Close
Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.
Close

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Almedalen 2018. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

Morgondagens fordon och bränslen är en av Almedalsveckans hetaste ämnen, även i år. På ett seminarium på måndagsmorgonen, anordnat av fackförbundet IF Metall, konstaterade företrädare för näringslivet att tillverkning av biobränslen har alla förutsättningar att bli ett nytt storskaligt ”industriprojekt” i Sverige. Med uppåt 20 nya fabriker.

Frågan är då om dieselmotorn finns kvar. På senare tid har dieselbilar pekats ut som stora förorenare. Framför allt handlar det om utsläpp av partiklar och kväveoxider.

På ett seminarium anordnat av billobbyn debatterades frågan. På ena sidan fanns Naturvårdsverkets generaldirektör Björn Risinger. Han medgav att luftföroreningarna har minskat kraftigt sedan 1960-talet.

– Halterna av partiklar går ner. Men inte för kväveoxider. Där har det legat still de senaste tio åren. Förklaringen är framför allt ökningen av dieseldrivna personbilar. Mycket talar för att även låga halter kan vara skadliga för hälsan.

Risinger pekade på en färsk studie som Naturvårdsverket låtit göra. Den indikerar att omkring 7 600 personer dör i förtid i Sverige, på grund av exponeringen för kväveoxider. Han påminde om att det handlar om utsläpp som inte försvinner i och med en övergång till biodiesel.

På seminariet fick generaldirektören mothugg. Lena Nerhagen, ekonom och forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), hävdar att larmen är överdrivna. Hon anser att uppgiften om 7 600 som dör i förtid är mycket osäker:

– Dessutom måste man vara klar över vad som menas med förtida död. Det kan handla om att livet förkortas med några månader, inte som när människor dör plötsligt i trafikolyckor.

Nerhagen konstaterade att Sverige satt gränsvärdet för kväveoxid i luften mycket lågt, hälften jämfört med övriga EU. Ändå är det bara två procent av befolkningen som bor i områden där halten ibland överskrids.

– Det är en väldigt liten andel, sa Nerhagen, som la till att Sverige över huvud taget inte har några hälsoproblem som kan kopplas till bilarnas partikel- eller kväveutsläpp.

Hon fick understöd av Ulf Svahn, vd i branschorganisationen SPBI (Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet).

Han betonade att dieselbilen är energieffektiv och har 20 procent lägre utsläpp av klimatgasen koldioxid, än bensinfordon. Dessutom är diesel en av produkterna som ofrånkomligen uppstår när man raffinerar fossil råolja.

– Kasta inte ut barnet med badvattnet, sa Svahn. I Sverige har vi 1,6 miljoner dieselbilar. Ett bra skäl för att ha kvar dieselfordon är omställningen till fossilfrihet. Biodiesel kan enkelt blandas i den fossila dieseln, ända upp till 100 procent går utmärkt. Det är svårare att blanda upp bensinen med biodrivmedel.

Anders Norén, teknisk chef på organisationen Bil Sweden, anförde att det finns sätt att minska uppkomsten av kväveoxider. Ett är att tillsätta ämnet urea, något som nu kommer på bred front, enligt Norén.

Naturvårdsverkets Björn Risinger stod på sig:

– Jag håller med om att vi kan nyansera betydelsen av att dö i förtid. Men Sverige har ändå ett stort arbete framför sig med att minska luftföroreningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    8 juli, 2018

    Jag pratade med en veterinär som obducerade katter och hundar och visst man kunde påvisa ökade partikelhalter i katter och hundar som vistades i staden. Däremot kunde man inte påvisa att det var från bensin eller diesel. I Uppsala har man ett sopförbränningsverk som ligger mitt inne i staden. Där eldar man sopor och släpper ut ca 40 ton NOx (kvävedioxid och kväveoxid). Jag har aldrig hört en Miljöpartist klaga över detta. Samtidigt så är man tvungen att elda med olja. Det beror på att sopförbränning ger endast 1/4 av den energin som oljan ger. Ur luftföroreningssynpunkt är det bättre för Uppsalaborna att man eldar med olja än med sopor eftersom oljan släpper ut 4 ggr mindre gaser i atmosfären. Om man tror på de undersökningar som påstår att vedeldning leder till ökad senilitet så skulle alla Norrlänningar i princip vara senila. Frågan är, stämmer det med verkligheten.

Lästips:

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Roger Blom

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.