Annons:

Försäkringen vid arbetsskada kan förändras

Nya förslag. Livräntan för arbetsskadade föreslås följa med inkomstutvecklingen i samhället, Försäkringskassans läkare kan få mindre makt och smittsamma sjukdomar ska hanteras som vilken arbetsskada som helst. Där har Claes Jansson på fackens juristbyrå hittat några guldkorn i förslagen som ska ge en tryggare försäkring för arbetsskadade.

I går levererade utredaren Siv Petersson sitt 436 sidor tunga dokument till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. Uppdraget var att föreslå hur arbetsskadeförsäkringen ska bli både tryggare och mer jämställd.

Bakgrunden är att allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Utgifterna för livränta till arbetsskadade har minskat från över elva miljarder kronor 1991 till tre miljarder per år i dag.

– Tanken är att fler arbetsskadade ska få livränta, och framför allt att fler ska få veta att de har rätt att ansöka om det, säger ministerns pressekreterare Victor Harju.

Transportarbetaren bad Claes Jansson, enhetschef på LO-TCO Rättsskydd, om en snabbrecension av utredningen. Han har även tillfrågats som expert av utredaren, och är nöjd med en hel del detaljer.

– Slutklämmen är bra, säger han.

Där har Clas Jansson hittat tankar om att arbetsskadeförsäkringen kan behöva en ännu djupare genomlysning. Samtidigt konstaterar han att den aktuella utredningen troligen inte kommer att vända trenden som går mot att allt färre får ersättning för arbetsskador. Även om den innehåller en lång rad olika förslag.

Claes Jansson är nöjd med idén att livräntan varje år ska räknas upp enligt ett annat system än i dag. Den ska följa inkomstutvecklingen i samhället. I dag följer den i stället ett index som bygger på kostnadsutvecklingen.

Han gillar också att utredaren vill ha en ”rättslig värdering” av omständigheterna när det handlar om ifall en psykisk belastning har lett till arbetsskada. Det skulle minska makten en del hos de försäkringsmedicinska rådgivarna hos Försäkringskassan.

– Sedan är det bra att det blir ett mer heltäckande skydd för den som drabbas av en smitta på jobbet, säger han.

Andra förslag som får godkänt är mera forskning kring arbetsskador och en sammanställning av den kunskap som redan finns.

– Det är bra också om Försäkringskassan blir tvungen att ta in läkarintyg när den ska bedöma hur varaktig en arbetsskada är, säger Claes Jansson. I dag är det upp till den skadade att komma med läkarintyg, men det blir nog lättare för en läkare att svara på hur länge en person kan förväntas vara sjuk när det är kassan som frågar.

En grund i utredningen är förslaget om en ny rehabiliteringspenning vid arbetsskada. Ersättningen ska kunna utgå under max tolv månader, under tiden utredning och rehabilitering pågår.

– Det är väl bra om den vanliga rehabiliteringspenningen kan kompletteras för den som har en arbetsskada, men det kommer att beröra väldigt få personer, säger Claes Jansson.

På regeringskansliet räknar man med att presentera ett skarpt förslag efter remissrundan, när myndigheter och organisationer har fått en chans att reagera på både helheten och delarna. Om det går som beräknat kan riksdagen fatta beslut i vinter, och eventuella lagändringar börjar då gälla nästa sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Arbetsmiljö. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Camilla Rogerstam

Utan sjukpenning, jobb och a-kassa

Arbetsmarknad. Chauffören Camilla Rogerstam är en av tusentals som hamnat i kläm mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. I dag står hon utan arbete, inkomst eller ersättning. En läkare skriver ett kompletterande utlåtande som kommer in för sent. – Det har fått katastrofala konsekvenser, säger hon.

Transportarbetarens logga

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.