Förhandlingar inledda om lönerna inom flyget

I dag, torsdag, startade Transport förhandlingarna om nya löner för lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Vid 19-tiden avbröts överläggningarna och den fackliga delegationen lämnade Svenskt Näringslivs lokaler. Förhandlingarna återupptas i morgon klockan 09.

På förmiddagen samlades Transports omkring 15 personer starka förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm.

I första skedet är det tre avtal som ska omförhandlas. Det fjärde som Transport har med flygarbetsgivarna gäller teknikerna och där inleds diskussionerna först den 19-20 oktober.

Strax efter lunch träffades parternas förhandlare för en första trevare. Facket möter ett arbetsgivarläger som under hela avtalsrörelsen surrat sig hårt vid ettåriga avtal och lönehöjningar på 2,2 procent.

Precis som i vårens förhandlingar för bland annat chaufförer och terminalarbetare vill Transport ha tryggare anställningar inom flyget. Deltider och visstider har ökat kraftigt, inte minst i SAS marktjänstbolag SAS ground handling (SGH).

Fast Leandro Andrade Diestra, klubbordförande för lastarna på Arlanda, konstaterar att fackklubben lyckats vända den negativa trenden:

– I flera år hyvlade och hyvlade företaget. Man ersatte heltidare som slutat med deltidare på 50 procent. Förra sommaren gick bolaget ut med att 99 personer skulle sägas upp.

– Vi varnade och sa att det skulle bli kaos. Så blev det också. Vi fick enorma förseningar och kärror fick lyfta utan bagage. Lastarna gick på knäna och uppåt 20 procent var sjukskrivna, när det var som sämst.

Enligt Leandro Andrade Diestra började fackklubben bearbeta företaget:

– Vi gjorde bland annat ett eget schemaförslag och visade att det gick att driva verksamheten med färre deltider. Det blev en vändning. SGH har anställt mer folk och en hel del personal har fått gå upp till 100 procent igen. Vi har i princip fått bort 50-procentstjänsterna.

Vad förväntar sig SGH:s lastare när avtalet nu ska omförhandlas?

– Mer pengar förstås, säger Andrade Diestra. Och rätt till heltid är en prioriterad fråga. Det är trots allt ganska många som fortfarande jobbar deltid, med en tjänstgöringsgrad på 75 procent. När det gäller fasta jobb har det blivit bättre. Vi är nästan uppe i 80 procent tillsvidareanställningar nu.

SAS har länge försökt sälja sitt handlingbolag, SGH. Konkurrenten Aviator var en tänkt köpare, men på försommaren sprack affären. Fackklubben är nöjd och menar att ett bra fackligt samarbete med kollegor i Danmark och Norge räddade kvar SGH i SAS-hägnet.

Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning, anser att det är för tidigt att blåsa faran över. SGH går med förlust och flygbolaget har klargjort att man inte vill ha marktjänstverksamheten kvar i egen regi.

– Det är tuffa år som väntar för SAS, säger Grampe. Till 2017 och 2018 har flera lågprisbolag beställt nya flygplan. Det är en utveckling som SAS måste möta.

För Transports del genomfördes merparten av avtalsrörelsen under våren 2016. Kvar är flyget och problembarnet, taxiförarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.