Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna.
Close
Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna. Samtliga exempel på hur försvaret och bevakningsbranschen samarbetar kring utbildning och personalförsörjning.
Close

Försvaret + bevakning = sant

Bevakning. Säkerhetsvakter kan gå direkt in på ett civilt jobb efter en militär utbildning. Och anställda på bevakningsföretagen får ledigt för militära inhopp. En vinnar-vinnar-situation, kallas upplägget på mässan Skydd 2018.

Säkerhetsmässa i dagarna tre. Rekvisitan på Stockholmsmässan i Älvsjö utgörs av larm, skyddsrum, väktaruniformer, skyddsutrustningar, grindar och galler. Med mera, allt till salu.

På scenen: överbefälhavare Micael Bydén och Martin Bjurhem, vd på bevakningsbranschens Bya.

Tema: Vi behöver varandra.

Bakgrund: För två år sedan tog huvudpersonerna i hand på att samarbeta kring utbildning och rekrytering.

Slutsats: Försvaret utbildar numera folk åt bevakningsbranschen – och bevakningsföretagen släpper ifrån sig anställda för tillfälliga övningar och annan tjänstgöring inom försvaret. Och båda parter är nöjda med upplägget. Båda branscherna behöver rekrytera fler och fler de närmaste åren.

Utanför manus: Ännu ett handslag. Från och med i dag, tisdag den 23 oktober 2018, är öb och bevaknings-vd:n överens om att ta tag i värdegrunden i sina respektive områden. För att de bäst lämpade medarbetarna ska söka sig till de jobben, vare sig de är män eller kvinnor.

– Personalförsörjningen är kanske min tuffaste utmaning, sa öb Micael Bydén. Utan att rekrytera, behålla och utveckla rätt människor kan jag inte sköta mitt uppdrag.

– Nu kan vi samarbeta på riktigt. En skyddsvakt som utbildats i försvaret behöver inte komplettera längre för att få jobba hos oss, sa Martin Bjurhem på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd och ägs till hälften av Transport och till andra hälften av arbetsgivarnas organisation.

Innan de två tar i hand på nytt har ytterligare tre personer intagit scenen: Anna, Wilhelm och Vegard, samtliga exempel på det pågående personalsamarbetet mellan försvaret och bevakningsbranschen. En är tjänstledig från vaktjobbet och gör sin militära grundutbildning. En gör regelbundna inhopp vid militära övningar, med ledigt från bevakningsjobbet. Och en gick från sin militära utbildning direkt till ett bevakningsföretag. De tre är i stort sett nöjda med sina respektive upplägg. En reflektion är att de civila arbetsgivarna betalar bättre än försvaret.

Men så beskriver Anna att det på regementet finns en attityd som inte alltid välkomnar kvinnor. Därav det spontana handslaget mellan de högsta cheferna för försvaret och branschen.

– Värdegrundsfrågorna är avgörande, säger öb. En jämställd organisation är en starkare försvarsmakt. Det handlar om vår operativa förmåga.

I Byas monter på mässan hittar vi Rosa Settergren och Peter Lundström, anställda i Transports gos-projekt som handlar om ordning och säkerhet i bevakningsbranschen.

– Det här var intressant, säger Rosa Settergren efter uppträdandet på scenen. Och det funkar faktiskt så bra som de säger med utbildningar, utbyte och karriärväxling.

Under mässdagarna träffar de myndigheter, företag i branschen, företag som anlitar bevakningsbolag, skyddsombud och andra Transportmedlemmar.

– Ibland kan man få höra någons hela livshistoria, säger Peter Lundström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Tommy Wreeth

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.