Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna.
Close
Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna. Samtliga exempel på hur försvaret och bevakningsbranschen samarbetar kring utbildning och personalförsörjning.
Close

Försvaret + bevakning = sant

Bevakning. Säkerhetsvakter kan gå direkt in på ett civilt jobb efter en militär utbildning. Och anställda på bevakningsföretagen får ledigt för militära inhopp. En vinnar-vinnar-situation, kallas upplägget på mässan Skydd 2018.

Säkerhetsmässa i dagarna tre. Rekvisitan på Stockholmsmässan i Älvsjö utgörs av larm, skyddsrum, väktaruniformer, skyddsutrustningar, grindar och galler. Med mera, allt till salu.

På scenen: överbefälhavare Micael Bydén och Martin Bjurhem, vd på bevakningsbranschens Bya.

Tema: Vi behöver varandra.

Bakgrund: För två år sedan tog huvudpersonerna i hand på att samarbeta kring utbildning och rekrytering.

Slutsats: Försvaret utbildar numera folk åt bevakningsbranschen – och bevakningsföretagen släpper ifrån sig anställda för tillfälliga övningar och annan tjänstgöring inom försvaret. Och båda parter är nöjda med upplägget. Båda branscherna behöver rekrytera fler och fler de närmaste åren.

Utanför manus: Ännu ett handslag. Från och med i dag, tisdag den 23 oktober 2018, är öb och bevaknings-vd:n överens om att ta tag i värdegrunden i sina respektive områden. För att de bäst lämpade medarbetarna ska söka sig till de jobben, vare sig de är män eller kvinnor.

– Personalförsörjningen är kanske min tuffaste utmaning, sa öb Micael Bydén. Utan att rekrytera, behålla och utveckla rätt människor kan jag inte sköta mitt uppdrag.

– Nu kan vi samarbeta på riktigt. En skyddsvakt som utbildats i försvaret behöver inte komplettera längre för att få jobba hos oss, sa Martin Bjurhem på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd och ägs till hälften av Transport och till andra hälften av arbetsgivarnas organisation.

Innan de två tar i hand på nytt har ytterligare tre personer intagit scenen: Anna, Wilhelm och Vegard, samtliga exempel på det pågående personalsamarbetet mellan försvaret och bevakningsbranschen. En är tjänstledig från vaktjobbet och gör sin militära grundutbildning. En gör regelbundna inhopp vid militära övningar, med ledigt från bevakningsjobbet. Och en gick från sin militära utbildning direkt till ett bevakningsföretag. De tre är i stort sett nöjda med sina respektive upplägg. En reflektion är att de civila arbetsgivarna betalar bättre än försvaret.

Men så beskriver Anna att det på regementet finns en attityd som inte alltid välkomnar kvinnor. Därav det spontana handslaget mellan de högsta cheferna för försvaret och branschen.

– Värdegrundsfrågorna är avgörande, säger öb. En jämställd organisation är en starkare försvarsmakt. Det handlar om vår operativa förmåga.

I Byas monter på mässan hittar vi Rosa Settergren och Peter Lundström, anställda i Transports gos-projekt som handlar om ordning och säkerhet i bevakningsbranschen.

– Det här var intressant, säger Rosa Settergren efter uppträdandet på scenen. Och det funkar faktiskt så bra som de säger med utbildningar, utbyte och karriärväxling.

Under mässdagarna träffar de myndigheter, företag i branschen, företag som anlitar bevakningsbolag, skyddsombud och andra Transportmedlemmar.

– Ibland kan man få höra någons hela livshistoria, säger Peter Lundström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Transportarbetarens logga

Formalitet avgjorde nej till ordningsvakter

Bevakning. Det blir inga kommunala ordningsvakter på vissa platser i Göteborg, Staffanstorp och Mariestad. Kammarrätten går på polisens linje om att neka ansökan.

Transportarbetarens logga

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.