”Förslaget är för fluffigt”

Statsministern och regeringen var nöjda när de i går kommenterade EU-kommissionens nya förslag. LO och Transports Magnus Falk är mer tveksamma till formuleringarna i det nya direktivet om reglerna för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land.

– Vi är förstås glada över att regeringen, med Ylva Johansson i spetsen, var med och påverkade så att förra veckans katastrofala förslag ändrades till ett mindre dåligt, säger Magnus Falk, internationell politiskt sekreterare på Transport.

Det handlar om EU:s utstationeringsdirektiv, som reglerar villkoren för utländska arbetare när de tillfälligt skickas till ett annat EU-land för att jobba. Helt enkelt om de ska ha lika lön som dem som bor och arbetar i landet – eller om löner och villkor ska kunna dumpas.

En revidering är på gång för att förenkla och modernisera reglerna. Men när EU-kommissionens preliminära förslag i förra veckan läckte ut väckte det ett ramaskri.

Svenska fack gick samman med arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv: Den svenska modellen, där parterna gör upp om löner och villkor, hotades. Facken skulle inte kunna kräva det egna landets kollektivavtalslöner för utstationerade arbetare, utan i stället ”nödvändig ersättning för att skydda arbetstagarna”. EU-domstolen skulle avgöra vad den ”nödvändiga ersättningen” låg på för nivå.

– Men i stället för minimilön står det nu lön och andra ersättningar på motsvarande sätt som gäller för svenska arbetstagare. Det är en viktig fråga för oss, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff i går.

Facken konstaterade att strejker och andra stridsåtgärder mot företag som tillfälligt anställer personer från andra EU-länder i praktiken förbjöds i förra veckans förslag.

– Förändringarna i strejkrätten verkar borttvättade i det nya förslaget, säger Magnus Falk som dock är fortsatt kritisk till helheten:

– Vi vill ha ett utstationeringsdirektiv som är bättre än det gällande. Med det här förslaget blir reglerna i bästa fall detsamma som i dag. Skrivningarna är för fluffiga – och kan leda till att EU-domstolen gör egna tolkningar.

Även LO är missnöjt, även om avtalssekreteraren Torbjörn Johansson också konstaterar att förslaget är avsevärt bättre än det som läckte ut i förra veckan.

– Men det är fortfarande inte tillräckligt bra för att vi ska vara nöjda, säger han till TT. Vi saknar en garanti för att kommissionen inte lägger sig i lönebildningen.

Transports Magnus Falk väntar nu på de EU-paket som är på gång när det gäller transportsektorn. De ska ta upp reglerna för cabotage, det vill säga bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i ett annat EU-land. Där kan också regleringen av kombitransporter (när gods kommer med tåg eller båt till Sverige och sedan körs till slutmålet med lastbil) komma med.

Kommissionens förslag till ändrat utstationeringsdirektiv kommer att behandlas av Europaparlamentet och rådet i en eller två omgångar. Båda kan föreslå ändringar. Om de två institutionerna är överens om ändringarna kan den föreslagna lagen sedan antas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.