Förhandlingarna om ett nytt taxiavtal skjuts fram

Dagens förhandlingar mellan Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett nytt avtal ledde ingen vart. Parterna ställde in morgondagens möte och ajournerade förhandlingarna till i slutet av augusti.

Transports ombudsman Lars Mikaelsson ansvarar för taxiföraravtalet. Han är besviken över att parterna inte kom längre, innan semesterstiltjen lägger sig:

– Det går väldigt trögt. Arbetsgivarna säger att en höjning på 2,2 procent är ett högsta tak som de inte alls behöver betala ut. I så fall är det ju ingen idé att ha ett märke.

– Vår begäran om 590 kronor i påslag ville arbetsgivarsidan inte ens diskutera.

Ser du några öppningar?

– Det finns önskemål från bägge parter om att få in en månadslön i avtalet, men synen på hur den ska utformas spretar alldeles för mycket. Det är ju ingen mening med att bara göra en skrivning eller ange en siffra, som ingen arbetsgivare använder, säger Lars Mikaelsson.

I övrigt känns tongångarna igen. Arbetsgivarna hävdar att det inte finns några pengar att hämta. Lönsamheten är klen, i en överetablerad bransch, beskriver Transports ombudsman.

– Beställningscentralerna plockar hem det som finns så att inget blir över till chaufförerna. Växlarna är bara intresserade av att få ut så många bilar som möjligt oavsett hur mycket det dumpar branschen och förstör för åkerierna.

Förbundsordförande Lars Lindgren har redan kritiserat arbetsgivarsidan för nonchalans och ointresse. Och uttryckt farhågor om att förhandlingarna kan sluta i en konflikt, där Transport ”måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden”.

Lars Mikaelsson tar tillfället i akt och uppmanar fler taxiförare att ansluta sig till facket, för att öka styrkan vid en eventuell konflikt.

– Bytt till rätt fack och gå med! I stället för att klaga på fackanslutna kollegor om att taxiavtalet är dåligt kan du vara med och kämpa för att göra det bättre.

Mikaelsson hoppas ändå att parterna ska nå en överenskommelse utan att ta till stridsvapen.

– Både arbetsgivarna och facket måste ta sitt ansvar för branschen. Det är extra viktigt nu när vi är på väg att få striktare regler, som betyder att upphandlingsmyndigheterna ska ta hänsyn till nivåerna i kollektivavtalen. I det läget förenklar det med månadslöner. För taxiförarna finns bara garantilön, vilket allt för få arbetsgivare betalar ut. Taxi har varit en sorgebransch ända sedan avregleringen.

När blir det ett nytt avtal?

– Det borde funnits ett i dag. Vi kommer att ha löpande underhandskontakter, i mindre omfattning med arbetsgivarna under sommaren. Taxi ska inte vara ett tillfälligt påhugg utan ett riktigt yrke, anser Lars Mikaelsson.

Taxichauffören Peter Taleryd sitter med i avtalsdelegationen och var med vid dagens förhandlingar. Han hoppas också på månadslön:

– Det känns vemodigt att arbetsgivarna inte är beredda att bjuda till och sätta en vettig lönenivå. Vi har ändå lagt mycket energi på det här och försökt räkna på en lösning.

Mats Andersson från Transports avdelning i Linköping deltog också i förhandlingarna.

– Lokalt träffar vi många åkare som vill hjälpa till och förbättra branschen, men inte centralt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.