Försäkringen vid arbetsskada kan förändras

Nya förslag. Livräntan för arbetsskadade föreslås följa med inkomstutvecklingen i samhället, Försäkringskassans läkare kan få mindre makt och smittsamma sjukdomar ska hanteras som vilken arbetsskada som helst. Där har Claes Jansson på fackens juristbyrå hittat några guldkorn i förslagen som ska ge en tryggare försäkring för arbetsskadade.

I går levererade utredaren Siv Petersson sitt 436 sidor tunga dokument till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. Uppdraget var att föreslå hur arbetsskadeförsäkringen ska bli både tryggare och mer jämställd.

Bakgrunden är att allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Utgifterna för livränta till arbetsskadade har minskat från över elva miljarder kronor 1991 till tre miljarder per år i dag.

– Tanken är att fler arbetsskadade ska få livränta, och framför allt att fler ska få veta att de har rätt att ansöka om det, säger ministerns pressekreterare Victor Harju.

Transportarbetaren bad Claes Jansson, enhetschef på LO-TCO Rättsskydd, om en snabbrecension av utredningen. Han har även tillfrågats som expert av utredaren, och är nöjd med en hel del detaljer.

– Slutklämmen är bra, säger han.

Där har Clas Jansson hittat tankar om att arbetsskadeförsäkringen kan behöva en ännu djupare genomlysning. Samtidigt konstaterar han att den aktuella utredningen troligen inte kommer att vända trenden som går mot att allt färre får ersättning för arbetsskador. Även om den innehåller en lång rad olika förslag.

Claes Jansson är nöjd med idén att livräntan varje år ska räknas upp enligt ett annat system än i dag. Den ska följa inkomstutvecklingen i samhället. I dag följer den i stället ett index som bygger på kostnadsutvecklingen.

Han gillar också att utredaren vill ha en ”rättslig värdering” av omständigheterna när det handlar om ifall en psykisk belastning har lett till arbetsskada. Det skulle minska makten en del hos de försäkringsmedicinska rådgivarna hos Försäkringskassan.

– Sedan är det bra att det blir ett mer heltäckande skydd för den som drabbas av en smitta på jobbet, säger han.

Andra förslag som får godkänt är mera forskning kring arbetsskador och en sammanställning av den kunskap som redan finns.

– Det är bra också om Försäkringskassan blir tvungen att ta in läkarintyg när den ska bedöma hur varaktig en arbetsskada är, säger Claes Jansson. I dag är det upp till den skadade att komma med läkarintyg, men det blir nog lättare för en läkare att svara på hur länge en person kan förväntas vara sjuk när det är kassan som frågar.

En grund i utredningen är förslaget om en ny rehabiliteringspenning vid arbetsskada. Ersättningen ska kunna utgå under max tolv månader, under tiden utredning och rehabilitering pågår.

– Det är väl bra om den vanliga rehabiliteringspenningen kan kompletteras för den som har en arbetsskada, men det kommer att beröra väldigt få personer, säger Claes Jansson.

På regeringskansliet räknar man med att presentera ett skarpt förslag efter remissrundan, när myndigheter och organisationer har fått en chans att reagera på både helheten och delarna. Om det går som beräknat kan riksdagen fatta beslut i vinter, och eventuella lagändringar börjar då gälla nästa sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.