Leif Zakrissons bil fattade eld på kompisens garageuppfart.
Close
Inte bara bilen totalförstödes i branden. Men skadorna på kompisens tomt ersätter inte försäkringsbolaget.
Close

Försäkringen täcker inte skadorna efter bilbrand

Om du parkerar bilen och den börjar brinna kan det bli en dyr affär. Inte bara för dig som bilägare, utan för andra runt omkring. Leif Zakrissons bil fattade eld på kompisens garageuppfart. Helförsäkringen täcker bilen, men inte skadorna på kompisens egendom.

Leif Zakrisson är pensionerad lastbilschaufför och bor i Asarum i Blekinge.

I början av oktober är han och hustrun ute på en biltur. De passar på att titta in hos en kompis, bilen parkeras på garageuppfarten.

Efter ett par minuter ser hustrun genom köksfönstret hur det ryker från bilen. Leif springer ut, får tag i brandsläckare och lyckas begränsa branden, som ändå totalförstör bilen. Hettan är så stark att motorn lossar och ramlar i backen.

Elden skadar också asfalten på uppfarten. Brandkåren, som larmats, sprutar vatten som rinner ner mot brunnen på tomten.

Leif Zackrisson kontaktar sitt försäkringsbolag, Folksam. Beskedet blir inte det han förväntat sig:

– Jag fick ersättning för bilen, den var helförsäkrad. Men inga pengar till grannens förstörda uppfart. Folksam säger också nej till en koll av brunnen så att den inte förorenats.

– Det känns kymigt. Kompisen har en villaförsäkring, men det är en självrisk på flera tusen kronor. Vem ska betala den nu? Jag är besviken på Folksam.

Leif har haft upprepade kontakter med försäkringsbolaget. Där uppger man att ersättning till ”tredje man” bara betalas om bilen har varit i trafik. Och det är den normalt inte när den står parkerad.

Bedömningen väcker en rad frågor hos Leif Zackrisson. Vad hade hänt om bilen stått bredvid en uppställd oförsäkrad båt? Eller intill ett cykelställ med exklusiva tvåhjulingar? Hade ägarna blivit helt utan ersättning? Hade de i så fall kunnat stämma Leif?

Kjell Jonsson är skadespecialist på Folksam:

– Det som krävs för att ersättning ska kunna utgå till tredje man är först och främst att bilen är trafikförsäkrad. Nästa bedömning är om skadan uppstått när den varit i trafik.

– Kör man in i någons hus eller staket är saken klar, men står bilen parkerad anses det inte vara ”i följd av trafik” som Trafikskadelagen uttrycker det. Det finns ganska många rättsfall där frågan prövats.

Enligt Kjell Jonsson är det en gråzon när bilen bedöms vara parkerad. Börjar det brinna direkt när föraren smällt igen dörren är det möjligt att Folksam skulle finna att det skett ”i följd av trafik”.

– Det finns ingen fastslagen gräns för hur många minuter som får passera. Vi gör prövningar från fall till fall.

Kjell Jonsson konstaterar att rättsläget ställer till problem för människor vid exempelvis garagebränder. Om en bil fattar eld och garaget och tio andra fordon förstörs, så gäller att såväl garageägaren som de tio bilgrannarna måste ha egna försäkringar mot brand. Annars blir de utan ersättning.

Vad händer om garageägaren och de övriga drabbade stämmer ägaren till bilen som först fattade eld?

Kjell Jonsson säger:

– Då kommer saken att prövas i tingsrätten. Låt säga att bilägaren visste att fordonet läckte bensin, då kan han eller hon bli dömd att betala skadestånd. Men har bilägaren inte varit försumlig eller vårdslös går det inte att utkräva ansvar.

Leif Zakrisson har bestämt sig för att överklaga Folksams beslut. Han hänvisar till att branden måste ha börjat redan under färden eller precis när han klivit ur bilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud/Bensin. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.