Försäkringen vid arbetsskada kan förändras

Nya förslag. Livräntan för arbetsskadade föreslås följa med inkomstutvecklingen i samhället, Försäkringskassans läkare kan få mindre makt och smittsamma sjukdomar ska hanteras som vilken arbetsskada som helst. Där har Claes Jansson på fackens juristbyrå hittat några guldkorn i förslagen som ska ge en tryggare försäkring för arbetsskadade.

I går levererade utredaren Siv Petersson sitt 436 sidor tunga dokument till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. Uppdraget var att föreslå hur arbetsskadeförsäkringen ska bli både tryggare och mer jämställd.

Bakgrunden är att allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Utgifterna för livränta till arbetsskadade har minskat från över elva miljarder kronor 1991 till tre miljarder per år i dag.

– Tanken är att fler arbetsskadade ska få livränta, och framför allt att fler ska få veta att de har rätt att ansöka om det, säger ministerns pressekreterare Victor Harju.

Transportarbetaren bad Claes Jansson, enhetschef på LO-TCO Rättsskydd, om en snabbrecension av utredningen. Han har även tillfrågats som expert av utredaren, och är nöjd med en hel del detaljer.

– Slutklämmen är bra, säger han.

Där har Clas Jansson hittat tankar om att arbetsskadeförsäkringen kan behöva en ännu djupare genomlysning. Samtidigt konstaterar han att den aktuella utredningen troligen inte kommer att vända trenden som går mot att allt färre får ersättning för arbetsskador. Även om den innehåller en lång rad olika förslag.

Claes Jansson är nöjd med idén att livräntan varje år ska räknas upp enligt ett annat system än i dag. Den ska följa inkomstutvecklingen i samhället. I dag följer den i stället ett index som bygger på kostnadsutvecklingen.

Han gillar också att utredaren vill ha en ”rättslig värdering” av omständigheterna när det handlar om ifall en psykisk belastning har lett till arbetsskada. Det skulle minska makten en del hos de försäkringsmedicinska rådgivarna hos Försäkringskassan.

– Sedan är det bra att det blir ett mer heltäckande skydd för den som drabbas av en smitta på jobbet, säger han.

Andra förslag som får godkänt är mera forskning kring arbetsskador och en sammanställning av den kunskap som redan finns.

– Det är bra också om Försäkringskassan blir tvungen att ta in läkarintyg när den ska bedöma hur varaktig en arbetsskada är, säger Claes Jansson. I dag är det upp till den skadade att komma med läkarintyg, men det blir nog lättare för en läkare att svara på hur länge en person kan förväntas vara sjuk när det är kassan som frågar.

En grund i utredningen är förslaget om en ny rehabiliteringspenning vid arbetsskada. Ersättningen ska kunna utgå under max tolv månader, under tiden utredning och rehabilitering pågår.

– Det är väl bra om den vanliga rehabiliteringspenningen kan kompletteras för den som har en arbetsskada, men det kommer att beröra väldigt få personer, säger Claes Jansson.

På regeringskansliet räknar man med att presentera ett skarpt förslag efter remissrundan, när myndigheter och organisationer har fått en chans att reagera på både helheten och delarna. Om det går som beräknat kan riksdagen fatta beslut i vinter, och eventuella lagändringar börjar då gälla nästa sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Transportarbetarens logga

Två vägledande domar om sjukas rätt till sjukpenning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) I dag föll två tunga domar i Högsta förvaltningsdomstolen, som väntas få betydelse för sjukas rätt till sjukpenning. Fackens juridiska byrå ser domarna som en seger för en mer verklighetsanpassad, rättssäker bedömning av sjukskrivnas arbetsförmåga. Försäkringskassan förutspår däremot inte så stora förändringar.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.