Close
Fackligt möte som samlade hamnarbetare från både Södertälje och Norrköping. Patrick Hörstam längst till vänster.
Close

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

– Arbetslusten är helt borta. Stämningen är så jävla vidrig. Nu väntar vi bara på att företaget ska välja ut nästa offer som ska bort, sa en man som jobbat många år i hamnen.

På fredagsmorgonen hölls den centrala förhandlingen i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm. Patrick Hörstam företräddes av Transports ombudsman Anders Gustafsson. Södertälje Hamn har kopplat in två egna advokater, plus arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Hörstam avskedades i höstas. Han anklagas bland annat för arbetsvägran, uppvigling, vårdslös truckkörning och för att vara orsak till att flera anställda sagt upp sig. I efterhand har hamnbolaget lagt till punkten illojalitet. Den består i att Patrick Hörstam, efter avskedet, arbetat i andra hamnar.

Facket anser att anklagelserna är påhittade och ser avskedet som ett sätt att tysta en facklig förtroendeman, ett skyddsombud som tagit strid för arbetsmiljön i hamnen. Arbetstagarsidan tycker också att det är märkligt att Hörstam bara fått en enda skriftlig varning, med tanke på de grova anklagelserna.

Direkt efter den första överläggningen mellan fack och arbetsgivare sa Transports förhandlare, Patrik Östbjerg:

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant.

Den centrala förhandlingen pågick hela förmiddagen i dag, utan att parterna kunde enas. Transports förhandlare vill inte kommentera diskussionerna, annat än att förhandlingen nu avbrutits, ajournerats, och återupptas först efter helgerna.

På torsdagskvällens fackliga möte konstaterar medlemmarna att det länge funnits problem i hamnen. Men situationen blev akut efter en anmälan till Arbetsmiljöverket, och efter att nya personer kommit in i ledningen.

– Det som hänt Patrick är för jävligt, säger en kollega. Det är bara en massa dumheter som företaget drar fram. Men det som sker nu har mycket djupare rötter än vad folk förstår. Hamnledningen avskyr Transport. De kommer att plocka oss. En efter en. Vem tror ni står på tur nu?

– Tyvärr är kollektivet delat i två läger, med Hamnarbetarförbundet i det andra. Splittringen är tragisk, den gynnar bara företaget.

Andra röster berättar om hur hamnarbetare tvingas att lämna första-dagsintyg vid sjukdom och ställa upp på alkotester på möten som sägs ha rehabiliteringssyfte.

– Det kan räcka med att du kompat ut ledig tid några fredagar, så tvingas du till test. Märkligt nog är det bara Transports medlemmar som utsätts för det här, säger en annan medlem.

Som sedan tillägger:

– Avskedet av Patrick är byggt på lögner. Skulle företaget få rätt i Arbetsdomstolen är risken stor att det sprider sig till en massa andra arbetsplatser, inte bara hamnar.

Efter avskedet av Patrick Hörstam har Transport inget skyddsombud i Södertälje Hamn. På det fackliga mötet förklarar de regionala skyddsombuden (RSO) Anders Lövgren och Per-Arne Persson att det nu är de som ska rycka in och kontrollera att bestämmelserna efterlevs.

Flera medlemmar berättar att det redan i dag finns arbetsmiljöbrister som behöver utredas och åtgärdas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J O en som lämnat skeppet i rätt tid:
    24 februari, 2020

    Det verkar som hamnen har inlett en jakt pa fackliga fortrondemen.men som jag har erfarenhet av so ar det inte forste gangen ,o det verkar som arbetsgivaren inte har nagon erfarenhet av det verkliga livet i en hamn,For vi vill ju inte vrida klockan tillbaka 60 talet vi ar ju dom som driver varat land.
    En som arbetat i so hamn i 30 år.
    J O en som lämnat skeppet i rätt tid

  2. Kent:
    20 december, 2019

    Förjävligt är vad det är !

Lästips:

Nina och Mikael Arnewing.

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Transportarbetarens logga

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Insänt-logga till webben

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.