Toril Lines
Close
”Pengarna från försäkringarna har betytt jättemycket, jag slapp oro för det ekonomiska”, säger väktaren Toril Lines.
Close
Transportarbetaren granskar

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

– Situationen var stressad, jag hade fått en cancerdiagnos. Försäkringar var det sista jag tänkte på, säger Toril Lines, som arbetat som väktare i närmare 20 år.

En sommardag för tre år sedan träffade hon Olivera Pobra i ett köpcentrum i södra Stockholm. De kände väl till varandra från arbetet inom bevakningsbranschen. Det märktes att Toril Lines mådde dåligt och att ta upp frågan om försäkringsskydd var inte självklart.

– Men jag är verkligen glad att Olivera gjorde det. Själv tänkte jag bara på att komma vidare, jag väntade på operationen, säger Toril Lines.

– Pengarna från försäkringarna har betytt jättemycket. Jag slapp oro för det ekonomiska den första tiden och kunde köpa sådant jag behövde, allt från färdiglagad mat till dyra special-bh:ar.

I september 2016 opererades Torils ena bröst bort. Efter det fastställde Folksam diagnosen, vilket berättigade till ett engångsbelopp på 50 000 kronor enligt listade kriterier. Hon fick även pengar retroaktivt då hon har en sjuk- och efterlevandeförsäkring. Det betydde drygt 2 000 extra i månaden, ungefär lika mycket som hon har rätt till från avtalssjukförsäkringen hos Afa.

– Efter operationen, när pengarna kom, blev jag så glad och kunde köpa en ny soffa. Det var skönt att kunna fokusera på annat än sjukdom.

Toril Lines kunde återgå till arbetet på halvtid knappt ett år ett att hon fått cancerdiagnosen. Men bara några få dagar senare, den 7 april 2017, inträffade terrordådet på Drottninggatan där Toril Lines tjänstgjorde i en butik.

– Jag såg lastbilen, var med om att ta hand om de skadade, försökte rädda och hjälpa…

Upplevelsen fick i efterhand Toril att må mycket dåligt. Hon drabbades av posttraumatiskt stressyndrom. Men hon har fått avslag på sin ansökan om ersättning vid arbetsskada från trygghetsförsäkringen TFA.

– Det kan överklagas. Det borde prövas på nytt, jag tror att många som var med inte hört av sig heller – vi får titta på det, säger Olivera Pobra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Väktare knivskuren vid akutmottagning

Bevakning. En väktare knivskars under tisdagen vid akuten i Norrtälje. Skyddsvästen var söndertrasad och armen fick sys.

Transportarbetarens logga

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Ryanairplan i luften

Fortfarande ovisst vid Skavsta

Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Avtalsrörelsen: Flyget
Avtalsrörelsen flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.

Mer än lönekrav i lasten

Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.

Granskning: Skyddsombud
Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Agnieszka Osorio

Agnieszka har hamnat på rätt plats

Skyddsombudet. – Att vara förtroendevald ger mig en sån tillfredställelse. Jag kan hjälpa mina arbetskamrater och vi kan påverka arbetsmiljön – efter ett och ett halvt år känner jag mer och mer att det är min grej att vara skyddsombud, Agnieszka Osorio, ­miljöarbetare hos Ragn-Sells.

TMA-bil

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Fackets framtid
Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.