Graf som visar hur antalet dödsolyckor har minskat sedan 1950-talet.
Close
Arbetsmiljöverket vill med denna bild visa att antalet dödsolyckor på jobbet har minskat betydligt sedan mitten av 1900-talet.
Close

Fortfarande män som dör på jobbet

Arbetsmiljö. Dödsolyckorna på svenska arbetsplatser har minskat rejält de senaste 60 åren. Antalet ligger numera på runt 50 per år. Men fortfarande är den tunga trafiken, byggbranschen och andra yrken som domineras av män hårdast drabbade.

– Det handlar om att skaffa kunskap för att nå nollvisionen, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket. Och sprida kunskap. Och påverka attityder.

I dag samlade hon och myndigheten till en heldag om dödsolyckor på jobbet. I fyra bastanta rapporter presenterades den samlade forskningen i ämnet.

I dem finns svart på vitt att nio av tio anställda som dör på arbetsplatsen är män. I hälften av dödsolyckorna är ett fordon inblandat. Och hälften av dem sker på allmänna vägar.

En särskild granskning av åren 2011 till 2013 visar att 21 förare eller passagerare i lastbilar dog på jobbet. De flesta var chaufförer, andra byggnadshantverkare och ett fåtal servicearbetare.

– Slutsatsen blir att åtgärder måste riktas mot grupper som chaufförer och andra som arbetar med fordon, särskilt på tillfälliga arbetsplatser, säger Bengt Järvholm, professor vid Umeå universitet.

– Arbetet med att förebygga olyckor måste också ha ett genusperspektiv på alla nivåer, säger Åsa Ek, docent vid Lunds universitet.

Hennes forskarkollega Gunilla Olofsdotter från Mittuniversitetet fyller i:

– Det handlar inte om att könet avgör om någon råkar ut för en dödsolycka. Däremot kan det finnas ett machoideal i mansdominerade branscher och att det i sin tur innebär att både män och kvinnor tar större risker.

Under Arbetsmiljöverkets forskningsdag uppträdde Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tillsammans med Transportföretagens Alf Berglund. De berättade om rader av projekt som just riktar in sig på säkerheten inom Transports branscher.

– Vi bildade Tya 1975 för att tillsammans driva frågor om arbetsmiljö, stödja forskningen och ta fram utbildningar, säger Alf Berglund.

Tya ska läsas ut Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och åhörarna fick veta mer om projekt kring sopgubbarnas arbetsmiljö, distributionsförarnas arbetsskador, risker för truckförarna, vältrisken med tunga och höga fordon …

– Vi har just kommit i mål med ett projekt om tillbudsrapportering, berättar Martin Miljeteig.

Transports regionala skyddsombud besökte företag, introducerade ett enkelt block för rapportering av tillbud och pratade risker med både arbetare och arbetsgivare. De tog i sammanhanget upp en diskussion om kostnaden för sjukskrivningar.

– Och efter ett halvår var viljan att anmäla ett tillbud dubbelt så stor på de företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Transportarbetarens logga

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.