Försöket med elväg för lastbilar förlängs ett halvår

Miljö. I vår skulle försöket med elvägen vid Sandviken ha avslutats. Men nu förlängs testperioden. Orsaken är för snällt väder, framför allt förra vintern som blev snöfattig.

I juni 2016 invigdes en två kilometer lång sträcka med elektrifierad landsväg mellan Gävle och Sandviken. Tekniken bygger på luftledningar och lastbilar som försetts med särskilda ”strömavtagare” som automatiskt känner av när bilen kör in under ledningarna.

Ursprungligen var tanken att stolpar och elledningar skulle rivas efter två år – och eventuellt byggas upp igen, skriver tidningen Gefle Dagblad. Förklaringen till den lite märkliga krumbukten är att tillverkaren – Siemens – inte skulle få konkurrensfördelar genom testanläggningen, om elvägen förlängs och permanentas.

Men nu kan planerna eventuellt ändras. Elvägen har väckt stort intresse världen över och intressenterna vill förlänga både testperioden och sträckan.

Magnus Ernström är projektledare. Till Gefle Dagblad säger han:

– Fortfarande har vi ett avtal som säger att elvägen ska rivas. Men det går så pass bra, och vill man ta ytterligare ett steg, så kan det ju vara dumt att riva ner stolpar och ledningar för att sedan bygga upp dem på nytt. Vi försöker hitta en lösning.

Ernström konstaterar att de eldrivna lastbilarna fungerat bra. Enda kruxet har varit snö. På vissa ställen har det samlats snö på ledningarna, snö som fallit ner på vägbanan. Ymnigt snöfall och vindstilla har också varit en vädertyp som stört de sensorer som känner av när det är dags att skicka upp strömavtagarna.

Snöproblemen är delvis lösta, men intressenterna i projektet vill ändå förlänga försöksperioden ett halvår.

– Vi vill testa bilarna under en längre tid av sträng kyla och mycket snö. I fjol var det inte särskilt kallt och inte särskilt mycket snö. Däremot har vi kunnat testa hur det fungerar vid snabba växlingar mellan plus- och minusgrader och mellan snö och regn, säger Magnus Ernström.

Som projektledare skulle han gärna se att elvägen förlängdes från Gävle hamn till Storvik, en sträcka på fyra mil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

Branscherna hittar flera politiska guldkorn

Politik. Sveriges Åkeriföretag välkomnar klimatfokus och infrastrukturdepartement. Säkerhetsbranschen är glada för rut-avdrag för trygghetstjänster.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.