Försäkringarna viktig pusselbit när facket värvar i norr

Facket. Förra året hjälpte Transports avdelning Mellersta Norrland medlemmarna att hitta över 17 miljoner kronor i missade försäkringspengar. Nu fortsätter jakten på bortglömda ersättningar.

Avdelning 32 har kontor i Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik. I höst drar man i gång två projekt. Det ena handlar om medlemsvärvning, det andra om försäkringarna som transportarbetare har.

Den här tisdagen sitter försäkringsrådgivarna i skolbänken på kontoret i Sundsvall. Folksam och LO är inbjudna till avdelningen för att gå igenom hela försäkringsskyddet. Det är ett mantra som återkommer när LO:s Erik Sidekrans berättar:

– Har du varit sjuk mer än 14 dagar, anmäl! Har du skadat dig på jobbet, anmäl! Alla som fått barn efter år 2000, anmäl! Är du osäker på dina rättigheter, kontakta din fackliga avdelning.

Erik Sidekrans och Hans Ebenfelt, Folksam, gå systematiskt igenom försäkringarna som gäller för alla som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De täcker upp vid bland annat långtidssjukdom och arbetsskador.

Sedan kommer medlemsförsäkringarna hos Folksam. De som bara gäller vid medlemskap i facket.

Den kollektiva hemförsäkringen är viktig, betonar Hans Ebenfelt.

– Många missar den och tecknar en egen hemförsäkring. Det är helt onödigt, bortkastade pengar, säger han och lyfter sedan fram inkomstförsäkringen som Transport har.

Den ser till att alla som är med i fack och a-kassa – och som hamnar i arbetslöshet – faktiskt får 80 procent av lönen i 100 dagar. Vilka som i praktiken kan få ersättning styrs av taket i a-kassan, som nu är 25 025 kronor. Alla som ligger över den summan kan få extra påfyllning genom inkomstförsäkringen. Övriga får redan cirka 80 procent via a-kassan.

Hans Ebenfelt lyfter fram möjligheten för medlemmar i facket att få kostnadsfri personlig rådgivning från Folksam, om försäkringar och pension. Han propagerar också extra mycket för ett par av de frivilliga försäkringar som Transports medlemmar kan välja som tillval.

Den ena är fritidsförsäkringen.

– När vi pratar med medlemmar hittar vi ofta skador som inträffat utanför arbetstid, och som ger rätt till ersättning. Fritidsförsäkringen är jätteviktig. Sjuk- och efterlevandeförsäkringen bör man absolut ha också.

– Samma sak med försäkringen för barn, Medlemsbarn. Många LO-medlemmar tror att ungarna redan är försäkrade genom exempelvis skola eller förskola. Men så är det normalt inte. Skyddet varierar stort mellan olika kommuner. Tyvärr är våra husdjur ofta bättre försäkrade än barnen.

Johan Molin är ordförande i avdelning 32 och dessutom regionalt skyddsombud. Han mycket nöjd med att avdelningen hittat två driftiga försäkringsinformatörer som ska jobba i tre månader med uppsökande verksamhet. Den ena är Matilda Olofsson, lastbilschaufför. Den andre, Björn Nilsson, kommer från bevakningsbranschen.

Parallellt ska avdelningen satsa extra på medlemsvärvning. Taxichauffören Jan Stålemar har värvats för att under fyra månader besöka företag med låg organisationsgrad. Siktet är främst ställt på åkeribranschen. Johan Molin och ombudsman Åke Wijkmark kommer också att vara involverade i arbetet.

– Vi har kartlagt avdelningen och hittat företag där vi behöver kraftsamla, säger Johan Molin. Nyckeln är att försöka ha kontinuerlig kontakt med arbetsplatserna. I första skedet siktar vi på Östersundsregionen.

Vad är nyckeln om Transport ska växa och bli starkare?

– Vi måste bli bättre på att berätta vad facket gör och vad vi är bra på. Försäkringarna är också ett viktigt argument för medlemskap i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Björn Nilsson

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare, ordningsvakter och skyddsvakter ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.