Close
Oscar Diaz Sanchez är ordningsvakt och vill att utbildningen förbättras.
Close
Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.

För att bli ordningsvakt krävs i dag 80 timmars utbildning. Två veckor i skolbänken för att få befogenheter som annars bara ligger hos polisen.

På storbildskärmen visar Oscar Diaz Sanchez sitt utbildningsbevis. Det är skrattretande. Åtta timmar ägnas åt den expanderbara batongen. Bara fyra timmar åt ”olaga diskriminering och mänskligt beteende”.

– Vi möter människor som kommer från alla delar av världen. Från alla delar av landet och staden. Är det verkligen rätt prioritering att använda dubbelt så lång utbildningstid åt ett våldsmedel, batongen, som till bemötandet av människor? Alltså det som handlar om att undvika våld, undrar Oscar Diaz Sanchez.

Från podiet berättar han om vardagen som ordningsvakt. Om den gången de skulle bevaka en skola som brunnit. Polisen kom. Fanns det tjuvar därinne?

Polisen beordrade vakterna att dra batongerna och gå in i huset från ena hållet. Själva plockade de fram pistolerna och gick in från andra sidan.

Oskar beskriver målande känslan av att kunna bli attackerad av okända gärningsmän. Eller vådaskjutna av poliserna i mörkret.

Eller den gången han och en kollega kommer till en tågstation där en kvinna kollapsat på perrongen. Samtidigt pågår ett slagsmål. Ordningsvakterna tvingas dela på sig.

Oscar Diaz Sanchez säger:

– Vi skulle definitivt behöva mer kompetens, för att bli tryggare i arbetet. Som det är nu lär man sig det mesta genom arbete ute på fältet. Learning by doing behöver inte vara fel, men risk finnas ju att man lär sig fel saker.

Som ordningsvakt använder Oscar våldsmedel fyra, fem gånger i veckan.

– Tidigare var det mycket oftare, säger han. Men med ökad rutin minskar behovet. Vi har ett arbetssätt som bygger på dialog. Var det Bamse eller Pippi som sa:” Är du stark måste du vara snäll”. Jag gillar det uttrycket.

Dagens utbildning på 80 timmar måste minst fördubblas, anser Oscar Diaz Sanchez. En majoritet av ordningsvakterna står bakom kravet, fast inte alla, betonar han.

Det är just utbildningens längd och bevakningspersonalens arbetsmiljö och trygghet som Transport vill diskutera på seminariet. Förbundsordförande Tommy Wreeth säger:

– Det är en jätteviktig fråga för våra medlemmar. Samhället har inte hängt med när kraven ökat på ordningsvakterna. Kraven på att de ska ingripa i olika situationer är betydligt större i dag. Samtidigt ser vi ökat våld och omfattande gängkriminalitet.

– Mot den här bakgrunden är det konstigt att väktare och ordningsvakter inte har längre utbildning. En polis har tre års utbildning. 50 gånger längre än en ordningsvakt.

Transport vill ha förlängd utbildning och bättre fortbildning. I dag är fortbildningen bara två dagar var tredje år.

Parallellt driver facket frågan om bemanningen. Att få bort ensamarbete.

– Vill vi ha ett tryggt samhälle, behöver vi trygga ordningsvakter. Tyvärr ser vi mycket hot och hat mot ordningsvakter, säger Wreeth.

Seminariet avslutades med en paneldebatt, med en branschansvarig, en debattör och två inbjudna politiker – Fredrik Lundh Sammeli (S) och Johan Forsell (M). Båda sitter i riksdagens justitieutskott.

Båda skriver under på att det behövs mer utbildning och en översyn av ordningsvakternas roll i samhället. En statlig utredning är utlovad. Johan Forsell anser att regeringen är för saktfärdig.

Det fränaste angreppet kommer från Lina Stenberg, ledarskribent på LO:s tidning, Arbetet:

– Det är en absurd utveckling att privata företag tagit över en del av ordningshållningen. Det är ett demokratiproblem. Och hur kan man över huvud taget förvänta sig att ordningsvakterna ska klara uppgiften med två veckors utbildning?

– Samhället måste verkligen titta på detta. Med privata företag kan man inte ha samma ansvarsutkrävande som för polisen. Men visst, bättre utbildning behövs. Det är inte okej att ordningsvakter upplever att de är kanonmat åt polisen.

Lina Stenberg tycker att företag i bevakningsbranschen sprider en bild av ett macho-jobb med batong. Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, håller inte med. Siffror visar klart att ordningsvakter ägnar uppåt 80 procent av tiden åt att ge service åt allmänheten.

Ingen i panelen vill säga exakt hur mycket utbildningen för ordningsvakter bör utökas. Transports ordförande Tommy Wreeth har ett konkret förslag:

– Se över om det ska krävas låt säga 1 000 timmars arbete som väktare, innan man kan bli ordningsvakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Bevakning. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.