sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Det blir allt svårare att få tag i kontanter. Användandet har minskat kraftigt. En orsak är att vi handlar på andra sätt. Men vissa hävda också att bankerna har drivit på utvecklingen genom att minska möjligheterna att hantera kontanter.

På grund av det fick en särskild riksbanksutredning i uppdrag att snarast möjligt komma med förslag. Alla riksdagspartier har varit med under arbetet och står eniga bakom utredningens förslag.

Utredningen kräver att 99 av 100 svenskar ska ha högst 25 kilometer till närmsta plats för att ta ut kontanter och hantera en dagskassa. Den ambitionen ligger högre än dagens tillgänglighet.

Förslaget gäller de banker som lånar in mer än 70 miljarder kronor från den svenska allmänheten. De ska lösa tillgängligheten eller betala böter. I praktiken handlar det om sex banker.

– Med kommitténs förslag kommer de stora bankerna att tvingas ta sitt ansvar gentemot sina kunder och samhället när det gäller tillgången till kontanter. Samtidigt ges de stora grader av frihet hur de vill göra detta eftersom kraven inte specificerar på vilket sätt de ska erbjuda tjänsterna, säger Riksbankskommitténs ordförande Mats Dillén i ett pressmeddelande.

Enligt utredningen blir kostnaden inte så fasligt stor. Bankerna håller inte riktigt med om det.

– Att införa lagkrav på att ett fåtal banker ska tvingas stå för kontanttillgången i landet är rättsligt mycket tvivelaktigt eftersom inte samma krav ställs på övriga banker och andra aktörer i kontanthanteringskedjan, såsom handeln och värdetransportbolagen, säger Svenska bankföreningens vd Hans Lindberg i ett pressmeddelande.

– För de banker som omfattas av lagkravet innebär det ökade kostnader för såväl dem själva som deras kunder. Utredningen underskattar kraftigt kostnaderna för sitt förslag. En mer realistisk prislapp kan komma att uppgå till 100 miljoner kronor per år, fortsätter han.

Utredningen skriver att värdetransportföretagen Loomis och Nokas kan komma att tjäna på förslaget. Loomis har störst andel av den svenska värdetransportmarknaden. Företagets svenska försäljningschef Stefan H Johansson tycker om det han ser i förslaget. Han hoppas att en ökad tillgänglighet ska dämpa den minskade kontantanvändningen – och i bästa fall till och med leda till en uppgång.

– Grunden är att man ställer krav på fler marknadsplatser. När du ökar utbudet har människor bättre möjlighet att göra uttag och insättningar. Då ökar frekvensen.

Stefan H Johansson anser att utredningen har gjort en bra analys över vilka behov som finns och vilka som borde stå för notan. Men han saknar en sak:

– Vi tycker man missat småföretags möjlighet att få tag på växel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Rånade värdeväktaren satt bunden nästan två timmar

Bevakning. Värdetransportören som rånades i Ystad i början av januari satt bunden i närmare en timme och 45 minuter innan han hittades av en väktare som skickats ut på ett inbrottslarm. – Det är mycket som tycks ha gått snett här, säger Bert Johansson och Anders Palmqvist, regionala skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Transportarbetarens logga

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.