Close
Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.
Close

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Almedalen 2018. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

Morgondagens fordon och bränslen är en av Almedalsveckans hetaste ämnen, även i år. På ett seminarium på måndagsmorgonen, anordnat av fackförbundet IF Metall, konstaterade företrädare för näringslivet att tillverkning av biobränslen har alla förutsättningar att bli ett nytt storskaligt ”industriprojekt” i Sverige. Med uppåt 20 nya fabriker.

Frågan är då om dieselmotorn finns kvar. På senare tid har dieselbilar pekats ut som stora förorenare. Framför allt handlar det om utsläpp av partiklar och kväveoxider.

På ett seminarium anordnat av billobbyn debatterades frågan. På ena sidan fanns Naturvårdsverkets generaldirektör Björn Risinger. Han medgav att luftföroreningarna har minskat kraftigt sedan 1960-talet.

– Halterna av partiklar går ner. Men inte för kväveoxider. Där har det legat still de senaste tio åren. Förklaringen är framför allt ökningen av dieseldrivna personbilar. Mycket talar för att även låga halter kan vara skadliga för hälsan.

Risinger pekade på en färsk studie som Naturvårdsverket låtit göra. Den indikerar att omkring 7 600 personer dör i förtid i Sverige, på grund av exponeringen för kväveoxider. Han påminde om att det handlar om utsläpp som inte försvinner i och med en övergång till biodiesel.

På seminariet fick generaldirektören mothugg. Lena Nerhagen, ekonom och forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), hävdar att larmen är överdrivna. Hon anser att uppgiften om 7 600 som dör i förtid är mycket osäker:

– Dessutom måste man vara klar över vad som menas med förtida död. Det kan handla om att livet förkortas med några månader, inte som när människor dör plötsligt i trafikolyckor.

Nerhagen konstaterade att Sverige satt gränsvärdet för kväveoxid i luften mycket lågt, hälften jämfört med övriga EU. Ändå är det bara två procent av befolkningen som bor i områden där halten ibland överskrids.

– Det är en väldigt liten andel, sa Nerhagen, som la till att Sverige över huvud taget inte har några hälsoproblem som kan kopplas till bilarnas partikel- eller kväveutsläpp.

Hon fick understöd av Ulf Svahn, vd i branschorganisationen SPBI (Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet).

Han betonade att dieselbilen är energieffektiv och har 20 procent lägre utsläpp av klimatgasen koldioxid, än bensinfordon. Dessutom är diesel en av produkterna som ofrånkomligen uppstår när man raffinerar fossil råolja.

– Kasta inte ut barnet med badvattnet, sa Svahn. I Sverige har vi 1,6 miljoner dieselbilar. Ett bra skäl för att ha kvar dieselfordon är omställningen till fossilfrihet. Biodiesel kan enkelt blandas i den fossila dieseln, ända upp till 100 procent går utmärkt. Det är svårare att blanda upp bensinen med biodrivmedel.

Anders Norén, teknisk chef på organisationen Bil Sweden, anförde att det finns sätt att minska uppkomsten av kväveoxider. Ett är att tillsätta ämnet urea, något som nu kommer på bred front, enligt Norén.

Naturvårdsverkets Björn Risinger stod på sig:

– Jag håller med om att vi kan nyansera betydelsen av att dö i förtid. Men Sverige har ändå ett stort arbete framför sig med att minska luftföroreningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    8 juli, 2018

    Jag pratade med en veterinär som obducerade katter och hundar och visst man kunde påvisa ökade partikelhalter i katter och hundar som vistades i staden. Däremot kunde man inte påvisa att det var från bensin eller diesel. I Uppsala har man ett sopförbränningsverk som ligger mitt inne i staden. Där eldar man sopor och släpper ut ca 40 ton NOx (kvävedioxid och kväveoxid). Jag har aldrig hört en Miljöpartist klaga över detta. Samtidigt så är man tvungen att elda med olja. Det beror på att sopförbränning ger endast 1/4 av den energin som oljan ger. Ur luftföroreningssynpunkt är det bättre för Uppsalaborna att man eldar med olja än med sopor eftersom oljan släpper ut 4 ggr mindre gaser i atmosfären. Om man tror på de undersökningar som påstår att vedeldning leder till ökad senilitet så skulle alla Norrlänningar i princip vara senila. Frågan är, stämmer det med verkligheten.

Lästips:

Jag gillar Greta!

Davids krönika. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.