Försäkringarna viktig pusselbit när facket värvar i norr

Facket. Förra året hjälpte Transports avdelning Mellersta Norrland medlemmarna att hitta över 17 miljoner kronor i missade försäkringspengar. Nu fortsätter jakten på bortglömda ersättningar.

Avdelning 32 har kontor i Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik. I höst drar man i gång två projekt. Det ena handlar om medlemsvärvning, det andra om försäkringarna som transportarbetare har.

Den här tisdagen sitter försäkringsrådgivarna i skolbänken på kontoret i Sundsvall. Folksam och LO är inbjudna till avdelningen för att gå igenom hela försäkringsskyddet. Det är ett mantra som återkommer när LO:s Erik Sidekrans berättar:

– Har du varit sjuk mer än 14 dagar, anmäl! Har du skadat dig på jobbet, anmäl! Alla som fått barn efter år 2000, anmäl! Är du osäker på dina rättigheter, kontakta din fackliga avdelning.

Erik Sidekrans och Hans Ebenfelt, Folksam, gå systematiskt igenom försäkringarna som gäller för alla som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De täcker upp vid bland annat långtidssjukdom och arbetsskador.

Sedan kommer medlemsförsäkringarna hos Folksam. De som bara gäller vid medlemskap i facket.

Den kollektiva hemförsäkringen är viktig, betonar Hans Ebenfelt.

– Många missar den och tecknar en egen hemförsäkring. Det är helt onödigt, bortkastade pengar, säger han och lyfter sedan fram inkomstförsäkringen som Transport har.

Den ser till att alla som är med i fack och a-kassa – och som hamnar i arbetslöshet – faktiskt får 80 procent av lönen i 100 dagar. Vilka som i praktiken kan få ersättning styrs av taket i a-kassan, som nu är 25 025 kronor. Alla som ligger över den summan kan få extra påfyllning genom inkomstförsäkringen. Övriga får redan cirka 80 procent via a-kassan.

Hans Ebenfelt lyfter fram möjligheten för medlemmar i facket att få kostnadsfri personlig rådgivning från Folksam, om försäkringar och pension. Han propagerar också extra mycket för ett par av de frivilliga försäkringar som Transports medlemmar kan välja som tillval.

Den ena är fritidsförsäkringen.

– När vi pratar med medlemmar hittar vi ofta skador som inträffat utanför arbetstid, och som ger rätt till ersättning. Fritidsförsäkringen är jätteviktig. Sjuk- och efterlevandeförsäkringen bör man absolut ha också.

– Samma sak med försäkringen för barn, Medlemsbarn. Många LO-medlemmar tror att ungarna redan är försäkrade genom exempelvis skola eller förskola. Men så är det normalt inte. Skyddet varierar stort mellan olika kommuner. Tyvärr är våra husdjur ofta bättre försäkrade än barnen.

Johan Molin är ordförande i avdelning 32 och dessutom regionalt skyddsombud. Han mycket nöjd med att avdelningen hittat två driftiga försäkringsinformatörer som ska jobba i tre månader med uppsökande verksamhet. Den ena är Matilda Olofsson, lastbilschaufför. Den andre, Björn Nilsson, kommer från bevakningsbranschen.

Parallellt ska avdelningen satsa extra på medlemsvärvning. Taxichauffören Jan Stålemar har värvats för att under fyra månader besöka företag med låg organisationsgrad. Siktet är främst ställt på åkeribranschen. Johan Molin och ombudsman Åke Wijkmark kommer också att vara involverade i arbetet.

– Vi har kartlagt avdelningen och hittat företag där vi behöver kraftsamla, säger Johan Molin. Nyckeln är att försöka ha kontinuerlig kontakt med arbetsplatserna. I första skedet siktar vi på Östersundsregionen.

Vad är nyckeln om Transport ska växa och bli starkare?

– Vi måste bli bättre på att berätta vad facket gör och vad vi är bra på. Försäkringarna är också ett viktigt argument för medlemskap i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Björn Nilsson

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.