Close
Här jobbade Hamid som inhyrd, innan han fick anställning och kort efteråt sparken.
Close

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

– Bland det värsta jag upplevt som facklig förhandlare, säger Transports ombudsman Mikael Ladman.

Hamid vill inte framträda med sitt rätta namn. Han är arbetslös och vågar inte äventyra möjligheten att få ett nytt jobb. Ett som är tryggare.

– Jag är fortfarande chockad, säger han. Jag har hustru och ett barn att försörja. Det värsta är att jag inte får någon förklaring från DHL. Varför dög jag som inhyrd i fem–sex år, men inte sedan?

Hamid sitter hemma i vardagsrummet i lägenheten i Örebro. Han berättar att han fick jobb på ett bemanningsföretag sommaren 2013. Han skickades omgående till DHL:s stora lager i utkanten av staden.

Där blev han kvar. I princip på heltid.

– Jag har jobbat ungefär 95 procent på DHL. Några enstaka dagar har det inte funnits jobb och då har jag fått garantilön från bemanningsföretaget, säger Hamid.

Han jobbade med alla sorters jobb på lagret. Orderplock, truckkörning och lossning av lastbilar som kommer med gods till storkunder som OBH Nordica och Semper.

Precis som de flesta inhyrda hoppades Hamid på fast heltidsjobb. Direkt hos DHL. Han noterade att andra inhyrda kunde få DHL-anställning efter bara några månader, men han och några kollegor fick vänta.

Hamid säger:

– En dag i höstas kom chefen till mig och sa: ”Vi vill att du kommer till oss.” Jag blev jätteglad förstås. Det var jag och en kollega som skulle anställas samtidigt. Vi hade båda hoppats länge.

– Lönen skulle inte bli bättre, snarare aningen lägre. Men fast jobb är tryggare. Min fru har inget jobb än och vår ekonomi hänger på mig.

Den 1 december 2018 var anställningsbeviset påskrivet och Hamid hade fått jobb på DHL supply chain, som lagerdelen formellt heter. Fast företaget hade bara gått med på provanställning, sex månader. Trots att Hamid jobbat där i fem och ett halvt år.

– Jag vågade inte kräva fast jobb direkt. Jag visste att DHL är hårda med sådant.

Fast Hamid trodde ändå att provmånaderna var en formsak. Så hade det varit för många andra kollegor. Men efter bara sex veckor, den 14 januari, kom kallduschen:

– Min chef kallade in mig och meddelade att provanställningen skulle avbrytas redan den sista januari, efter bara två månader. Skälet han angav var att DHL var överbemannade. Jag kunde inte ta in det. Tänkte att det kan bara inte vara sant.

– Jag förlorade inte bara jobbet jag strävat efter så länge. Jag hade ju också sagt upp mig från ett fast jobb på bemanningsföretaget, där jag fått ihop ganska många anställningsår.

Hamid beskriver hur han i ett chocktillstånd skrev under uppsägningshandlingen som chefen lagt fram på bordet.

Facket – Transport – kopplades in. Det uppdagades att DHL gjort flera fel. Bland annat hade företaget skrivit fel datum på arbetsgivarintyget. Något som gjorde att Hamid blev utan a-kassa i en månads tid.

DHL var också på väg att betala ut en månadslön för mycket. För februari. Skatten var inbetald och lönen på väg, men utbetalningen stoppades i sista stund.

Den fackliga lokala förhandlingen blev resultatlös. DHL vägrade backa och ta tillbaka Hamid. Ombudsman Mikael Ladman är besviken. Och uppretad:

– DHL:s agerande är makalöst! Det är för det första absurt att kräva provanställning för någon som jobbat på arbetsplatsen i fem, sex år. Här måste vi som fackförening rannsaka oss och bli bättre på att informera våra medlemmar. Gå inte med på provanställning om du redan visat att du kan jobbet!

– Jag har också sagt att det absolut minsta DHL kan göra nu är att betala ut den extra månadslönen. Jag blev lovad besked om detta, men har inte hört någonting. Företaget har fortfarande inhyrd personal. Om det verkligen var arbetsbrist hade det varit rimligare att minska på inhyrningen, i stället för att avbryta en provanställning.

Lagen är skriven så att arbetsgivare i praktiken inte behöver motivera varför man avbryter provanställningar. Men både Ladman och Hamid har försökt pressa fram ett svar från DHL.

Hamid säger:

– Motiveringen jag fick först var arbetsbrist. Sedan att jag inte nådde ”snittet” när man tittat på min arbetsinsats vid orderplock. Fast det sista halvåret arbetade jag bara vid intaget, där lastbilarna kommer, och där finns inget snitt. Det sista som antyddes var att jag inte passade in i gruppen.

Att han inte skulle passa in känns mest förnedrande, tycker Hamid:

– Fortfarande ringer gamla kollegor och frågar hur jag mår och hur det går med nytt jobb. Några har sagt att i arbetsgruppen jag tillhörde snackar man om min anställning, det som hände mig, nästan dagligen. Jag har väldigt svårt att tro att jag inte var en del i gänget.

Björn Ramstedt är ordförande i Transportklubben på DHL-lagret. Han tycker också att det är fel att provanställa personer som redan är ”prövade”.

– Företaget har avbrutit provanställningar tidigare, men aldrig på det här sättet. Relationen mellan vår fackklubb och DHL lär bli frostigare i framtiden.

Susanne Sandberg är chef på DHL och den som förhandlade med Transport. Transportarbetaren ringer henne för att ställa frågor om Hamid och DHL:s personalpolitik.

Varför tillämpar ni provanställning på en person som varit inhyrd i fem, sex år?

Hon säger:

– Jag tycker att det är konstigt att du ringer och ställer frågor om individer som du nämner vid namn. Jag kan inte prata om enskilda personer med utomstående.

Jag kommer inte att nämna hans namn i artikeln, jag angav det för att du skulle veta vilket ärende det handlar om…

– Ja precis, och du får inte citera någonting från mig heller. Nu ska jag prata med Transports ombudsman. Vi har en pågående förhandling. Jag svarar inte på någonting nu, du får kontakta mig nästa vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    15 mars, 2019

    Bemanningsföretag skulle helst inte få finnas överhuvudtaget.Och skulle de få finnas så skulle företag enbart få hyra in på kortare tid max en månad och automatiskt bli tvungna att anställa personalen vid längre tid.Företag försöker hela tiden hitta nya sätt att utnyttja anställda eller avskeda när det passar dom.Bristande lagar gör att personal enbart är brickor i kapitalisterna spel.I detta fallet skulle företaget inte få använda inhyrd personal på grund av sitt handlande.Men,det är ett föränderligt samhälle och arbetsliv vi ser och snart är det väl inget företag som vill ha fast anställd personal utan bara F-skattare och bemanningsföretag.Det behövs en lagom maktbalans mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Lästips:

Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Transportarbetarens logga

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?