Graf som visar hur antalet dödsolyckor har minskat sedan 1950-talet.
Close
Arbetsmiljöverket vill med denna bild visa att antalet dödsolyckor på jobbet har minskat betydligt sedan mitten av 1900-talet.
Close

Fortfarande män som dör på jobbet

Arbetsmiljö. Dödsolyckorna på svenska arbetsplatser har minskat rejält de senaste 60 åren. Antalet ligger numera på runt 50 per år. Men fortfarande är den tunga trafiken, byggbranschen och andra yrken som domineras av män hårdast drabbade.

– Det handlar om att skaffa kunskap för att nå nollvisionen, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket. Och sprida kunskap. Och påverka attityder.

I dag samlade hon och myndigheten till en heldag om dödsolyckor på jobbet. I fyra bastanta rapporter presenterades den samlade forskningen i ämnet.

I dem finns svart på vitt att nio av tio anställda som dör på arbetsplatsen är män. I hälften av dödsolyckorna är ett fordon inblandat. Och hälften av dem sker på allmänna vägar.

En särskild granskning av åren 2011 till 2013 visar att 21 förare eller passagerare i lastbilar dog på jobbet. De flesta var chaufförer, andra byggnadshantverkare och ett fåtal servicearbetare.

– Slutsatsen blir att åtgärder måste riktas mot grupper som chaufförer och andra som arbetar med fordon, särskilt på tillfälliga arbetsplatser, säger Bengt Järvholm, professor vid Umeå universitet.

– Arbetet med att förebygga olyckor måste också ha ett genusperspektiv på alla nivåer, säger Åsa Ek, docent vid Lunds universitet.

Hennes forskarkollega Gunilla Olofsdotter från Mittuniversitetet fyller i:

– Det handlar inte om att könet avgör om någon råkar ut för en dödsolycka. Däremot kan det finnas ett machoideal i mansdominerade branscher och att det i sin tur innebär att både män och kvinnor tar större risker.

Under Arbetsmiljöverkets forskningsdag uppträdde Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tillsammans med Transportföretagens Alf Berglund. De berättade om rader av projekt som just riktar in sig på säkerheten inom Transports branscher.

– Vi bildade Tya 1975 för att tillsammans driva frågor om arbetsmiljö, stödja forskningen och ta fram utbildningar, säger Alf Berglund.

Tya ska läsas ut Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och åhörarna fick veta mer om projekt kring sopgubbarnas arbetsmiljö, distributionsförarnas arbetsskador, risker för truckförarna, vältrisken med tunga och höga fordon …

– Vi har just kommit i mål med ett projekt om tillbudsrapportering, berättar Martin Miljeteig.

Transports regionala skyddsombud besökte företag, introducerade ett enkelt block för rapportering av tillbud och pratade risker med både arbetare och arbetsgivare. De tog i sammanhanget upp en diskussion om kostnaden för sjukskrivningar.

– Och efter ett halvår var viljan att anmäla ett tillbud dubbelt så stor på de företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.