”Förslaget är för fluffigt”

Statsministern och regeringen var nöjda när de i går kommenterade EU-kommissionens nya förslag. LO och Transports Magnus Falk är mer tveksamma till formuleringarna i det nya direktivet om reglerna för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land.

– Vi är förstås glada över att regeringen, med Ylva Johansson i spetsen, var med och påverkade så att förra veckans katastrofala förslag ändrades till ett mindre dåligt, säger Magnus Falk, internationell politiskt sekreterare på Transport.

Det handlar om EU:s utstationeringsdirektiv, som reglerar villkoren för utländska arbetare när de tillfälligt skickas till ett annat EU-land för att jobba. Helt enkelt om de ska ha lika lön som dem som bor och arbetar i landet – eller om löner och villkor ska kunna dumpas.

En revidering är på gång för att förenkla och modernisera reglerna. Men när EU-kommissionens preliminära förslag i förra veckan läckte ut väckte det ett ramaskri.

Svenska fack gick samman med arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv: Den svenska modellen, där parterna gör upp om löner och villkor, hotades. Facken skulle inte kunna kräva det egna landets kollektivavtalslöner för utstationerade arbetare, utan i stället ”nödvändig ersättning för att skydda arbetstagarna”. EU-domstolen skulle avgöra vad den ”nödvändiga ersättningen” låg på för nivå.

– Men i stället för minimilön står det nu lön och andra ersättningar på motsvarande sätt som gäller för svenska arbetstagare. Det är en viktig fråga för oss, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff i går.

Facken konstaterade att strejker och andra stridsåtgärder mot företag som tillfälligt anställer personer från andra EU-länder i praktiken förbjöds i förra veckans förslag.

– Förändringarna i strejkrätten verkar borttvättade i det nya förslaget, säger Magnus Falk som dock är fortsatt kritisk till helheten:

– Vi vill ha ett utstationeringsdirektiv som är bättre än det gällande. Med det här förslaget blir reglerna i bästa fall detsamma som i dag. Skrivningarna är för fluffiga – och kan leda till att EU-domstolen gör egna tolkningar.

Även LO är missnöjt, även om avtalssekreteraren Torbjörn Johansson också konstaterar att förslaget är avsevärt bättre än det som läckte ut i förra veckan.

– Men det är fortfarande inte tillräckligt bra för att vi ska vara nöjda, säger han till TT. Vi saknar en garanti för att kommissionen inte lägger sig i lönebildningen.

Transports Magnus Falk väntar nu på de EU-paket som är på gång när det gäller transportsektorn. De ska ta upp reglerna för cabotage, det vill säga bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i ett annat EU-land. Där kan också regleringen av kombitransporter (när gods kommer med tåg eller båt till Sverige och sedan körs till slutmålet med lastbil) komma med.

Kommissionens förslag till ändrat utstationeringsdirektiv kommer att behandlas av Europaparlamentet och rådet i en eller två omgångar. Båda kan föreslå ändringar. Om de två institutionerna är överens om ändringarna kan den föreslagna lagen sedan antas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.