Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna.
Close
Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna. Samtliga exempel på hur försvaret och bevakningsbranschen samarbetar kring utbildning och personalförsörjning.
Close

Försvaret + bevakning = sant

Bevakning. Säkerhetsvakter kan gå direkt in på ett civilt jobb efter en militär utbildning. Och anställda på bevakningsföretagen får ledigt för militära inhopp. En vinnar-vinnar-situation, kallas upplägget på mässan Skydd 2018.

Säkerhetsmässa i dagarna tre. Rekvisitan på Stockholmsmässan i Älvsjö utgörs av larm, skyddsrum, väktaruniformer, skyddsutrustningar, grindar och galler. Med mera, allt till salu.

På scenen: överbefälhavare Micael Bydén och Martin Bjurhem, vd på bevakningsbranschens Bya.

Tema: Vi behöver varandra.

Bakgrund: För två år sedan tog huvudpersonerna i hand på att samarbeta kring utbildning och rekrytering.

Slutsats: Försvaret utbildar numera folk åt bevakningsbranschen – och bevakningsföretagen släpper ifrån sig anställda för tillfälliga övningar och annan tjänstgöring inom försvaret. Och båda parter är nöjda med upplägget. Båda branscherna behöver rekrytera fler och fler de närmaste åren.

Utanför manus: Ännu ett handslag. Från och med i dag, tisdag den 23 oktober 2018, är öb och bevaknings-vd:n överens om att ta tag i värdegrunden i sina respektive områden. För att de bäst lämpade medarbetarna ska söka sig till de jobben, vare sig de är män eller kvinnor.

– Personalförsörjningen är kanske min tuffaste utmaning, sa öb Micael Bydén. Utan att rekrytera, behålla och utveckla rätt människor kan jag inte sköta mitt uppdrag.

– Nu kan vi samarbeta på riktigt. En skyddsvakt som utbildats i försvaret behöver inte komplettera längre för att få jobba hos oss, sa Martin Bjurhem på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd och ägs till hälften av Transport och till andra hälften av arbetsgivarnas organisation.

Innan de två tar i hand på nytt har ytterligare tre personer intagit scenen: Anna, Wilhelm och Vegard, samtliga exempel på det pågående personalsamarbetet mellan försvaret och bevakningsbranschen. En är tjänstledig från vaktjobbet och gör sin militära grundutbildning. En gör regelbundna inhopp vid militära övningar, med ledigt från bevakningsjobbet. Och en gick från sin militära utbildning direkt till ett bevakningsföretag. De tre är i stort sett nöjda med sina respektive upplägg. En reflektion är att de civila arbetsgivarna betalar bättre än försvaret.

Men så beskriver Anna att det på regementet finns en attityd som inte alltid välkomnar kvinnor. Därav det spontana handslaget mellan de högsta cheferna för försvaret och branschen.

– Värdegrundsfrågorna är avgörande, säger öb. En jämställd organisation är en starkare försvarsmakt. Det handlar om vår operativa förmåga.

I Byas monter på mässan hittar vi Rosa Settergren och Peter Lundström, anställda i Transports gos-projekt som handlar om ordning och säkerhet i bevakningsbranschen.

– Det här var intressant, säger Rosa Settergren efter uppträdandet på scenen. Och det funkar faktiskt så bra som de säger med utbildningar, utbyte och karriärväxling.

Under mässdagarna träffar de myndigheter, företag i branschen, företag som anlitar bevakningsbolag, skyddsombud och andra Transportmedlemmar.

– Ibland kan man få höra någons hela livshistoria, säger Peter Lundström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.