Försäkringen vid arbetsskada kan förändras

Nya förslag. Livräntan för arbetsskadade föreslås följa med inkomstutvecklingen i samhället, Försäkringskassans läkare kan få mindre makt och smittsamma sjukdomar ska hanteras som vilken arbetsskada som helst. Där har Claes Jansson på fackens juristbyrå hittat några guldkorn i förslagen som ska ge en tryggare försäkring för arbetsskadade.

I går levererade utredaren Siv Petersson sitt 436 sidor tunga dokument till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. Uppdraget var att föreslå hur arbetsskadeförsäkringen ska bli både tryggare och mer jämställd.

Bakgrunden är att allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Utgifterna för livränta till arbetsskadade har minskat från över elva miljarder kronor 1991 till tre miljarder per år i dag.

– Tanken är att fler arbetsskadade ska få livränta, och framför allt att fler ska få veta att de har rätt att ansöka om det, säger ministerns pressekreterare Victor Harju.

Transportarbetaren bad Claes Jansson, enhetschef på LO-TCO Rättsskydd, om en snabbrecension av utredningen. Han har även tillfrågats som expert av utredaren, och är nöjd med en hel del detaljer.

– Slutklämmen är bra, säger han.

Där har Clas Jansson hittat tankar om att arbetsskadeförsäkringen kan behöva en ännu djupare genomlysning. Samtidigt konstaterar han att den aktuella utredningen troligen inte kommer att vända trenden som går mot att allt färre får ersättning för arbetsskador. Även om den innehåller en lång rad olika förslag.

Claes Jansson är nöjd med idén att livräntan varje år ska räknas upp enligt ett annat system än i dag. Den ska följa inkomstutvecklingen i samhället. I dag följer den i stället ett index som bygger på kostnadsutvecklingen.

Han gillar också att utredaren vill ha en ”rättslig värdering” av omständigheterna när det handlar om ifall en psykisk belastning har lett till arbetsskada. Det skulle minska makten en del hos de försäkringsmedicinska rådgivarna hos Försäkringskassan.

– Sedan är det bra att det blir ett mer heltäckande skydd för den som drabbas av en smitta på jobbet, säger han.

Andra förslag som får godkänt är mera forskning kring arbetsskador och en sammanställning av den kunskap som redan finns.

– Det är bra också om Försäkringskassan blir tvungen att ta in läkarintyg när den ska bedöma hur varaktig en arbetsskada är, säger Claes Jansson. I dag är det upp till den skadade att komma med läkarintyg, men det blir nog lättare för en läkare att svara på hur länge en person kan förväntas vara sjuk när det är kassan som frågar.

En grund i utredningen är förslaget om en ny rehabiliteringspenning vid arbetsskada. Ersättningen ska kunna utgå under max tolv månader, under tiden utredning och rehabilitering pågår.

– Det är väl bra om den vanliga rehabiliteringspenningen kan kompletteras för den som har en arbetsskada, men det kommer att beröra väldigt få personer, säger Claes Jansson.

På regeringskansliet räknar man med att presentera ett skarpt förslag efter remissrundan, när myndigheter och organisationer har fått en chans att reagera på både helheten och delarna. Om det går som beräknat kan riksdagen fatta beslut i vinter, och eventuella lagändringar börjar då gälla nästa sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration av arbete.

Därför trivs vi

Vad gör att du mår bra på jobbet? Tänk friskfaktorer, i stället för riskfaktor! Kan vi tala om friska arbetsplatser? Eller kanske hellre hållbara företag med medarbetare som håller – över tid? Det finns inget quick fix. Att skapa bra arbetsmiljö och ”blomstrande medarbetare i blomstrande företag” är ett ständigt pågående arbete, förklarar Per Lindberg.

Tio lastbilschaufförer omkom förra året

Tio lastbilschaufförer i tung trafik dog på jobbet under förra året. En av dem var miljöarbetare, en var djurtransportör. Chaufförerna utgör ungefär en fjärdedel av alla som 2016 dog i arbetsolyckor i Sverige.

”Sjuka regler slår mot sjuka”

Debatt. Den 1 november drar Försäkringskassan åt snaran kring halsen på sjukskrivna – ett snäpp till. Kassan måste ha kompletta underlag och godkända läkarintyg innan den betalar ut ersättning. Följden blir lång oviss väntan för många sjuka.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.