Ledare.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Transport beskylls för att vara en aktiv del av konflikten, som var olovlig. Det är en allvarlig anklagelse, som om den är sann kan kosta förbundet miljontals kronor i skadestånd i Arbetsdomstolen.

Reno Nordens angrepp på Stockholms miljöarbetare är än mer uppseendeväckande.

I svepande ordalag anklagas sopgubbarna kollektivt för sabotage och kriminell verksamhet, som innefattar utpressning mot många restaurangägare som påstås ha tvingats att betala pengar under bordet för att få sina sopor hämtade.

I pressmeddelandet lägger Reno Norden inte fram några bevis för anklagelserna och miljöarbetarna får heller inte chansen att bemöta dem.

Transportarbetaren har under sommaren gjort mängder av försök att få tag på Reno Nordens ledning för att få svar på frågor som rör konflikten. Inte i något fall har vi lyckats komma fram eller fått återkoppling.

Så Reno Norden, svara nu:

  • Ni påstår att ”miljöarbetarna”, innan de gick ut i vild strejk, saboterade hela nyckelknippor genom att lägga i falska nycklar. Gjorde alla det? Det är faktiskt det ni hävdar.
  • Ni anklagar Stockholms sopgubbar för att ha skurit sönder däck för hämtpersonal som jobbat vidare och för att ha slagit sönder en bil med basebollträ. Vilka utförde sabotaget? Finns det över huvud taget bevis för att det var just miljöarbetare? I grupp dessutom?
  • Ni skriver att Stockholms sopgubbar har ringt in falska reklamationer, för att störa verksamheten. Återigen: Var finns bevisen? Reklamationer rings in till stadens bolag, Stockholm Vatten. Har Stockholm Vatten listor över sopgubbar och deras telefonnummer, för att kolla vilka av de 27 000 inkomna reklamationerna som möjligen har rings in falskeligen av miljöarbetare?
  • Allvarligast är trots allt anklagelserna om ett ”utbrett praktiserande av svarthämtningar”. Ni påstår att många restauranger haft felaktiga abonnemang på sophämtning. Orsaken uppges vara att krögarna utsatts för utpressning och tvingats betala svarta pengar till ”en representant för Stockholms Sopgubbar”.

Hur många restauranger handlar det om? Vem är representanten? Är det en talesperson eller en facklig förtroendeman som i så fall tagit emot pengarna? Har denne sedan fördelat pengarna i hela kollektivet? Som slutkläm uppger ni att ”enskilda representanter” tvingat till sig mer än 20 000 extra i månaden, genom svarta utbetalningar.

Sammantaget innehåller Reno Nordens pressmeddelande uppgifter, som om de inte kan verifieras, måste betraktas som förtal av en hel yrkesgrupp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Eivor Karlsson:
    6 september, 2017

    Delat. Inlägg på¨min Facebooksid.
    ”Sopgubbbar anklagas för maffialika metoder” är rubriken i #35,”Vi i Vasastan”. När man läser rubriken men också i tidningen ger det intryck av att branschen, till stora delar, består av en hop mer eller mindre halvkriminella personer som hämtar våra sopor. Fram tills problemen uppstod med upphandlingen har allmänheten inte hört talas om några större problem med sopåkare eller hämtning av sopor.

    Det finns fortfarande problem med överfulla kärl i staden. Trots att Reno Norden anser att läget är nästan under kontroll. Se text på denna sida.

    I Expressen 29 augusti klagade en boende över överfyllda sopkärl. Det här gå inte längre, berättade en boende, normalt hämtas sopor två gånger i veckan. Nu måste vi ringa varje gång soporna tornar upp sig, de rycker ut akut men det blir ingen regelbunden hämtning. –Vi har fått problem med råttor i källaren. En annan villaägare gjorde ”sopuppror” (SvD 1 september) och tog en säck sopor med sig till receptionen hos ansvariga Stockholms Vatten och Avfall AB.

    Det kan så klart bli problem när en inarbetad personalstyrka inte längre är fulltalig och nu ersätt med nya medarbetare. Det kan vara svårt för nya miljöarbetare att snabbt komma in i arbetet. Det kan vara svårt att hitta till adresser och problem med den biltäta trafiken kan uppstå. Det är en sak.

    Till dessa problem läggs ytterligare ett problem – nedlåtande uttalanden om sopåkarna. Det drabbar – mer eller mindre – en hel bransch och kan göra det svårt för de som avslutat sitt arbete hos Reno Norden att få nya jobb

    Det var inga goda vitsord gentemot delar av sopåkarna i artikeln ”Sophämtare anklagas för maffialika metoder”. Hela affären med denna upphandling verkar höjt i dunkel. Men det får andra reda ut.

    Jag vill istället rekommendera ansvariga vid Reno Norden, från vd:n till tjänstemän och politiker att inte bidraga till negativa uttalanden om f.d. och nuvarande sopåkare. Hushållen i Stockholm behöver dessa miljöarbetare.

    Nu har diverse påståenden angående sopåkarna polisanmälts av företaget Reno Norden. Låt oss vänta och se vad som kommer fram av den utredningen. Eivor Karlsson

  2. Kim:
    30 augusti, 2017

    Tack Jan för ett fantastiskt jobb.
    Jag kommer alltid stödja dig❤
    Du är sopgubbanas hjälte😍

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.