Ledare.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Transport beskylls för att vara en aktiv del av konflikten, som var olovlig. Det är en allvarlig anklagelse, som om den är sann kan kosta förbundet miljontals kronor i skadestånd i Arbetsdomstolen.

Reno Nordens angrepp på Stockholms miljöarbetare är än mer uppseendeväckande.

I svepande ordalag anklagas sopgubbarna kollektivt för sabotage och kriminell verksamhet, som innefattar utpressning mot många restaurangägare som påstås ha tvingats att betala pengar under bordet för att få sina sopor hämtade.

I pressmeddelandet lägger Reno Norden inte fram några bevis för anklagelserna och miljöarbetarna får heller inte chansen att bemöta dem.

Transportarbetaren har under sommaren gjort mängder av försök att få tag på Reno Nordens ledning för att få svar på frågor som rör konflikten. Inte i något fall har vi lyckats komma fram eller fått återkoppling.

Så Reno Norden, svara nu:

  • Ni påstår att ”miljöarbetarna”, innan de gick ut i vild strejk, saboterade hela nyckelknippor genom att lägga i falska nycklar. Gjorde alla det? Det är faktiskt det ni hävdar.
  • Ni anklagar Stockholms sopgubbar för att ha skurit sönder däck för hämtpersonal som jobbat vidare och för att ha slagit sönder en bil med basebollträ. Vilka utförde sabotaget? Finns det över huvud taget bevis för att det var just miljöarbetare? I grupp dessutom?
  • Ni skriver att Stockholms sopgubbar har ringt in falska reklamationer, för att störa verksamheten. Återigen: Var finns bevisen? Reklamationer rings in till stadens bolag, Stockholm Vatten. Har Stockholm Vatten listor över sopgubbar och deras telefonnummer, för att kolla vilka av de 27 000 inkomna reklamationerna som möjligen har rings in falskeligen av miljöarbetare?
  • Allvarligast är trots allt anklagelserna om ett ”utbrett praktiserande av svarthämtningar”. Ni påstår att många restauranger haft felaktiga abonnemang på sophämtning. Orsaken uppges vara att krögarna utsatts för utpressning och tvingats betala svarta pengar till ”en representant för Stockholms Sopgubbar”.

Hur många restauranger handlar det om? Vem är representanten? Är det en talesperson eller en facklig förtroendeman som i så fall tagit emot pengarna? Har denne sedan fördelat pengarna i hela kollektivet? Som slutkläm uppger ni att ”enskilda representanter” tvingat till sig mer än 20 000 extra i månaden, genom svarta utbetalningar.

Sammantaget innehåller Reno Nordens pressmeddelande uppgifter, som om de inte kan verifieras, måste betraktas som förtal av en hel yrkesgrupp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Eivor Karlsson:
    6 september, 2017

    Delat. Inlägg på¨min Facebooksid.
    ”Sopgubbbar anklagas för maffialika metoder” är rubriken i #35,”Vi i Vasastan”. När man läser rubriken men också i tidningen ger det intryck av att branschen, till stora delar, består av en hop mer eller mindre halvkriminella personer som hämtar våra sopor. Fram tills problemen uppstod med upphandlingen har allmänheten inte hört talas om några större problem med sopåkare eller hämtning av sopor.

    Det finns fortfarande problem med överfulla kärl i staden. Trots att Reno Norden anser att läget är nästan under kontroll. Se text på denna sida.

    I Expressen 29 augusti klagade en boende över överfyllda sopkärl. Det här gå inte längre, berättade en boende, normalt hämtas sopor två gånger i veckan. Nu måste vi ringa varje gång soporna tornar upp sig, de rycker ut akut men det blir ingen regelbunden hämtning. –Vi har fått problem med råttor i källaren. En annan villaägare gjorde ”sopuppror” (SvD 1 september) och tog en säck sopor med sig till receptionen hos ansvariga Stockholms Vatten och Avfall AB.

    Det kan så klart bli problem när en inarbetad personalstyrka inte längre är fulltalig och nu ersätt med nya medarbetare. Det kan vara svårt för nya miljöarbetare att snabbt komma in i arbetet. Det kan vara svårt att hitta till adresser och problem med den biltäta trafiken kan uppstå. Det är en sak.

    Till dessa problem läggs ytterligare ett problem – nedlåtande uttalanden om sopåkarna. Det drabbar – mer eller mindre – en hel bransch och kan göra det svårt för de som avslutat sitt arbete hos Reno Norden att få nya jobb

    Det var inga goda vitsord gentemot delar av sopåkarna i artikeln ”Sophämtare anklagas för maffialika metoder”. Hela affären med denna upphandling verkar höjt i dunkel. Men det får andra reda ut.

    Jag vill istället rekommendera ansvariga vid Reno Norden, från vd:n till tjänstemän och politiker att inte bidraga till negativa uttalanden om f.d. och nuvarande sopåkare. Hushållen i Stockholm behöver dessa miljöarbetare.

    Nu har diverse påståenden angående sopåkarna polisanmälts av företaget Reno Norden. Låt oss vänta och se vad som kommer fram av den utredningen. Eivor Karlsson

  2. Kim:
    30 augusti, 2017

    Tack Jan för ett fantastiskt jobb.
    Jag kommer alltid stödja dig❤
    Du är sopgubbanas hjälte😍

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.