig åtgärd är ju en mer noggrann uppföljning och granskning av bidragstagare. Bidragspengarna ska gå dit dom hör hemma, lönelättnad till garantilön, och inte ner i fickan på oseriösa åkare med tvivelaktig verksamhet.

    Har man inte råd med en garantilön till den anställda så kan man inte heller anställa folk heller. Taxiförare som utnyttjar "systemet" kan söka sig ett annat jobb helt enkelt. De större bolagen har en så pass bra kontroll genom de digitala systemen så fusk blir lätt att upptäcka. Visst så lär väl en utveckling mot bättre kontroll kosta en slant. Men det lär nog betala tillbaka sig i slutändan.

    Vi är yrkesförare och kunder ska inte behöva vara rädda eller hålla andan under resan. Även om de större bolagen kanske inte bryr sig om hastighetsöverträdelser från sina förare så bör dom värdera sina kunder. Utan kunder blir det inga bullar på fikat eller extra Thailandsresor åt storfräsarna.

Lästips:

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Transportarbetarens logga

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.