Debatt

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Som före detta lastbilschaufför har jag besökt många fabriker och i mitt nuvarande arbete hjälper jag industrin i dessa frågor. Jag vill belysa ett allvarligt riskområde i svensk industri som få förstått omfattningen av och som Arbetsmiljöverket inte jobbar tillräckligt aktivt med.

Utan lastbilstransporter skulle den svenska industrin stanna och lastbilschaufförer utför ett samhällsviktigt uppdrag. Tyvärr visar Arbetsmiljöverkets egen statistik att lastbilschaufför är en yrkesgrupp som toppar olycksstatistiken: De senaste åren har i snitt en lastbilsförare dödats varje månad i Sverige.

Forskning visar att en majoritet av olyckorna sker i samband med lastning och lossning av gods. En olycka som kan sägas vara ett typiskt exempel hände i maj 2017 vid Degerfors stålverk. Lastbilschauffören blev påbackad av en truck och avled. Ett företag måste se till att arbetsmiljön är god på en arbetsplats, även för underentreprenörer. På en normal fabrik är ofta lastbilschaufförer den allra största gruppen av alla underentreprenörer. Det kan komma hundratals nya lastbilsförare varje dag till en fabrik.

Här har svensk industri ett stort ansvar och Arbetsmiljöverket har ett ännu större ansvar att kontrollera detta. I dag är myndighetens kontroller inom transportområdet mest inriktade på att hitta åkerier som glömt att besikta en bakgavellyft eller andra lätt kontrollerade saker. Men olyckorna sker ute hos åkeriernas kunder, industriföretagen, och där borde Arbetsmiljöverkets kontroller förbättras. I dag silar man mygg och sväljer kameler.

Svensk industri är väldigt medveten om säkerheten, många företag sätter den allra främst. Det finns inom industrin flera fungerande system för att säkerhetsutbilda underentreprenörer men hittills har lastbilschaufförer varit exkluderade från dessa system. Trots att de är mest olycksdrabbade. Låt oss komma ihåg att arbetsmiljön för lastbilschaufförerna vid lastning och lossning inom industrin också är en fråga för den egna personalen. Onödiga riskmoment belastar den egna personalen inom truck- och godshantering både mentalt och genom ökad egen skaderisk.

Alldeles för många företag har
i dag ett arbetssätt som i lagens mening är bristfälligt. Men det handlar inte bara om lagens paragrafer. Det är bokstavligen en fråga om liv och död. Den terminalarbetare som med egna ögon sett en dödsolycka kan plågas av traumatiska minnen hela livet. Den platschef som blivit hämtad till förhör av polisen kan leva med en känsla av skuld under lång tid. Ingen vd vill ha ett förlorat människoliv på sitt samvete. Det är dags att vi på allvar får upp ögonen för olyckorna som drabbar lastbilschaufförer och terminalarbetare vid arbete i svensk industri. Det är också dags att Arbetsmiljöverket börjar kontrollera rätt saker!

Ingen människa ska dödas på jobbet och alla lastbilschaufförer har rätt till en förändring. Nu!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.