Försvinnande få utländska chaufförer i statistiken

Utstationering – det är när en anställd jobbar i mer än fem dagar i ett annat land än arbetsgivarens. Statistiken visar att totalt 39 utstationerade förra året jobbade med landtransporter i Sverige. – Alla vet att det är många fler, men att de inte anmäls till Arbetsmiljöverket, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare.

Lagen om utstationering gäller sedan juli 2013. Den bygger på ett direktiv från EU.

Syftet med lagen är att den som jobbar mer än fem dagar i ett annat land än hen är anställd i ska ha lön och villkor som minst ligger på miniminivån i kollektivavtalet i det land jobbet utförs.

En utländsk arbetsgivare måste anmäla den som jobbar i mer än fem dagar i Sverige till svenska Arbetsmiljöverket. Förra året anmäldes närmare 43 000 utstationerade i Sverige. De allra flesta i byggbranschen och några tusen inom data, visar Arbetsförmedlingens statistik som presenterades i förra veckan.

Transportarbetaren begärde ut mer detaljerade uppgifter. Där framgår att 39 utstationerade jobbade med landtransporter (chaufförer helt enkelt) och ytterligare 107 utländska arbetare var här tillfälligt för att arbeta med magasinering och andra stödjobb inom transportsektorn.

Transports Magnus Falk konstaterar att sifforna inte stämmer med verkligheten:

– Titta bara på alla som halvårsvis ligger och kör kombitransporter mellan Sverige och Norge, säger han.

Han berättar att Transport och det europeiska transportfacket ETF driver på EU för att reglerna om utstationering ska tas på allvar – även när det gäller transportsektorn.

– Kommissionen ser över den frågan i samband med transportpaketet, säger Magnus Falk.

Framåt slutet av 2016 är det tänkt att EU ska ha enats kring detta paket med nya lagar för vägtrafiken. Utstationeringsdirektivet ses också över.

Tidigare har svenska Arbetsmiljöverket tvekat kring om utländska chaufförer som kör cabotagetrafik i Sverige också ska anmälas som utstationerade. Cabotagereglerna tillåter ett utländskt åkeriföretag att köra inrikestransporter i Sverige under max sju dagar – det vill säga över gränsen för utstationering.

– Om chaufförernas utländska arbetsgivare har kontrakt med ett svenskt företag så bör de räknas som utstationerade, säger Alexandra Falke, enhetschef på Arbetsmiljöverket. Men de måste komma upp i fem arbetsdagar – veckovilan ska räknas bort.

Det är hennes förklaring till att utländska chaufförer, som kör enligt cabotagereglerna, inte syns i statistiken. Vilket också gör att deras arbetsgivare inte behöver visa upp vilka löner och villkor chaufförerna jobbar under.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.