Peter Nertling
Close
För lastbilschauffören Peter Nertling kom den nya tillämpningen av EU-direktivet som ett dråpslag. Efter närmare tre prickfria årtionden på vägarna rycktes han identitetskort bokstavligen undan.
Close

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Den 14 december 2018 kom brevet. Efter närmare 30 klanderfria år som yrkesförare fick Peter Nertling sin behörighet för tunga fordon indragen. Transportstyrelsen nekar honom fortsatt dispens då han medicinerar för epilepsi.

– Det var ett dråpslag. Jag grät. Jag satte mig i lastbilen och körde mot Stockholm, säger Peter Nertling, som bor i Varberg.

Hans diagnos gäller barnepilepsi och Peter har aldrig haft svåra anfall – tvärtom: Diagnosen har hela tiden varit god och han har inte haft några anfall över huvud taget sedan 1987. Också Transportstyrelsen konstaterar i sitt avslag på överklagan att Peter Nertling skött sig och att läkare bedömt risken för nya anfall som mycket låg, under två procent – lägre än för den som aldrig haft epilepsi.

– Det känns helt fel att bli straffad för att man infört en lag bakåt i tiden. Där är som om alla som kört lastbil utan vinterdäck får böta för tid innan kravet kom, säger Peter Nertling.

– Vi är många som redan visat att vi klarar att köra säkert under lång tid. Vi som regelbundet fått godkänt på årliga hälsokontroller.

Ödesdigert beslut

I början av 2000-talet, i samråd med sin läkare, valde han att fortsätta att medicinera mot epilepsi. För säkerhets skull. Det visade sig långt senare vara ett ödesdigert beslut.

– Undantagsregeln har tagits bort. Det går aldrig på förhand att veta hur en person som medicinerat länge för epilepsi svarar när medicineringen tas bort och därför är tidsperspektivet viktigt, säger Meit Björndahl, chef för Transportverkets sektion trafikantregler .

Meit Björndahl beklagar att personer hamnat i kläm. Hon framhåller dock att det i intervjuer, där hon tidigare medverkat, inte framgått att möjligheten finns att ansöka om undantag från kraven i de medicinska föreskrifterna.

– Där gör vi då en individuell bedömning och ser till möjligheten att bevilja medicinsk dispens, trots att de medicinska kraven i föreskrifterna inte uppfylls.

Både medicinsk expertis och politiker har reagerat mot vad de ser som ett fyrkantigt regelverk, som inte garanterar höjd trafiksäkerhet. Peter Nertlings läkare beklagar tillämpningen.

Ifrågasatt

Flera riksdagspolitiker ifrågasätter den också. Bland annat har Thomas Morell (SD) i en interpellation ställt frågan vilka åtgärder infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tänkter vidta för att yrkesförare ska få en rättssäker bedömning.

Den ansvarige ministern svarar att man följer utvecklingen: ”Inom ramen för EU:s arbete med körkortsdirektivet ses de medicinska kraven över löpande för att kunna uppdateras i takt med den medicinska utvecklingen”. Men Tomas Eneroth understryker också att EU-kommissionen klargjort att de medicinska minimiförutsättningarna för körkort ska vara uppfyllda.

I en annan interpellation tar Alexandra Anstrell (M) upp om det kanske borde finnas någon form av övergångsregler, som skulle möjliggöra för yrkesförare att följa regelverket inom en rimlig tid.

Peter Nertling är i dag arbetssökande efter att ha arbetat på lager under ett halvår.

– Men jag har ändå hopp efter att frågan väckts, det känns som ett hett ämne, säger han.

Osäkerheten om hur det blir i framtiden är stor. Men han vill tillbaka bakom ratten och har många kontakter i branschen.

– Om jag hade haft behörigheten kvar hade jag kunnat få köra i kväll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael sandberg:
    30 januari, 2020

    För jävligt. Det borde vara en specialistläkare som bedömer det. Jag är precis under samma lupp då jag råkade ut för ett lungemboli. Som sedan orsakade förmaksflimmer. Då transportstyrelsen ansåg att mitt körkort bara skulle förnyas i tre år. För att sedan göra ytterligare en värdering. Enligt dom specialist läkare som jag varit tycker dom det bara är löjligt Angående mig.

  2. Göran:
    30 januari, 2020

    Gå ur EU

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Transportarbetarens logga

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

Transportarbetarens logga

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Cykelväg hindrar 74-tonsbilar

Åkeri. Runt tolv procent av de statliga vägarna tillåter numera tyngre lastbilar. Bra, tycker lastbilschauffören Petra Åhlén och hennes chef. Ända till hon förstorade upp kartan och såg att en liten snutt av E18 hindrar hennes rutt med 74-tonsbilen. Orsak: en cykelbana.

Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Corona

Oro över YKB-kurs i coronatid

Åkeri. – Vi är redan så utsatta för corona. Varför ska vi tvingas ihop på YKB-kurser och öka risken? Förläng dispensen för fortbildning ytterligare ett halvår! Uppmaningen kommer från en orolig lastbilschaufför. Får han något gehör hos ansvariga?

Inspektion på kombiterminal där arbetare dog

Terminal. En terminalarbetare hamnade under ett godståg och omkom på Sundsvalls kombiterminal. I dag har Arbetsmiljöverkets inspektörer besökt platsen för olyckan som inträffade i förra veckan.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.