Graf som visar hur antalet dödsolyckor har minskat sedan 1950-talet.
Close
Arbetsmiljöverket vill med denna bild visa att antalet dödsolyckor på jobbet har minskat betydligt sedan mitten av 1900-talet.
Close

Fortfarande män som dör på jobbet

Arbetsmiljö. Dödsolyckorna på svenska arbetsplatser har minskat rejält de senaste 60 åren. Antalet ligger numera på runt 50 per år. Men fortfarande är den tunga trafiken, byggbranschen och andra yrken som domineras av män hårdast drabbade.

– Det handlar om att skaffa kunskap för att nå nollvisionen, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket. Och sprida kunskap. Och påverka attityder.

I dag samlade hon och myndigheten till en heldag om dödsolyckor på jobbet. I fyra bastanta rapporter presenterades den samlade forskningen i ämnet.

I dem finns svart på vitt att nio av tio anställda som dör på arbetsplatsen är män. I hälften av dödsolyckorna är ett fordon inblandat. Och hälften av dem sker på allmänna vägar.

En särskild granskning av åren 2011 till 2013 visar att 21 förare eller passagerare i lastbilar dog på jobbet. De flesta var chaufförer, andra byggnadshantverkare och ett fåtal servicearbetare.

– Slutsatsen blir att åtgärder måste riktas mot grupper som chaufförer och andra som arbetar med fordon, särskilt på tillfälliga arbetsplatser, säger Bengt Järvholm, professor vid Umeå universitet.

– Arbetet med att förebygga olyckor måste också ha ett genusperspektiv på alla nivåer, säger Åsa Ek, docent vid Lunds universitet.

Hennes forskarkollega Gunilla Olofsdotter från Mittuniversitetet fyller i:

– Det handlar inte om att könet avgör om någon råkar ut för en dödsolycka. Däremot kan det finnas ett machoideal i mansdominerade branscher och att det i sin tur innebär att både män och kvinnor tar större risker.

Under Arbetsmiljöverkets forskningsdag uppträdde Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tillsammans med Transportföretagens Alf Berglund. De berättade om rader av projekt som just riktar in sig på säkerheten inom Transports branscher.

– Vi bildade Tya 1975 för att tillsammans driva frågor om arbetsmiljö, stödja forskningen och ta fram utbildningar, säger Alf Berglund.

Tya ska läsas ut Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och åhörarna fick veta mer om projekt kring sopgubbarnas arbetsmiljö, distributionsförarnas arbetsskador, risker för truckförarna, vältrisken med tunga och höga fordon …

– Vi har just kommit i mål med ett projekt om tillbudsrapportering, berättar Martin Miljeteig.

Transports regionala skyddsombud besökte företag, introducerade ett enkelt block för rapportering av tillbud och pratade risker med både arbetare och arbetsgivare. De tog i sammanhanget upp en diskussion om kostnaden för sjukskrivningar.

– Och efter ett halvår var viljan att anmäla ett tillbud dubbelt så stor på de företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bilkö fotad från förarplatsen

Transport välkomnar mobilförbud

Trafiksäkerhet. Från den 1 februari nästa år blir det förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen under bilkörning. Det är regeringen som skärper trafikförordningen.

Carolina Nolasco

Krav: Bygg trygghetsrum eller betala 22 miljoner, SL

Bevakning Storstockholms Lokaltrafik (SL) måste bygga nya trygghetsrum på tolv tunnelbanestationer till nästa sommar. Annars blir det 10 miljoner kronor i vite, skriver Arbetsmiljöverket i ett beslut. Dessutom krävs ytterligare 16 rum, annars blir det 12 miljoner till.

Upprop inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.