Close
Oscar Diaz Sanchez är ordningsvakt och vill att utbildningen förbättras.
Close
Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.

För att bli ordningsvakt krävs i dag 80 timmars utbildning. Två veckor i skolbänken för att få befogenheter som annars bara ligger hos polisen.

På storbildskärmen visar Oscar Diaz Sanchez sitt utbildningsbevis. Det är skrattretande. Åtta timmar ägnas åt den expanderbara batongen. Bara fyra timmar åt ”olaga diskriminering och mänskligt beteende”.

– Vi möter människor som kommer från alla delar av världen. Från alla delar av landet och staden. Är det verkligen rätt prioritering att använda dubbelt så lång utbildningstid åt ett våldsmedel, batongen, som till bemötandet av människor? Alltså det som handlar om att undvika våld, undrar Oscar Diaz Sanchez.

Från podiet berättar han om vardagen som ordningsvakt. Om den gången de skulle bevaka en skola som brunnit. Polisen kom. Fanns det tjuvar därinne?

Polisen beordrade vakterna att dra batongerna och gå in i huset från ena hållet. Själva plockade de fram pistolerna och gick in från andra sidan.

Oskar beskriver målande känslan av att kunna bli attackerad av okända gärningsmän. Eller vådaskjutna av poliserna i mörkret.

Eller den gången han och en kollega kommer till en tågstation där en kvinna kollapsat på perrongen. Samtidigt pågår ett slagsmål. Ordningsvakterna tvingas dela på sig.

Oscar Diaz Sanchez säger:

– Vi skulle definitivt behöva mer kompetens, för att bli tryggare i arbetet. Som det är nu lär man sig det mesta genom arbete ute på fältet. Learning by doing behöver inte vara fel, men risk finnas ju att man lär sig fel saker.

Som ordningsvakt använder Oscar våldsmedel fyra, fem gånger i veckan.

– Tidigare var det mycket oftare, säger han. Men med ökad rutin minskar behovet. Vi har ett arbetssätt som bygger på dialog. Var det Bamse eller Pippi som sa:” Är du stark måste du vara snäll”. Jag gillar det uttrycket.

Dagens utbildning på 80 timmar måste minst fördubblas, anser Oscar Diaz Sanchez. En majoritet av ordningsvakterna står bakom kravet, fast inte alla, betonar han.

Det är just utbildningens längd och bevakningspersonalens arbetsmiljö och trygghet som Transport vill diskutera på seminariet. Förbundsordförande Tommy Wreeth säger:

– Det är en jätteviktig fråga för våra medlemmar. Samhället har inte hängt med när kraven ökat på ordningsvakterna. Kraven på att de ska ingripa i olika situationer är betydligt större i dag. Samtidigt ser vi ökat våld och omfattande gängkriminalitet.

– Mot den här bakgrunden är det konstigt att väktare och ordningsvakter inte har längre utbildning. En polis har tre års utbildning. 50 gånger längre än en ordningsvakt.

Transport vill ha förlängd utbildning och bättre fortbildning. I dag är fortbildningen bara två dagar var tredje år.

Parallellt driver facket frågan om bemanningen. Att få bort ensamarbete.

– Vill vi ha ett tryggt samhälle, behöver vi trygga ordningsvakter. Tyvärr ser vi mycket hot och hat mot ordningsvakter, säger Wreeth.

Seminariet avslutades med en paneldebatt, med en branschansvarig, en debattör och två inbjudna politiker – Fredrik Lundh Sammeli (S) och Johan Forsell (M). Båda sitter i riksdagens justitieutskott.

Båda skriver under på att det behövs mer utbildning och en översyn av ordningsvakternas roll i samhället. En statlig utredning är utlovad. Johan Forsell anser att regeringen är för saktfärdig.

Det fränaste angreppet kommer från Lina Stenberg, ledarskribent på LO:s tidning, Arbetet:

– Det är en absurd utveckling att privata företag tagit över en del av ordningshållningen. Det är ett demokratiproblem. Och hur kan man över huvud taget förvänta sig att ordningsvakterna ska klara uppgiften med två veckors utbildning?

– Samhället måste verkligen titta på detta. Med privata företag kan man inte ha samma ansvarsutkrävande som för polisen. Men visst, bättre utbildning behövs. Det är inte okej att ordningsvakter upplever att de är kanonmat åt polisen.

Lina Stenberg tycker att företag i bevakningsbranschen sprider en bild av ett macho-jobb med batong. Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, håller inte med. Siffror visar klart att ordningsvakter ägnar uppåt 80 procent av tiden åt att ge service åt allmänheten.

Ingen i panelen vill säga exakt hur mycket utbildningen för ordningsvakter bör utökas. Transports ordförande Tommy Wreeth har ett konkret förslag:

– Se över om det ska krävas låt säga 1 000 timmars arbete som väktare, innan man kan bli ordningsvakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Transportarbetarens logga

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Gate gourmet vill byta avtal, sänka löner och införa deltider

Flyg. Cateringföretaget Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill säga upp alla anställda på Transports avtal. Nästa steg är att gå över till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För personalen skulle det innebära kraftigt sänkta löner. Företaget vill dessutom ”hyvla ner” till deltidstjänster.