Förslag: Högre skatt för otrygga jobb

Politik. Hyvling bör begränsas och otrygga anställningar ska bli dyrare. Det är två förslag från en statlig utredning.

Flera förslag för tryggare anställningar presenterade under torsdagseftermiddagen av utredaren Anders Wallner.

Efter en tidigare dom i Arbetsdomstolen kan arbetsgivare erbjuda anställda en ”omplacering” som i princip innebär lägre arbetstid. Det kallas hyvling. Än har det inte slagit ut på bred front, enligt utredaren.

– När vi gjort kartläggningen kom vi fram till att det inte är något stort fenomen. Men vi tror att det kan höra ihop med att det inte är känt för så många och att det har varit högkonjunktur sedan domen. Vi tror att det kan användas i större utsträckning i framtiden, säger utredare Anders Wallner, som har bakgrund som partisekreterare för Miljöpartiet.

Utredarens förslag är att arbetsgivaren även i fortsättningen ska få komma med erbjudande om omplacering till en tjänst med lägre sysselsättningsgrad, men det ska gå att säga nej.

– Du har själv inte orsakat situationen och ska inte kunna sägas upp för att du säger nej. Utredarens förslag innebär inte ett totalt förbud mot hyvling. Men vid ett nej så får arbetsgivar- och arbetstagarsidan fortsätta förhandla.

En annan del av utredningen handlar om tillfälliga anställningar där anställda jobbar på kallelse från arbetsgivaren. Om kallelse kommer på sms, i en app eller på telefon spelar mindre roll i sammanhanget. På fackspråk heter det intermittenta anställningar.

Anders Wallner berättar att det är svårt att komma fram till omfattningen av anställningsformen. Vanligast verkar allmän visstidsanställning vara. Men det finns liknande anställningsformer reglerade i flera kollektivavtal.

– Ungefär hälften som jobbar så tycker att det är problematiskt och skulle vilja ha en trygg anställning. Den andra halvan tycker att det är bra. Det är kopplat till att många har den här typen av jobb vid sidan av en annan sysselsättning. För dem är det inte ett problem. Därför har det varit svårt att hitta förslag som stärker en grupp, men inte plockar bort möjligheter för dem som jobbar så på frivillig basis, säger han.

Utredaren presenterade två förslag för att uppmuntra till tryggare anställningar.

  • Tid mellan arbetspassen ska i vissa fall räknas som anställd tid. Som det är i dag räknas bara de dagar en anställd jobbar. Med förslaget ska det bli lättare att nå den gräns i las som ger en fast anställning. Utredaren tror inte att det kommer leda till fler fasta jobb. Däremot kan det leda till tryggare anställningsformer, exempelvis vikariat, eftersom ekonomiska fördelar med intermittenta anställningar blir mindre.
  • Utredningen föreslår att regeringen tittar vidare på differentierade arbetsgivaravgifter. Det ska innebära att arbetsgivaravgiften är högre för otryggare anställningar och lägre vid tillsvidareanställning. Det ska ge ekonomiska drivkrafter för företag att ta ansvar och ge långsiktiga förutsättningar för anställda.

Anders Wallner fick uppdraget om utredningen innan valet och säger sig ha jobbat för att ta fram förslag som ska kunna accepteras oavsett regeringskonstellation.

– Vi tycker att betänkandet borde kunna ha en framtid i det här samarbetet.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Transportarbetarens logga

EU-politiker håller luddiga löften

EU-valet. Svenska ledamöter i EU-parlamentet håller vad de lovar när det gäller arbetsmarknadspolitiken. De rödgröna och Feministiskt initiativ röstar oftast för skärpta regler från EU. Sverigedemokraterna gör det ofta. Borgerliga partier sällan.

Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

Göteborgs hamn

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.