Graf som visar hur antalet dödsolyckor har minskat sedan 1950-talet.
Close
Arbetsmiljöverket vill med denna bild visa att antalet dödsolyckor på jobbet har minskat betydligt sedan mitten av 1900-talet.
Close

Fortfarande män som dör på jobbet

Arbetsmiljö. Dödsolyckorna på svenska arbetsplatser har minskat rejält de senaste 60 åren. Antalet ligger numera på runt 50 per år. Men fortfarande är den tunga trafiken, byggbranschen och andra yrken som domineras av män hårdast drabbade.

– Det handlar om att skaffa kunskap för att nå nollvisionen, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket. Och sprida kunskap. Och påverka attityder.

I dag samlade hon och myndigheten till en heldag om dödsolyckor på jobbet. I fyra bastanta rapporter presenterades den samlade forskningen i ämnet.

I dem finns svart på vitt att nio av tio anställda som dör på arbetsplatsen är män. I hälften av dödsolyckorna är ett fordon inblandat. Och hälften av dem sker på allmänna vägar.

En särskild granskning av åren 2011 till 2013 visar att 21 förare eller passagerare i lastbilar dog på jobbet. De flesta var chaufförer, andra byggnadshantverkare och ett fåtal servicearbetare.

– Slutsatsen blir att åtgärder måste riktas mot grupper som chaufförer och andra som arbetar med fordon, särskilt på tillfälliga arbetsplatser, säger Bengt Järvholm, professor vid Umeå universitet.

– Arbetet med att förebygga olyckor måste också ha ett genusperspektiv på alla nivåer, säger Åsa Ek, docent vid Lunds universitet.

Hennes forskarkollega Gunilla Olofsdotter från Mittuniversitetet fyller i:

– Det handlar inte om att könet avgör om någon råkar ut för en dödsolycka. Däremot kan det finnas ett machoideal i mansdominerade branscher och att det i sin tur innebär att både män och kvinnor tar större risker.

Under Arbetsmiljöverkets forskningsdag uppträdde Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tillsammans med Transportföretagens Alf Berglund. De berättade om rader av projekt som just riktar in sig på säkerheten inom Transports branscher.

– Vi bildade Tya 1975 för att tillsammans driva frågor om arbetsmiljö, stödja forskningen och ta fram utbildningar, säger Alf Berglund.

Tya ska läsas ut Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och åhörarna fick veta mer om projekt kring sopgubbarnas arbetsmiljö, distributionsförarnas arbetsskador, risker för truckförarna, vältrisken med tunga och höga fordon …

– Vi har just kommit i mål med ett projekt om tillbudsrapportering, berättar Martin Miljeteig.

Transports regionala skyddsombud besökte företag, introducerade ett enkelt block för rapportering av tillbud och pratade risker med både arbetare och arbetsgivare. De tog i sammanhanget upp en diskussion om kostnaden för sjukskrivningar.

– Och efter ett halvår var viljan att anmäla ett tillbud dubbelt så stor på de företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Transportarbetarens logga

Inget åtal efter dödsolycka med djurbil

Åkeri. Det blir inget åtal efter olyckan där en 51-årig djurtransportör klämdes svårt under en fallande bakgavel-ramp. Åklagaren har lagt ner förundersökningen, med motiveringen är att det inte går att styrka arbetsmiljöbrott. Chauffören dog kort efter olyckan, av klämskadorna.

Stefan NIlsson i färdtjänstbilen

Korta körtider stressar färdtjänstförare

Färdtjänst. Stress. För kort tid avsatt för körningarna. Små möjligheter att påverka arbetstempot. Färdtjänstförare i Örebro har gett sin syn på jobbet i en enkät.

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.