Leif Zakrissons bil fattade eld på kompisens garageuppfart.
Close
Inte bara bilen totalförstödes i branden. Men skadorna på kompisens tomt ersätter inte försäkringsbolaget.
Close

Försäkringen täcker inte skadorna efter bilbrand

Om du parkerar bilen och den börjar brinna kan det bli en dyr affär. Inte bara för dig som bilägare, utan för andra runt omkring. Leif Zakrissons bil fattade eld på kompisens garageuppfart. Helförsäkringen täcker bilen, men inte skadorna på kompisens egendom.

Leif Zakrisson är pensionerad lastbilschaufför och bor i Asarum i Blekinge.

I början av oktober är han och hustrun ute på en biltur. De passar på att titta in hos en kompis, bilen parkeras på garageuppfarten.

Efter ett par minuter ser hustrun genom köksfönstret hur det ryker från bilen. Leif springer ut, får tag i brandsläckare och lyckas begränsa branden, som ändå totalförstör bilen. Hettan är så stark att motorn lossar och ramlar i backen.

Elden skadar också asfalten på uppfarten. Brandkåren, som larmats, sprutar vatten som rinner ner mot brunnen på tomten.

Leif Zackrisson kontaktar sitt försäkringsbolag, Folksam. Beskedet blir inte det han förväntat sig:

– Jag fick ersättning för bilen, den var helförsäkrad. Men inga pengar till grannens förstörda uppfart. Folksam säger också nej till en koll av brunnen så att den inte förorenats.

– Det känns kymigt. Kompisen har en villaförsäkring, men det är en självrisk på flera tusen kronor. Vem ska betala den nu? Jag är besviken på Folksam.

Leif har haft upprepade kontakter med försäkringsbolaget. Där uppger man att ersättning till ”tredje man” bara betalas om bilen har varit i trafik. Och det är den normalt inte när den står parkerad.

Bedömningen väcker en rad frågor hos Leif Zackrisson. Vad hade hänt om bilen stått bredvid en uppställd oförsäkrad båt? Eller intill ett cykelställ med exklusiva tvåhjulingar? Hade ägarna blivit helt utan ersättning? Hade de i så fall kunnat stämma Leif?

Kjell Jonsson är skadespecialist på Folksam:

– Det som krävs för att ersättning ska kunna utgå till tredje man är först och främst att bilen är trafikförsäkrad. Nästa bedömning är om skadan uppstått när den varit i trafik.

– Kör man in i någons hus eller staket är saken klar, men står bilen parkerad anses det inte vara ”i följd av trafik” som Trafikskadelagen uttrycker det. Det finns ganska många rättsfall där frågan prövats.

Enligt Kjell Jonsson är det en gråzon när bilen bedöms vara parkerad. Börjar det brinna direkt när föraren smällt igen dörren är det möjligt att Folksam skulle finna att det skett ”i följd av trafik”.

– Det finns ingen fastslagen gräns för hur många minuter som får passera. Vi gör prövningar från fall till fall.

Kjell Jonsson konstaterar att rättsläget ställer till problem för människor vid exempelvis garagebränder. Om en bil fattar eld och garaget och tio andra fordon förstörs, så gäller att såväl garageägaren som de tio bilgrannarna måste ha egna försäkringar mot brand. Annars blir de utan ersättning.

Vad händer om garageägaren och de övriga drabbade stämmer ägaren till bilen som först fattade eld?

Kjell Jonsson säger:

– Då kommer saken att prövas i tingsrätten. Låt säga att bilägaren visste att fordonet läckte bensin, då kan han eller hon bli dömd att betala skadestånd. Men har bilägaren inte varit försumlig eller vårdslös går det inte att utkräva ansvar.

Leif Zakrisson har bestämt sig för att överklaga Folksams beslut. Han hänvisar till att branden måste ha börjat redan under färden eller precis när han klivit ur bilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Du kan ha pengar att hämta

Försäkringar. AGB. AGS. TFA. FTP. Försäkringarna på jobbet kan låta som en svårlöst rebus. Men inte för Peter Rattfält och Mats Ericsson – som har gett sig ut till Transportarbetsplatser i Värmland för att hjälpa medlemmar att hitta missade försäkringspengar.

Försäkringen delvis en ideologisk fråga

Transports ordförande Lars Lindgren är positiv till Helps försäkring, men anser att vissa frågor måste besvaras innan den kan bli aktuell. Dessutom tycker majoriteten i förbundsstyrelsen att Transport ska hålla sig till Folksam och inte teckna ytterligare en försäkring.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Avtalsrörelsen

Avtal klara för flyganställda

Flyg. Lönerna är klara för Transports lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Uppgörelserna tecknades under onsdagen och ger 6,5 procent i lönelyft på tre år. Om en månad startar förhandlingarna för flygteknikerna.

Chaufförer får böta för veckovila i hytten

Åkeri. Två ukrainska chaufförer tog sin långa veckovila i hytten. Helsingborgs tingsrätt dömde dem för brott mot kör- och vilotiderna. Straffet är 4 000 kronor i böter.

Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

Shahab Enferadi (mitten) hade med sig Thomas Grundell och Kjell Ståhl från Transports Västeråsavdelning till tingsrätten.

Åkaren uteblev från rättegången

Rättstvist. I april stämdes chauffören Shahab Enferadi på 336 000 kronor i skadestånd för att han inte jobbade under uppsägningstiden på Wermdö flistransporter. Den 7 september skulle parterna mötas i tingsrätten. Men arbetsgivaren dök aldrig upp.