Close
Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.
Close

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Almedalen 2018. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

Morgondagens fordon och bränslen är en av Almedalsveckans hetaste ämnen, även i år. På ett seminarium på måndagsmorgonen, anordnat av fackförbundet IF Metall, konstaterade företrädare för näringslivet att tillverkning av biobränslen har alla förutsättningar att bli ett nytt storskaligt ”industriprojekt” i Sverige. Med uppåt 20 nya fabriker.

Frågan är då om dieselmotorn finns kvar. På senare tid har dieselbilar pekats ut som stora förorenare. Framför allt handlar det om utsläpp av partiklar och kväveoxider.

På ett seminarium anordnat av billobbyn debatterades frågan. På ena sidan fanns Naturvårdsverkets generaldirektör Björn Risinger. Han medgav att luftföroreningarna har minskat kraftigt sedan 1960-talet.

– Halterna av partiklar går ner. Men inte för kväveoxider. Där har det legat still de senaste tio åren. Förklaringen är framför allt ökningen av dieseldrivna personbilar. Mycket talar för att även låga halter kan vara skadliga för hälsan.

Risinger pekade på en färsk studie som Naturvårdsverket låtit göra. Den indikerar att omkring 7 600 personer dör i förtid i Sverige, på grund av exponeringen för kväveoxider. Han påminde om att det handlar om utsläpp som inte försvinner i och med en övergång till biodiesel.

På seminariet fick generaldirektören mothugg. Lena Nerhagen, ekonom och forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), hävdar att larmen är överdrivna. Hon anser att uppgiften om 7 600 som dör i förtid är mycket osäker:

– Dessutom måste man vara klar över vad som menas med förtida död. Det kan handla om att livet förkortas med några månader, inte som när människor dör plötsligt i trafikolyckor.

Nerhagen konstaterade att Sverige satt gränsvärdet för kväveoxid i luften mycket lågt, hälften jämfört med övriga EU. Ändå är det bara två procent av befolkningen som bor i områden där halten ibland överskrids.

– Det är en väldigt liten andel, sa Nerhagen, som la till att Sverige över huvud taget inte har några hälsoproblem som kan kopplas till bilarnas partikel- eller kväveutsläpp.

Hon fick understöd av Ulf Svahn, vd i branschorganisationen SPBI (Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet).

Han betonade att dieselbilen är energieffektiv och har 20 procent lägre utsläpp av klimatgasen koldioxid, än bensinfordon. Dessutom är diesel en av produkterna som ofrånkomligen uppstår när man raffinerar fossil råolja.

– Kasta inte ut barnet med badvattnet, sa Svahn. I Sverige har vi 1,6 miljoner dieselbilar. Ett bra skäl för att ha kvar dieselfordon är omställningen till fossilfrihet. Biodiesel kan enkelt blandas i den fossila dieseln, ända upp till 100 procent går utmärkt. Det är svårare att blanda upp bensinen med biodrivmedel.

Anders Norén, teknisk chef på organisationen Bil Sweden, anförde att det finns sätt att minska uppkomsten av kväveoxider. Ett är att tillsätta ämnet urea, något som nu kommer på bred front, enligt Norén.

Naturvårdsverkets Björn Risinger stod på sig:

– Jag håller med om att vi kan nyansera betydelsen av att dö i förtid. Men Sverige har ändå ett stort arbete framför sig med att minska luftföroreningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    8 juli, 2018

    Jag pratade med en veterinär som obducerade katter och hundar och visst man kunde påvisa ökade partikelhalter i katter och hundar som vistades i staden. Däremot kunde man inte påvisa att det var från bensin eller diesel. I Uppsala har man ett sopförbränningsverk som ligger mitt inne i staden. Där eldar man sopor och släpper ut ca 40 ton NOx (kvävedioxid och kväveoxid). Jag har aldrig hört en Miljöpartist klaga över detta. Samtidigt så är man tvungen att elda med olja. Det beror på att sopförbränning ger endast 1/4 av den energin som oljan ger. Ur luftföroreningssynpunkt är det bättre för Uppsalaborna att man eldar med olja än med sopor eftersom oljan släpper ut 4 ggr mindre gaser i atmosfären. Om man tror på de undersökningar som påstår att vedeldning leder till ökad senilitet så skulle alla Norrlänningar i princip vara senila. Frågan är, stämmer det med verkligheten.

Lästips:

Jag gillar Greta!

Davids krönika. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.